Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

WOMEX: Een kijkje achter de schermen van de 'Wereld'muziekbusiness

WOMEX: Een kijkje achter de schermen van de 'Wereld'muziekbusiness

womex.jpeg
Van donderdag 29 oktober tot zondag 2 november konden artiesten, boekingsagenten en concert- en festivalorganisators elkaar ontmoeten in Sevilla op de jaarlijkse WOMEX (World Music Expo). De grootste en belangrijkste internationale wereldmuziekbeurs...

Tot dan toe had ik weinig benul van wat zo'n 'Wereld'muziekbeurs juist inhield. Ik had de gelegenheid om mee te helpen aan de stand van European Forum of Worldwide Music Festivals kortweg EFWMF. Het EFWMF is een platform waar ondertussen 40 Wereldmuziekfestivals over gans Europa lid van zijn. De programators van de 40 lidfestivals komen twee maal per jaar samen om informatie uit te wisselen en samen te werken. In België zijn er twee Wereldmuziekfestivals lid. Couleur café en Sfinks.

foto1.JPG

Het is ondertussen de derde keer op rij dat de Wereldmuziekbeurs in Sevilla wordt georganiseerd. Het is ook te zien aan de talrijke Spaans stands op de WOMEX. Elke regio, stad in Spanje had haar stand om de eigen 'Wereld'muziek te promoten. De Spaanse overheid investeert zichtbaar veel geld in Spaanse cultuur. Het was net een wedstrijd om ter duurste stand. Met bijbehorende toeters en bellen; high definition screens, luxe zeteltjes,... Een aantal festivals hadden zelfs gratis horloges met hun logo op en sjiek notitieblokken die ze uitdeelden als promotiemateriaal voor hun festival of muziek. Al wandelend langs de honderden 'Wereld'muziekstand over gans Europa zie ik de kleurrijkste affiches die nog exotischere festivals aankondigen maar helaas heel weinig kleur aan de verschillende stands. Het is een voornamelijke blanke vertegenwoordiging van de exotische cultuur. Ik waan me eerder een folkmuziekbeurs dan in een wereldmuziekbeurs. Hier en daar lopen er wel een aantal gekleurde artiesten rond. Meestal geflankeerd door een Europees uitziende manager die de artiest probeert te verkopen. Een uitzondering zijn de drietal Zuid Koreaanse stands. Het Zuid Koreaanse ministerie van cultuur stuurde een delegatie van zo'n 30 man om de Koreaanse cultuur te promoten in het westen. Ook het Vlaamse muziekcentrum was aanwezig met een stand waar ze hun compilatie CD "Flamundo" promootten. En aan de overkant stond de stand van Wallonie-Bruxelles Musiques.

foto3.jpg

Womex is nu eenmaal een commerciële beurs. Iedereen Noord of Zuid moet betalen. De stand, inkomticket, showcasetickets, vliegticket,... Zelfs om als artiest op één van de avondconcerten te mogen optreden moet je je eigen vervoer, logement etc betalen en je ontvangt er geen cent voor. Beginnen talent uit het Zuiden heeft niet die middelen om zichzelf te komen promoten voor de talrijk aanwezige professionals. Dat de Womex avondpodia vooral bevolkt werden door 'Wereld'muziekartiesten met 'middelen' was vaak merkbaar. De concerten waren niet allemaal even denderend.

Enfin het super commercieel karakter van deze wereldmuziekbusinessbeurs was zelfs voor leken overduidelijk. Voor de showcases zoals men de avondconcerten noemt is er geen enkele zorg besteed aan de inrichting of gezelligheid. De meeste showcases vonden plaatsen in twee snel gedropte witte kale tenten op een geribbelde stenen grond. Op uitzondering van het imposante Sevilliaans theatro Lopo de Vega in het centrum van Sevilla, waar we een ontroerend fado concert zijn gaan zien van de grote Portugese zanger Camané.

canteca.jpg

Het beste concert dat ik gezien had was een concert buiten de Womex. Een Spaanse underground groepje Canteca de Macoa (foto). De bandleden uit zowel Spanje als Latijns Amerika combineren flamenco met rap, ska, reggae en dub. Ze speelden in een zaaltje in hartje Sevilla. Door een elektriciteitspanne hebben de honderden diehard fans tweeënhalf uur gewacht voor ze het optreden konden zien. Maar ze hadden het ervoor over. De hele zaal ging nadien uit de bol.

Nochtans toen ik de naam Womex liet vallen bij enkele vrienden die verzot zijn op Wereldmuziek, keken ze me aan met een jaloerse blik. Womex is dé referentie voor de Wereldmuziekprofessional en liefhebber. En inderdaad het is vooral dé ontmoetingsplek en netwerkmoment voor iedereen die van ver of dichtbij met Wereldmuziek bezig is. Iedereen wil erbij zijn en de 320 stands op de beurs zijn ook dit jaar uitverkocht. Het was een leuke ervaring en ik heb alvast enkele uitnodigingen voor een paar 'Wereld'muziekfestivals op zak...

Vandaag, terwijl ik dit schrijf hoor ik dat dé voorloopster van de' Wereld'muziek de Zuid Afrikaanse Miriam Makeba bijgenaamd 'Mama Africa' overleden is aan een hartaanval. Ze was 76. Myriam Makeba was de eerste die Zuid Afrikaanse muziek mixte met jazz. Ze zette zich in haar muziek fel af tegen het apartheidsregime in Zuid Afrika. Volgens haar moest muziek geïnspireerd worden door de gebeurtenissen in haar omgeving.... ...""You sing about those things that surround you," she said. "Our surrounding has always been that of suffering from apartheid and the racism that exists in our country. So our music has to be affected by all that."

Keltoum

Gepost door Keltoum
10.11.2008

Tags