Moet ‘Kuifje in Afrika’ op de index?
Moet ‘Kuifje in Afrika’ op de index?
Johnny Van Hove09 september 2009 – 09:06
De Congolees Bienvenu Mbutu diende onlangs in Frankrijk (en voordien in België) een klacht in tegen de firma Moulinsart, de uitgever van de strip Kuifje in Afrika. Volgens Mbutu schetst de strip van Hergé een racistisch beeld van de Congolezen en moet daarom worden verboden. Ook in Engeland en de Verenigde Staten ligt de strip zwaar onder vuur en werd ze al gedeeltelijk uit de rekken genomen. Maar is het verbieden van de strip uiteindelijk wel zo'n goed idee? Wat zijn de alternatieven? Een opinie.

Foto: Hendrik Jan Grievink
Toen De Standaard Online enkele dagen geleden schreef dat de in België wonende Congolees Bienvenue Mbutu een klacht in Frankrijk indient tegen uitgeverij Moulinsart omwille van de strip Kuifje in Afrika (Tintin au Congo) reageerden tientallen lezers in een mum van tijd uitermate woedend op het artikel.
Naast de systematische, xenofobe agressie ten opzichte van Mbutu (“Zou hij niet beter naar zijn Congo teruggaan?”) bleek uit de reacties vooral dat de lezers van De Standaard het idee van een verbod zonder meer belachelijk vinden. Een typische reactie: “Mocht er een Olympiade zijn voor de 'onnozelste gag' van het jaar dan kreeg deze Mbtu goud zilver en brons ... Te idioot voor woorden toch.”
Deze vloed van antipathie lijkt een paar dagen voor de publicatie van het gewraakte artikel in dezelfde krant te zijn gegangmaakt door een column van Mia Doornaert. Omdat Tintin in the Congo een aantal weken geleden in de openbare bibliotheek van Brooklyn, New York, uit de rekken werd gehaald, klaagde de afscheidnemende De Standaard-journaliste steen en been over de “absurde politieke correctheid” van het multiculturele Amerika. “Eén Kuifjesboek achter slot en grendel steken? Wat een futiele geste.”
Is een verbod daadwerkelijk absurd, futiel en te idioot voor woorden?
Billijk, maar contraproductief
Vanuit een pragmatisch standpunt lijkt het verbieden van de strip inderdaad een behoorlijk contraproductief idee. In Engeland kunnen ze erover meespreken. Toen op advies van de Commission for Racial Equality het stripverhaal enkele jaren geleden uit de kinderafdeling van een aantal boekenketens werd gehaald, schoot de verkoop van de strip meteen de hoogte in en bereikte het album prompt een bestsellerstatus. Kuifje in Afrika is “verreweg het slechtste Kuifje album”, beweert één van de meer gematigde reacties op het artikel in De Standaard. Dat is volledig juist. Een commerciële ridderslag en een nóg breder publiek verdient deze strip dus waarlijk niet.
Tegelijkertijd is Kuifje in Afrika slechts één van de vele strips met een schadelijke houding ten opzichte van Afrikanen in het algemeen, en Congolezen in het bijzonder. Een verbod op Kuifje in Afrika, kortom, zou een juridisch sneeuwbaleffect kunnen veroorzaken waardoor talrijke andere strips eveneens op de index zouden kunnen belanden.
De albums van Jommeke en Suske en Wiske, bijvoorbeeld, schetsen een beeld van Afrikanen en Congolezen dat op zijn minst even bedenkelijk is. Moeten die strips ook uit de rekken worden verwijderd? En wat met de Congo-literatuur van Jef Geeraerts? Wat met de talrijke standbeelden van Leopold II in Brussel? Of het Koninklijk Museum voor Midden Afrika in Tervuren, waar de tijd sinds het begin van de vorige eeuw grotendeels is blijven stilstaan? Moeten die allemaal verdwijnen?
