Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Red 'The Big 3' voor u en voor mij ... een boodschap van Michael Moore

Red 'The Big 3' voor u en voor mij ... een boodschap van Michael Moore

Het gaat slecht met de autoindustrie. General Motors, Ford en Chrysler leiden onder de crisis en vragen miljarden aan overheidssteun. Michael Moore heeft hier zo zijn eigen idee over en reageert met een brief aan het Amerikaanse volk. Hij vindt het niet kunnen dat The Big Three duizenden banen schrapt om zo hun winsten te behouden. Hoewel deze tekst al wat ouder is, blijft deze materie brandend actueel. In België staan momenteel duizenden banen op het spel bij Opel Antwerpen en DAF trucks.

MOORE.jpg

Michael Moore begint zijn brief op deze manier:
“Vrienden, Ik rijd met een Amerikaanse auto, een Chrysler. Dat is niet iets waar ik trots op ben, maar eerder een noodkreet. Dit is het verhaal dat tot in de oneindigheid verteld wordt door tientallen miljoenen Amerikanen. Een derde onder hen moet verhuizen om werk te vinden in een sector die hopelijk niet zal instorten.

Mijn Chrysler is vier jaar oud. Ik koos deze auto, omdat hij aangenaam en comfortabel rijdt. Toen ik hem kocht was het bedrijf in handen van Daimler-Benz. Deze bedacht het lumineuze idee om de chassis van een Chrysler op de as van een Mercedes te plaatsen. 'Man, was that a sweet ride!' Als het ding wilde starten natuurlijk...

Mijn auto viel in vier jaar wel duizend keer 'in panne'. De batterijen werden vervangen, maar dat bleek niet het probleem te zijn. Mijn vader rijdt met hetzelfde model en ook hij valt voordurend stil met zijn wagen. Zonder enige reden wil hij gewoon niet starten.

Een paar weken geleden bracht ik mijn auto naar de plaatselijke Chryslerdealer hier in in Northern Michigan. De reparatiekosten liepen op tot 1 400 dollar, maar de volgende dag wilde hij weer niet starten. En wanneer ik hem eindelijk aan de praat kreeg bleek er iets mis te zijn met de remmen.

Je zal nu wel denken dat ik geen zier geef om deze onbekwame prutsers van autobouwers in Detroit City, maar ik geef er wel om. Ik geef om de miljoenen mensen wiens leven en levensonderhoud afhangt van deze autoconstructeurs. Ik geef ook om dit land, want als de olievoorraden uitgeput zijn, zal de economische crisis pas echt problemen veroorzaken. En ik geef om de verantwoordelijkheid die The Big Three draagt in verband met de opwarming van de aarde.”

Volgens Moore draagt ook de regering een grote verantwoordelijkheid. De beleidsvoerders moeten op hun beurt de industriële infrastructuur en het jobbehoud garanderen. Bovendien is het belangrijk om de autoindustrie minder afhankelijk te maken van olie. Om dit te bereiken mag de Senaat in geen geval de 34 miljard euro waarnaar Chrysler, General Motors en Ford vragen, in leen geven.

Op 19 november aanschouwt Michael Moore de val van The Big Three. De kritiek die ze naar hun hoofden gesmeten kregen is niet onterecht. Ze vlogen immers naar Washington DC met privéjets die evenveel waard zijn als de lening die ze aan de Amerikaanse staat vragen. Maar dit voorval is zeer pijnlijk, omdat de hoofden van de financiële instellingen een maand eerder op dezelfde manier naar het Congres gingen. Toen werd hier geen probleem van gemaakt. Toch waren de autobedrijven ooit de drijvende kracht achter vele andere industrietakken zoals olie en staal. Daarenboven werden ze door het Congress naar huis gestuurd met de voorwaarde om eerst een herstructureringsplan uit te werken alvorens ze een lening krijgen.

Maar Michael Moore is niet tevreden over de houding van het Congres. Elke dollar die men aan deze drie autobedrijven geeft is weggesmeten geld. De recessie weerhoudt de bevolking ervan om te consumeren. Er zullen eenvoudigweg minder auto's verkocht worden. De autosector kan niet om geld blijven vragen. Daarom vraagt hij aan de leden van het Congres om te investeren in openbaar transport, om General Motors op te kopen en om voertuigen te ontwikkelen die onafhankelijk van olie zijn.

Transport is een van de belangrijkste uitdagingen waar de regering voor staat. De crisis laat zich voelen op vlak van de economie, de energievoorraden en het klimaat. Daarom is de ontwikkeling van publiek transport zeer belangrijk. The Big Three moeten milieuvriendelijke auto's bouwen. Nog belangrijker is de productie van treinen, bussen en metrostellen. De overheid kan instaan voor de aanleg van een spoorwegennetwerk. Dit zal niet alleen jobs sparen, het creëert zelfs nieuwe.

Moore vraagt zich ook af of het wel nodig is om miljarden euros te lenen aan GM. Hij stelt dat men beter alle aandelen opkoopt, dat kan voor minder dan drie miljard dollar. Uiteindelijk zal het Congres toch zakelijk onderpand vragen in ruil voor de lening. Koop het bedrijf nu op en het is in overheidshanden.

Als laatste punt vraagt hij om een Marshallplan uit te werken dat ons minder afhankelijk maakt van olie. De autoindustrie moet zich aanpassen aan de uitdagingen van de 21e eeuw. Deze drie voorstellen zijn volgens Michael Moore voldoende om de crisis in de autosector te overwinnen. De industriële infrastructuur zal gespaard blijven en miljoenen jobs zullen ontstaan of blijven bestaan.

Moore sluit zijn brief op deze manier af. Deze idioten verdienen geen stuiver. Ontsla ze allemaal en neem hun industrie over ten voordele van de werknemers, het land en de planeet. Wat goed is voor General Motors IS goed voor het land. Tenminste zolang de overheid de touwtjes in handen heeft.

Yours,
Michael Moore
Mike's Letter - 3 december 2008 - MichaelMoore.com