Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Vakbonden en 11.11.11 lanceren nieuwe Waardig Werk-campagne

Vakbonden en 11.11.11 lanceren nieuwe Waardig Werk-campagne

BRUSSEL -- Op de Internationale dag voor waardig werk lanceerde 11.11.11 samen met de vakbonden en ngo's het tweede jaar van de campagne voor Waardig Werk. “Werknemers zijn geen gereedschap, daar blijven we op hameren”, zo luidt het motto van de campagne. De campagne werd gelanceerd op het Muntplein in Brussel met een ludiek concert met hamers, violen, sax, contrabas en basdrum.

nagelDSC_0038.JPG

Sinds vorig jaar voeren de vakbonden en de Noord-Zuidbeweging campagne voor waardig werk. Het afgelopen jaar is er volgens de actievoerders al heel wat gerealiseerd en heeft de campagne zowel nationaal, Europees als internationaal resultaat geboekt. “Maar de crisis zorgde voor een enorme toename van de werkloosheid. Wereldwijd zijn er zo'n 59 miljoen werklozen bijgekomen en de helft van de werknemers in de wereld verdient minder dan 1,5 euro per dag”, zegt Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11.

Dit jaar willen de vakbonden en de ngo's daarom focussen op afdwingbare sociale bescherming zoals minimumlonen. Zowel België als Europa hebben de mogelijkheid om de spelregels op te leggen, bijvoorbeeld bij het afsluiten van handelsakkoorden.

De Noord-Zuidbeweging en de vakbonden eisen ook dat het IMF en de Wereldbank ophouden met het opleggen van anti-sociale maatregelen die de bescherming van werknemers ondermijnen. Anne Demelenne van het ABVV gaf het voorbeeld van Litouwen. De Litouwse overheid heeft zowel in de minimumlonen als in de pensioenen gesnoeid, maar kreeg uiteindelijk de tweede schijf van de lening niet omdat de hervormingen volgens het IMF niet ver genoeg gingen.

“Een voetbalmatch kan enkel gespeeld worden op een terrein waarop krijtlijnen zijn aangebracht en met een arbiter. Dat is waar de Waardig Werk-campagne voor pleit: er moeten spelregels komen. Als we één ding geleerd hebben van de financiële crisis, is het wel dat de onzichtbare hand van Adam Smith niet werkt”, zegt Stephan Galon van het ABVV.

In het najaar gaat 11.11.11 de straat op voor Waardig Werk. In het voorjaar brengen de vakbonden, Wereldsolidariteit en FOS de campagne binnen in de bedrijven.

waardigwerkslaanDSC_0019.JPG