Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De ondraaglijke lichtheid van het vliegveld van Deurne

De ondraaglijke lichtheid van het vliegveld van Deurne

Telkens opnieuw kondigt de luchthavenlobby lijnverbindingen aan zoals Hannover, Nice, München, Genève, Praag en Frankfurt. Ze zijn zo succesvol, dat ze allen na een korte periode met de stille trom werden begraven. Een van de verklaringen van hun succes is dat eenvoudig rekenwerk nu eenmaal niet is besteed aan de zelfverklaarde elite van het vliegveld van Deurne.

Telkens opnieuw kondigt de luchthavenlobby lijnverbindingen aan zoals Hannover, Nice, München, Genève, Praag en Frankfurt. Ze zijn zo succesvol, dat ze allen na een korte periode met de stille trom werden begraven. Een van de verklaringen van hun succes is dat eenvoudig rekenwerk nu eenmaal niet is besteed aan de zelfverklaarde elite van het vliegveld van Deurne.

Je kunt je afvragen of ze ooit van marketingstudies hebben gehoord. Een typisch verschijnsel in deze middens is dat studies in functie moeten staan van het beoogde resultaat en nog meer van het ego. Zolang men maar met zijn kop in de krant of op het scherm van de regionale televisiezender kan komen. Dan is het veroorloofd om de grootste onzin uit zijn of haar nek te kletsen. Een grote bek opzetten, staat immers goed bij zijn of haar eigen achterban. Het grote publiek wordt diets gemaakt dat een internationale luchthaven levensnoodzakelijk is voor het voortbestaan van Antwerpen.

Nochtans is de luchthaven van Deurne een lichtgewicht tussen de andere regionale luchthavens. Eventjes voor de vuist weg: In 2008 vervoerde Charleroi 2.957.026 passagiers en Eindhoven amper 1.629.893 passagiers. De vrachtluchthavens Oostende en Bierset hadden in 2008 respectievelijk 199.958 en 400.281 passagiers. De Antwerpse klokte af op 176.971 passagiers.

CEO Johan Vanneste pakt uit met hoopgevende berichten. In het Nieuwsblad van 30 oktober 2009 verklaarde hij onomwonden: “Opnieuw zien we de trend opduiken waarbij het reizigersaantal de hoogte in gaat tijdens de laatste vier maanden van het jaar“. Pijnlijk is het om te moeten vaststellen dat in de loop van de eerste 10 maanden van dit jaar er slechts 80.956 passagiers met de lijnvluchten werden geteld, ten opzichte van 90.565 in 2008 en 96.481 in 2007. Bovendien telden we voor september en oktober 2009, 18.534 passagiers voor CityJet tegenover 20.333 passagiers in dezelfde periode van vorig jaar. Eenvoudig rekenwerk of niet?

Nu de Antwerpse luchthavenlobby de rechtstreekse diabolo spoorwegverbinding tussen Antwerpen en Zaventem als een hete adem in haar nek voelt, spartelt ze als een duivel in een wijwatervat. Daarbij schuwt ze halve waarheden niet. In kringen van accountants en boekhouders heet dat omzwachteld “het flatteren van de gegevens”. Het vliegveld van Deurne of de Antwerpse zelfverklaarde elite in haar onderbroek gezet. Middenstanders die zelfs de middelmaat niet kunnen halen.

Telkens opnieuw kondigt de luchthavenlobby lijnverbindingen aan zoals Hannover, Nice, München, Genève, Praag en Frankfurt. Ze zijn zo succesvol, dat ze allen na een korte periode met de stille trom werden begraven. Een van de verklaringen van hun succes is dat eenvoudig rekenwerk nu eenmaal niet is besteed aan de zelfverklaarde elite van het vliegveld van Deurne.

Je kunt je afvragen of ze ooit van marketingstudies hebben gehoord. Een typisch verschijnsel in deze middens is dat studies in functie moeten staan van het beoogde resultaat en nog meer van het ego. Zolang men maar met zijn kop in de krant of op het scherm van de regionale televisiezender kan komen. Dan is het veroorloofd om de grootste onzin uit zijn of haar nek te kletsen. Een grote bek opzetten, staat immers goed bij zijn of haar eigen achterban. Het grote publiek wordt diets gemaakt dat een internationale luchthaven levensnoodzakelijk is voor het voortbestaan van Antwerpen.

Nochtans is de luchthaven van Deurne een lichtgewicht tussen de andere regionale luchthavens. Eventjes voor de vuist weg: In 2008 vervoerde Charleroi 2.957.026 passagiers en Eindhoven amper 1.629.893 passagiers. De vrachtluchthavens Oostende en Bierset hadden in 2008 respectievelijk 199.958 en 400.281 passagiers. De Antwerpse klokte af op 176.971 passagiers.

CEO Johan Vanneste pakt uit met hoopgevende berichten. In het Nieuwsblad van 30 oktober 2009 verklaarde hij onomwonden: “Opnieuw zien we de trend opduiken waarbij het reizigersaantal de hoogte in gaat tijdens de laatste vier maanden van het jaar“. Pijnlijk is het om te moeten vaststellen dat in de loop van de eerste 10 maanden van dit jaar er slechts 80.956 passagiers met de lijnvluchten werden geteld, ten opzichte van 90.565 in 2008 en 96.481 in 2007. Bovendien telden we voor september en oktober 2009, 18.534 passagiers voor CityJet tegenover 20.333 passagiers in dezelfde periode van vorig jaar. Eenvoudig rekenwerk of niet?

Nu de Antwerpse luchthavenlobby de rechtstreekse diabolo spoorwegverbinding tussen Antwerpen en Zaventem als een hete adem in haar nek voelt, spartelt ze als een duivel in een wijwatervat. Daarbij schuwt ze halve waarheden niet. In kringen van accountants en boekhouders heet dat omzwachteld “het flatteren van de gegevens”. Het vliegveld van Deurne of de Antwerpse zelfverklaarde elite in haar onderbroek gezet. Middenstanders die zelfs de middelmaat niet kunnen halen.

Video: Deurne luchthaven: 560 jobs
http://www.youtube.com/watch?v=EBaIn1LG3Dc

Milieublog Vatuv
http://www.milieublog.be