Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Groen! dient Vlaamse Regering van antwoord met Groene New Deal

Groen! dient Vlaamse Regering van antwoord met Groene New Deal

BRUSSEL – Oppositiepartij Groen! is niet onder de indruk van het groene laagje vernis op Vlaanderen In Actie (VIA), het Vlaamse toekomstplan dat minister-president Kris Peeters dinsdag met de nodige poeha zal lanceren. “VIA zet in op het doodlopende spoor van Vlaanderen transitland: meer beton, meer lawaai, en meer fijn stof,” aldus Groen!-voorzitster Mieke Volgels. De partij heeft een alternatief klaar: een Groene New Deal. Die zou tegen 2020 honderdduizend 'groene jobs' kunnen opleveren.

“Ondanks de drievoudige crisis – ecologisch, financieel en economisch – bezint de Vlaamse Regering zich niet. Ze rijdt gewoon verder op een doodlopend spoor: van Vlaanderen de logistieke poort maken van Europa. Maar dat verhaal heeft grenzen. We zitten nu al met een fenomenaal verkeersinfarct,” zei Mieke Vogels maandag op een persconferentie.

“Vlaanderen is niet goed bezig. De economie zou er moeten zijn voor de mensen, maar in het VIA-plan moeten de mensen de economie ondergaan. Het is tijd voor een alternatief: enkel een groene economie biedt antwoord op de drie crisissen,” aldus Vogels.

Groene jobs
“En ja, zo'n groene economie is een economie die jobs en welvaart creëert,” is Vogels de critici voor. “We hebben naar het buitenland gekeken en durven redelijk onderbouwd zeggen dat het potentieel aan nieuwe groene jobs tegen 2020 honderduizend is.”

Vooral in de bouw, de energie- en de transportsector kan de ombouw naar een groene economie arbeidsplaatsen verzekeren en bijcreëren, verduidelijkt Vlaams parlementslid Rudi Daems. Hij dient morgen in het Vlaams Parlement een 'Voorstel van Resolutie tot opmaak van een Groene New Deal voor Vlaanderen' in.

Zo wil Groen! o.m. van alle woningen in Vlaanderen tegen 2030 'lage energiewoningen' maken. “Het gaat om in totaal zo'n twee miljoen woningen, dus honderdduizend verbouwingen per jaar. Dat betekent dat er werk aan de winkel is: we schatten dat zo'n energierenovatieplan tienduizend nieuwe jobs kan scheppen. Vijftienduizend bestaande jobs zullen groen kleuren. Duurzaam bouwen kan dus zeker een bijdrage leveren aan het beschermen van de 170.000 huidige jobs in de bouwsector,” aldus Daems.

Transport
“Transport is het hart van zowel 'Vlaanderen in Actie' als van onze eigen Groene New Deal,” zegt Rudi Daems. “Maar een verdrievoudiging van het transport, zoals VIA voorziet, zou een ramp zijn voor ons land."

"Pure transit, zonder dat hier economische meerwaarde wordt gecreëerd, daar zijn wij tegen. We willen dat er eindelijk een slimme kilometerheffing komt voor vrachtwagens. Er moet ook werk gemaakt worden van alternatieven voor het vervoer over de weg: er wordt te weing gedaan voor de modal shift naar binnenscheepvaart en vervoer via het spoor.” De ombouw naar een groene mobiliteit zou volgens Daems tegen 2020 vijftienduizend groene banen kunnen scheppen.

Miljard per jaar
Al die plannen kosten geld. De ombouw naar een groene economie vergt volgens Groen! tot 2020 een jaarlijkse inverstering van 1 miljard euro. “Dat is veel geld,” geeft Mieke Vogels toe, “maar als je ziet dat de regering de afgelopen zes maand twintig miljard heeft geïnvesteerd om de banken te redden...”