Dus toch maar alles laten zoals het is? Toch niet. Vanuit een ethisch standpunt lijkt een verbod namelijk meer dan billijk. De strip scheert namelijk ongekende racistische toppen. De Congolezen worden zonder meer als lui, laf, onbetrouwbaar, dom, amoreel en bijgelovig afgeschilderd. De apen spreken in grammaticaal correctere zinnen dan de Congolezen.
Kuifje in Afrika is kortom een schoolvoorbeeld van de donkerste koloniale traditie in de Belgische cultuur. Mede dankzij een strip als Kuifje in Afrika kon het Belgische kolonialisme – dat toch 10 miljoen Kongolezen en ten minste 75 jaar economische uitbuiting van de laatstgenoemden op haar geweten heeft – als civilisatieproject worden verkocht. Waarom zou zo'n strip ongestoord op de markt aangeboden mogen worden waar het haar negatieve invloed op het collectieve Belgische geheugen kan blijven uitoefenen? Vooral ook omdat er nergens (behalve in de copyrights die niemand leest) wordt aangegeven dat het hier om een strip gaat die in de jaren ‘30 werd getekend?
Explicit colonialist content!
Ondanks mijn sympathie voor de strijdbaarheid van Mbutu en ondanks het sterke ethische argument vóór een verbod, vind ik niet dat Kuifje in Afrika zonder meer uit de rekken mag worden gehaald. Het probleem lijkt me namelijk niet zozeer in de strip te zitten, maar hoe ermee wordt omgegaan, hoe die wordt gepresenteerd en uit zijn context wordt gerukt. Kortom: het probleem zit in de kwaliteit van de editie. En laten we wel wezen: die deugt momenteel niet.
In de huidige editie van Kuifje in Afrika wordt er met geen woord gerept over de tijdsgeest en de koloniale ideologie waarin de strip is ontstaan. Een inleiding is niet te bespeuren. Lezers kunnen met andere woorden de indruk krijgen dat ze in een hedendaagse strip aan het lezen zijn. Dat is zonder meer onaanvaardbaar.
In navolging van de 'explicit lyrics' stickers op cd's, stelt één van de rationelere lezers van De Standaard als reactie op het voornoemde artikel een gelijkaardige maatregel voor Kuifje in Afrika voor. Geen gek idee, zo'n 'explicit colonialist content!' waarschuwing. Maar of het soelaas biedt?
Het probleem is namelijk dat het woord 'colonialist' voor de meerderheid van de Belgen nauwelijks kritische connotaties oproept. Academici zoals Guy Vanthemsche, Adam Hochschild, Jan Blommaert en Bambi Ceuppens hebben daar in het verleden al meermaals op gewezen. Of zoals laatstgenoemde het uitdrukte in het tijdschrift MO: “Het algemene gebrek aan kennis over de [koloniale] periode is schrijnend.”
Met permissie: die indruk heb ik ook. Een 'explicit colonialist content‘ klever op Kuifje in Afrika zou daarom nauwelijks zoden aan de dijk brengen omdat heel wat Belgen gewoon niet opgevoed zijn met een kritische blik op het eigen paternalistische, kolonialistische verleden en de daarbij horende stereotypen ten opzichte van de Congolezen.
Kuifje met context
Neen, geen stickers alstublieft. In de plaats daarvan zou Moulinsart de huidige editie van Kuifje in Afrika op gefundeerde manier kunnen kaderen binnen de koloniale tijdsgeest. Liefst zonder belerend vingertje en liefst niet als tekst. Ik stel voor dat het gebeurt in de vorm van een inleidend stripverhaal, waarin een welbespraakte Congolees op toegankelijke wijze zijn/haar mening geeft over de paternalistische, koloniale context en ideologie van het stripverhaal. Aandacht verzekerd en tegelijkertijd wordt er een kritische noot geplaatst bij het racistische beeld van de Congolezen in de strip.
