Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Oosterweelverbinding positieve impact op Antwerpen?

Oosterweelverbinding positieve impact op Antwerpen?

Als hoofdpunt in het 1-uurjournaal op radio 1 horen we vanmiddag: ‘De Oosterweelverbinding zal een positieve impact hebben op de luchtkwaliteit in Antwerpen, zo blijkt uit een studie.’

In de reportage wordt deze uitspraak echter al meteen genuanceerd.

Uit een vandaag gepresenteerde analyse van VITO (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek), gemaakt in opdracht van de BAM, blijkt dat aan de zuidelijke ring tussen de Kennedytunnel en de E34 de luchtkwaliteit in 2015 beter zal zijn mét Oosterweelverbinding dan zonder.

Dat is oud nieuws: deze conclusie werd al in eerdere studies gemaakt. De reden voor die verbetering is ook al jaren gekend: het verplicht laten omrijden van alle vrachtverkeer naar de Oosterweelverbinding, die in het noorden ligt.

Wat we niet op de radio hoorden is dit: uit het milieueffectenrapport (juni 2006) bleek dat bij keuze voor een Oosterweelverbinding met het alternatieve tracé van stRaten-generaal de luchtkwaliteit op die zuidelijke corridor nog beter is dan bij een Oosterweelverbinding met Lange Wapper.

Deze meetresultaten werden door de BAM nooit aan de pers gepresenteerd.

Wij weten niet of VITO vandaag wél daarover heeft gecommuniceerd (en of de BAM dus ook een model liet bestuderen met alternatieve Oosterweelverbinding), en kijken in dat verband met nieuwsgierigheid uit naar lectuur van de studie.

Uit de VITO-studie blijkt verder nog – steeds volgens de radioreportage (en nieuwswebsites) – dat de impact van de Oosterweelverbinding negatief is in het noorden van Antwerpen. Daar ‘gaat men erop achteruit’.

Dat is logisch, aangezien daar verkeersstromen worden gecreëerd die er nu niet zijn en aangezien de BAM alle vrachtverkeer langs dat noordelijke parcours wil omleiden.

Op basis van deze plus (zuidelijke impact) en min (noordelijke impact) maken de onderzoekers ten slotte een optelsom, waarbij gesteld wordt dat in het zuiden meer mensen wonen dan in het noorden, en dat de globale impact bijgevolg positief is.

Je zult maar in het noorden wonen, met name in Deurne, Merksem, Antwerpen-Dam en Luchtbal, waar de Lange Wapper op grondniveau aantakt aan de bestaande Antwerpse ring en waar al het omgeleide vrachtwagenverkeer zal rijden.

Aan het Sportpaleis komen bij bouwen van de Lange Wapper 18 rijvakken i.p.v. de huidige 10. We zijn benieuwd wat de concrete VITO-meetresultaten aan dit meetpunt zijn.

Vorig jaar in juni zei minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt dat ze erop zou toezien dat de Oosterweelverbinding een verbetering zou inhouden voor alle Antwerpenaren. Er moest wat luchtkwaliteit betreft dus vooruitgang geboekt worden op alle plekken langs de Antwerpse ring.

Uit de VITO-studie blijkt niet dat dit het geval is.
(Met dien verstande dat we de studie zelf nog niet konden lezen.)

Anno 2009 is een ‘globale impact’ overigens niet langereen overtuigende maatstaf om te concluderen dat het bouwen van specifieke verkeersinfrastructuur positief zou zijn. Want met die maatstaf deel je de maatschappij in winnaars en verliezers op. Wie op de verkeerde plek woont, heeft pech.

stRaten-generaal wacht de resultaten af van het lopende onafhankelijke alternatievenonderzoek om uit o.a. deze welles-nietesdiscussie te geraken.

Mogen we ten slotte ook vragen om deze VITO-studie morgen al volledig online te zetten voor alle Antwerpenaren, opdat eenieder voor zichzelf conclusies kan trekken – ook zij die aan de verkeerde kant van de stad wonen.

Manu Claeys
Peter Verhaeghe
voor stRaten-generaal