Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

stRaten-generaal feliciteert Ademloos

stRaten-generaal feliciteert Ademloos

stRaten-generaal feliciteert Ademloos

1. wantrouwen over product én proces

Weinig politici geloofden dat de vzw Ademloos erin zou slagen om 10% van de Antwerpenaren een handtekening te laten zetten onder de vraag om een referendum over de Oosterweelverbinding.

stRaten-generaal wist dat het kon. In het protest tegen de Lange Wapper komen immers niet alleen uiteenlopende bezwaren tegen het bouwproject zelf samen (fijn stof, lawaaioverlast, onveilige verkeersbewegingen, ruimtebeslag in Deurne, het verdwijnen van Noordkasteel en Sint-Annabos, hoge kostprijs, concentratie vrachtverkeer aan Sportpaleis, verminderde vastgoedwaarde …) maar ook weerstand tegen de amateuristische manier waarop de politieke wereld het dossier heeft gemanaged (slordigheid, bedrog, gebrek aan empathie, onwil tot communicatie, …).

Het is een reactie die we zelf al lange tijd ervaren: ook wie zelf nog niet goed wist of hij of zij nu voor of tegen was, durft actievoerders toch het voordeel van de twijfel en een handtekening te geven uit wantrouwen jegens de belabberde indruk die de initiatiefnemers van het bouwproject (politici + BAM) nalaten. Dat veel politici net de combinatie van dit gebrek aan vertrouwen in product (= Lange Wapper) én proces (= manier van aan politiek doen) niet erkennen en bijgevolg onderschatten, vertelt veel over de afstand tussen hen en vele Antwerpenaren.

stRaten-generaal wist dat het kon, maar de 47.000 handtekeningen ook effectief verzamelen blijft een huzarenstuk omdat je alle handtekeningen persoon per persoon en in levende lijve moet gaan vragen. Dat is nog iets anders dan een digitale petitie laten rondgaan. Daarom wil stRaten-generaal alle vrijwilligers die in hun vrije tijd de handtekeningen verzamelden voor vzw Ademloos van harte feliciteren en bedanken.

2. inzet van referendum

stRaten-generaal is blij dat vzw Ademloos intussen haar steun uitsprak voor het alternatieve tracé (óók een Oosterweelverbinding, overigens) dat stRaten-generaal in december 2005 uitwerkte en via bezwaarschrift bekend maakte.

Dit alternatieve tracé wordt – zoals bekend – intussen eindelijk onafhankelijk onderzocht door het Brits-Vlaamse onderzoeksconsortium Arup/Sum Research, samen met de voorstellen van de Vlaamse regering (BAM) en van de stad Antwerpen (Horvat).

In de vraagstelling plaatst het referendum de modellen van BAM en Horvat (= tweemaal huidige tracé) impliciet tegenover het voorstel van stRaten-generaal (= alternatieve tracé in tunnelvorm). Daarover zal uiteindelijk het referendum gaan.

3. open werkwijze versus schijnonderzoek

De resultaten van het onafhankelijke onderzoek geleverd door Arup/Sum Research worden tegen eind februari verwacht.

stRaten-generaal heeft bij de opstart van het onderzoek afgedwongen dat de drie indieners van de voorstellen (Vlaamse regering/BAM, stad Antwerpen, stRaten-generaal) geconsulteerd en geïnformeerd zouden worden tijdens het onderzoek zelf.

Dat is inderdaad ook gebeurd. In de loop van de maanden november en december organiseerde het onderzoeksbureau samen met de Vlaamse administratie drie volle (woens)dagen waarop intens overleg werd gepleegd met de respectievelijke pleitbezorgers over de technische inhoud van hun dossier. Deze open werkwijze verschilt dag en nacht met de schijnonderzoeken die eerder gevoerd werden.

4. ministers en BAM beginnen eindelijk eigen gebrek aan argumentatie toe te geven

Het blijft wachten op de resultaten van het onafhankelijk onderzoek.

Maar inmiddels erkennen nu ook ministers en de BAM dat hun argumenten vóór de Lange Wapper en tegen het alternatief van stRaten-generaal steeds minder stand houden.

Zo liet minister Crevits vorige week weten aan stRaten-generaal dat het volgens de Europese veiligheidsvoorschriften inderdaad niet nodig is om vrachtwagens te weren uit de Kennedytunnel. Nochtans had haar collega minister Van Mechelen dat drie jaar lang bij hoog en bij laag beweerd, en werd dit argument ook telkens weer aangehaald om het verplichte omrijden van alle vrachtverkeer richting Oosterweelverbinding te verantwoorden. De werkelijke reden voor dit verplichte omrijden is het door de Vlaamse regering uitgedokterde tolsysteem (dat de Oosterweelverbinding moet financieren), niet veiligheid of onveiligheid aan de Kennedytunnel. Maar dit soort communicatie is niet populair, en dus trok men de populistische communicatiekaart van de onveilige Kennedytunnel. Ook minister Van Mechelen liet ons deze maand verstaan dat hij eigenlijk niet over gegevens beschikt die zijn stelling onderschrijven. Het was een persoonlijke opinie, die hij nooit met cijfers of studie liet onderbouwen.

Om helemaal uitsluitsel te bekomen over het eventuele bestaan van studiewerk over veiligheid en onveiligheid aan de Kennedytunnel deden we ook navraag bij de BAM. Ook daar liet men ons per brief weten dat men over geen enkele studie beschikt die zou uitwijzen waarom precies de Kennedytunnel ongeschikt zou zijn voor vrachtverkeer. Ook daar ging het enkel om een eigen ‘visie’, waarvan men het niet de moeite vond om die ook daadwerkelijk te onderzoeken.

Betweterigheid en nattevingerwerk beheersen al jaren dit dossier, zowel bij het voorbereidend onderzoekswerk als bij de politieke besluitvorming.

Ook daarom – om technisch en politiek prutswerk te counteren – is het organiseren van een referendum over dit dossier verantwoord.

Dat er mobiliteitsproblemen zijn in en rond Antwerpen erkent iedereen, ook de actievoerders. Maar die problemen zijn te complex en te belangrijk om bij de aanpak ervan te improviseren. En dat is nu net wat de Vlaamse regering de voorbije jaren heeft gedaan in dit dossier.

Manu Claeys
Peter Verhaeghe
voor stRaten-generaal