Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Kwaliteit snelwegparkings blijft abominabel

Kwaliteit snelwegparkings blijft abominabel

RUISBROEK -- Te duur, te vuil, te druk en onveilig. Bij de transportarbeidersvakbond ABVV-BTB werden ze niet meteen vrolijk toen ze afgelopen zomer een bezoek brachten aan 57 parkings langs de Belgische snelwegen.

opritparkeren.JPG

Vrachtwagens staan noodgedwongen op de aanrijstroken geparkeerd (foto archief)

ABVV-BTB publiceert voor de derde keer een zwartboek over de veiligheid en de kwaliteit van de parkings voor truckers langs de Belgische snelwegen. Bedoeling van die zwartboeken is natuurlijk druk uitoefenen in de hoop dat de parkings beter worden. Maar wat blijkt: er is weinig reden tot juichen.

“We hadden eigenlijk gewoon het zwartboek van vorig jaar kunnen opnieuw drukken. Er is niets verbeterd. Erger nog: op bepaalde vlakken gaat de situatie achteruit”, zegt Frank Moreels, federaal secretaris ABVV-BTB Wegvervoer & Logistiek.

Dat de kwaliteit en de hygiëne van de parkings achteruit gaat en dat het plaatsgebrek nijpend blijft, is vreemd want door de crisis staan heel wat vrachtwagens aan de kant. Bovendien had toenmalig Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits beloofd dat er alvast op de parking van Peutie langs de E19 een proefproject met sanitaire installaties zou komen. Maar een jaar later is de parking even leeg als een jaar geleden. “Geen sanitair, geen shop, geen resto, nada, niks. Al een geluk dat mannen hun ding in de vrije natuur kunnen doen”, stellen de controleurs van de transportarbeidersbond schamper vast.

Schimmel
Maar ook langs beter uitgeruste parkings is het vaak armoe troef. Frank Moreels: “Er zijn te weinig douches. Vaak moet er voor betaald worden en zijn ze niets eens proper. Zelfs de gloednieuwe douche van het tankstation in Kruibeke was in een abominabele staat. Ze stonk en was beschimmeld. Vrouwelijke truckers zijn bijna altijd aangewezen op de mannentoiletten als ze zich willen douchen.”

Hoewel ABVV-BTB de controles uitvoerde tijdens de kalme zomermaanden stonden de parkings overvol. “De bezettingsgraad loopt 's nachts op tot 130 procent. Vrachtwagens zoeken een plaats op de op- en aanrijstroken en zelfs op de pechstrook”, aldus Moreels. Verschillende parkings lijken de voorkeur te geven aan personenwagens en schrappen parkeerplaatsen voor vrachtwagens. “Soms krijgen we de indruk dat men truckers wil weren. Geen idee waarom dat gebeurt”, zegt Moreels.

Veel truckers klagen ook over het dure leven onderweg. Moreels: “Een halve euro telkens je moet plassen of als je gewoon eens je handen wil wassen, dat tikt aan. In een maand zijn truckers zo snel veertig euro kwijt aan dingen die voor andere arbeiders gratis zijn.” In de shops en in de restaurants zijn de prijzen ook hoog. Militanten van de vakbond noteerden forse prijsstijgingen. “Bananen worden verkocht voor drie maal de winkelprijs.”

Ook de veiligheid is een probleem. “Truckers voelen zich onveilig. Als er camera's zijn, worden die enkel gericht op de shop of op het tankstation, niet op de parkeerplaatsen”, zegt Moreels.

Falende overheid
Kan de overheid hier iets aan doen? Ja, zegt ABVV-BTB. “Voorzie extra parkings op plaatsen waar heel veel truckers moete rusten. De overheid kan ook de toekenningsvoorwaarden voor de uitbaters zwaarder maken. Het is een goed moment om dat te doen want de komende tijd vervallen veel concessies. Misschien kan men zelfs werkkrachten subsidiëren om het sanitair te onderhouden”, aldus Moreels.

De aanpak van de parkings is ook een Europees probleem, zegt de vakbond. Meer dan 87 procent van de getelde vrachtwagens op de Belgische parkings hebben een buitenlandse nationaliteit. Moreels: “Als we ook iets willen doen voor onze Belgische leden, dan moet Europa normen opleggen. Europa voorziet nu al subsidies om parkings veiliger te maken, maar vreemd genoeg maken de Belgische en Vlaamse overheden daar geen gebruik van.”

ABVV-BTB gaat alvast door met de publicatie van de zwartboeken. “Dit boek is er gekomen onder druk van onze leden. Zij dringen aan op actie. Tijdens onze controles werden we ook aangesproken door truckers die ons problemen kwamen melden”, zegt Moreels.

Toch een lichtpuntje? Eén parking kreeg applaus van de vakbond. De parking in Minderhout langs de E19 richting Antwerpen wordt de Rolls Royce onder de Vlaamse parkings genoemd. Allen daarheen dan maar? Moreels: “Truckers hebben helaas niet te kiezen. Ze moeten om de 4 en ½ uur pauzeren en na 9 uren rijden een dagelijkse rusttijd respecteren.”

Tags