Op deze manier moet Kuifje in Afrika dus niet perse op de index. Al moet de huidige editie definitief wél uit de rekken verdwijnen. Op de Moulinsart website is al te lezen dat het album de “weerspiegeling [is] van een koloniaal en paternalistisch tijdperk.” Dat mag Moulinsart gerust ook als inleiding in de strip zelf schrijven of tekenen. En dat de Jommekes en Suskes en Wiskes van deze wereld er een voorbeeld aan nemen.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
Kuifje in Afrika
Lieve, 10/09/2009 – 12:57
Ik heb 'Kuifje in Afrika' deze zomer -voor de eerste keer- gelezen en mijn bloed kookte toen ik hem uit had. Wat een achterhaalde wereldbeelden en stereotiepe ideeën. De 'negertjes' worden echt stiefmoederlijk behandeld en schaamteloos achtergesteld. Het verhaal kaderen in de tijdsgeest waarin het is geschreven, is toch wel een absolute minimumvereiste. Voor mijn part mogen ze die strip best uit de handel halen, ook al omdat ik het verhaaltje op niets vind trekken. Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. ;-)
Kuifje
dwars bekeken, 11/09/2009 – 07:55
ik heb "Kuifje" nooit gemogen, niet omwille van de strip - er zijn er m.i. veel betere - maar ook omwille van het consequent rechts-conservatieve wereldbeeld dat erin doorschemert. niet alleen de congolezen worden als minderwaardig afgeschilderd, ook aziaten en anderen worden zo behandeld. herinner u ook de revolutionairen in Kuifje en de Picaro's, dat - o contrast - tegelijk verscheen met de Romeinse Lusthof van Asterix
Hmm. Het spreekt voor zich
Janpieter, 15/09/2009 – 01:34
Hmm.
Het spreekt voor zich dat Kuifje in Afrika een weerspiegeling is van een achterhaald en vandaag xenofobisch, racistisch en kortom onaanvaardbaar wereldbeeld. Punt.
Daarnaast is het ook een document van haar tijd, en een document van onschatbare waarde. Het album maakt niet alleen deel uit van de Belgische identiteit en een (heel brede) stripgeschiedenis, maar vertelt ons iets over het Westen, Europa en de twintigste eeuw in het algemeen. Zij is, kortweg, op cultureel-historisch vlak, heel belangrijk.
'Kuifje in Afrika' is bovendien geen alleenstaand geval. De voorbeelden van brede xenofobie en paternalisme in populaire cultuur in de eerste helft van de twintigste eeuw zijn legio. Meer nog, zij waren een natuurlijk product van de tijdsgeest en haar kolonialisme. Wij mogen de periode vandaag smalend een donkere bladzijde uit onze geschiedenis noemen, zij blijft deel uitmaken van het historische levenssap van onze maatschappij.
Kuifje mag daarom ook niet weggedacht worden. Jacques Brel zou je ook een mysogiene paternalist kunnen noemen, lees er zijn interviews maar op na. Maar hij blijft wel erg interessant als figuur in de muziekgeschiedenis.
Context is het sleutelwoord, en de daarvoor noodzakelijke geïnformeerdheid van de lezer, haar bagage. Bagage is historische en culturele zelfkennis. De mate waarin en de vorm waaronder lezers zo'n bagage hebben, wordt voor een heel groot deel bepaald door een andere tijdsgeest, namelijk de geest van de lezer zelf, haar heden, persoonlijkheid, opvoeding...
Een kaderend intro-stripje is dan volgens mij ook volstrekt nutteloos. Zij zou de artistieke waarde van Kuifje in Afrika ondermijnen (en veranderen) en de cultuur-historische waarde op een danige manier vernauwen en interpreteren dat zij op geen enkele manier een 'passend' kader zou zijn. Zij zou de culturele waarde van de strip, in haar rijkdom én tekortkomingen, bagatelliseren, verkleuteren. Meer nog, zij zou een palimpsest worden en een mager bijproduct zijn van ons --niet Hergé's-- tijdperk.
Het is net de vrije, onbegrensde toegankelijkheid van historische documenten als Kuifje in Afrika die lezers een historisch en cultureel besef kunnen bijbrengen.
Onze maatschappij is een voortdurend transformerend geheel. Hergé zelf is daar een goed voorbeeld van. 'Kuifje en de Blauwe Lotus' bijvoorbeeld was heel expliciet anti-koloniaal. Terwijl 'The Yellow Kid', een Amerikaanse grondlegger van het stripmedium (en ongetwijfeld een inspiratie van Hergé) uit 1897, pakken xenofober was.
Het blootleggen van die evoluties is het blootleggen van geschiedenis en dat mogen we geen enkele lezer ontzeggen.
@Janpieter
Jef Bruyndonx, 15/09/2009 – 11:35
"Het is net de vrije, onbegrensde toegankelijkheid van historische documenten als Kuifje in Afrika die lezers een historisch en cultureel besef kunnen bijbrengen."
dat is niet juist! het kaderern van zo'n strip is wel degelijk van belang, al zegt het inderdaad meer over ons tijdperk dan over Herge's.
hoe kan je nu een strip in een context plaatsen als er bijna niets over het tijdperk in kwestie geweten is, zoals ook het commentaar suggereert. Mijn dochter zit in de lagere en leerde tot nu toe niets (!) over Congo en de Belgische aanwzigheid.
Het is dus net deze laissez-faire houding die u propageert die bagatelliseert - het bagatelliseert de koloniale periode. een interventie is wel degelijk nodig!!!
jef
Onwetendheid koloniale verleden van Belgie
Jan dewind, 16/09/2009 – 17:19
De onwetendheid van de Belgen over hun koloniale verleden is ronduit shockerend. Nog niet zo lang geleden hing er in cafe de Pole Pole in Gent nog een kaart van "Belgisch congo". Toen ik er een aantal mensen op wees dat zoiets ongehoord was, begreep niemand goed waarom - tenzij de buitenlanders.
Laissez Faire
Janpieter, 17/09/2009 – 16:40
Ik begrijp uw reactie, maar ik wil wel even nuanceren.
Contextualiseren is natuurlijk broodnodig. Zoals ik zei, de paternalistische mores van Kuifje in Afrika zijn vandaag onaanvaardbaar.
Het is volgens mij echter niet aan de uitgever om te contextualiseren. Een 'interventie' op het niveau van de uitgave, een 'disclaimer' dus, zou een te betreuren precedent zijn. Want Kuifje is natuurlijk lang niet het enige fossiel van vervlogen ideologieën. En wat is dan de correcte ideologie? De onze? En wie zijn wij dan?
Uit de handel nemen: nooit. Want dan gooi je meer dan het kind met het badwater weg. En hetzelfde geldt als voor een disclaimer. Wie maakt die keuze? Als we vandaag Kuifje gaan wegdisclaimen, doen we dat morgen dan met Nabokov, overmorgen met Orwell?
De vraag is volgens mij niet wat de grens van het aanvaardbare is. Want daar heeft in een goede democratie iedereen een ander antwoord op. -- De vraag is volgens mij of Kuifje een direct, reëel en aantoonbaar kwaad berokkent. -- Het antwoord daarop is neen.
En ik nuanceer weer. Dat onze dochters in de lagere school nog niets over Belgisch Congo hebben gehoord, is een veel schrijnender probleem dan relicten als Kuifje in Afrika. -- Iemand die intellectueel of moreel in staat is om het kolonialisme ideologisch onderuit te halen is, heeft altijd een antwoord op de wapenfeiten van onze cultuur. Zoiets moet worden opgebouwd in onderwijs, opvoeding, culturele extravertie, bagage... Een disclaimer is zelfs geen doekje voor het bloeden.
Het is de verantwoordelijk van elk van ons om op zoek te gaan naar context, niet om ze door de één of andere (slecht of goed bedoelende) partij voorgeschoteld te krijgen.
Een disclaimer
@janpieter
dirk verelst, 21/09/2009 – 16:40
Toch nog even reactie op Janpieter.
context kan je alleen maar voorgeschoteld krijgen: door literatuur, onderwijs etc. een contextloze tekst is een tekst die vaak in de heersende ideologie staat. in dit geval: de koloniale ideologie en traditie. zwijgen is toestemmen. ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.
als de context niet wordt geleverd door het onderwijs of de media, waarom zou dan een uitgever, die zich duidelijk bewust is van de traditie waarin de strip staat (zie website Moulinsart), dan niet de context expliciet meedelen in de strip?
Nabokov en Orwell, twee omstreden schrijvers, worden al op deze manieer gecontextualiseerd. Een Nabokov zónder inleiding kan ook bijhoorlijk in het verkeerde keelgat schieten (ik denk dan aan de tijd van de Dutroux affaire - als er toen iemand op het idee was gekomen om hem te verbieden, waren daar zeker oren naar geweest). waarom zou ee contextualisering dan niet noodzakelijk zijn voor Kuifje?
dirk
Kuifje in Afrika
Rechtse Rakker, 23/09/2009 – 17:55
Nooit gehoord van Free Speech zeker ?
De Romeinen waren varkens
Maarten Dierckx, 25/09/2009 – 11:23
Als er nu een strip zou verschijnen over de jaren 1900, dan zou de geportreteerde held waarschijnlijk een ander kapsel hebben. Hij, of met meer waarschijnlijkheid, zij, zou een uitermate atletisch lichaam hebben, er losse relaties op nahouden, biologische oxfam thee drinken en vooral heel erg veel respect hebben voor de zwarte mannen die ze tegenkomt. Het hoofdpersonage behandelt de 'neger' als een gelijke, een partner.
Dit hoofdpersonage is flauwe kul. In de 20ste eeuw was het gewoon niet zo. Bovendien is het nog steeds niet zo. De wereld is geen harmonische mooie bedoening en mensen maken fouten. Mensen zijn anders. HOe meer politiek correct het gezever, hoe misselijker de hypocritie.
Bovendien is Kuifje in Afrika mijn lievelingsalbum: net omdat de goedbedoelende Kuifje zo'n onwaarschijjnlijke zak is.
@dirk
Janpieter, 25/09/2009 – 19:12
Kan ik inkomen. Maar de discussie over de contextualisatie is niet louter epistemologisch. Zelfs niet louter historisch. -- Ze is bovenal deel van het democratisch proces en onze pluralistische samenleving. (Sorry trouwens voor het hoog isme-gehalte in de vorige zinnen)
Een context is met andere woorden ook een standpunt. Het standpunt van Moulinsart/Casterman zal altijd commercieel zijn. Het zal goedgeschreven long-copy zijn, geen essay of debat. Het zal nooit en kan nooit kritisch zijn over het product, alleen over haar geschiedenis.
In de 19e eeuw probeerden de Europese kunst, literatuur en architectuur de Middeleeuwen te contextualiseren, met een ontwricht historisch besef als gevolg (die vandaag nog steeds nazindert in ons beeld van Europa in de Middeleeuwen). In de jaren dertig van de vorige eeuw, contextualiseerde Hitler Nietzsche, Wagner en Caspar David Friedrich. Walt Disney contextualiseerde Hans Christian Andersen en de Grimms (probeert u zich eens een niet-disney-beeltenis van Sneeuwwitje in te beelden). etc. etc.
leer hem mores !
Rechtse Rakker, 05/10/2009 – 00:40
hopelijk dagvaardt de stichting "Tintin" deze Mieuxparti Mbutu i.v.m. dit "tergend en roekeloos geding"