Werknemers toeleveringsbedrijven hopen op solidariteit van vakbonden bij Volkswagen
Werknemers toeleveringsbedrijven hopen op solidariteit van vakbonden bij Volkswagen
christophe23 november 2006 – 16:53
VORST -- Ook bij de toeleveringsbedrijven van Volkswagen zullen de komende maanden zware klappen vallen. Geschat wordt dat er zo'n 10.000 indirecte banen bedreigd worden. De werknemers van toeleveringsbedrijf Arvin Meritor hopen alvast op de solidariteit van de vakbonden bij Volkswagen.

foto: han Soete
Het was zowat de de luidruchtigste groep arbeiders op de personeelsvergadering bij Volkswagen. Helemaal vooraan maakten de werknemers van ArvinMeritor duidelijk dat er meer banen op de tocht staan dan de 4000 jobs bij Volkswagen. “Bij ArvinMeritor in Vorst – een onderdeel van een Amerikaanse multinational – werken 300 werknemers. Wij assembleren autodeuren en Volkswagen is onze enige klant,” zegt delegee Pierre Di Torsia.
De onderdelen voor de deuren komen 'just in time' binnen bij Arvin Meritor en gaan van bij het toeleveringsbedrijf 'just in time' enkele honderden meter verder naar Volkswagen. “De herstructurering is dus ook voor ons een ramp. Wij hebben dan nog het geluk dat we ook deuren maken voor de Polo. Maar zal dat genoeg zijn om het bedrijf overeind te houden?”
In tegenstelling tot moederbedrijf Volkswagen werken er bij de onderaannemers en toeleveringsbedrijven wel veel inwoners uit Brussel. Ook ArvinMeritor telt heel wat allochtonen onder de werknemers die elders heel moeilijk aan de bak raken. “Inderdaad uitgebuit en onderbetaald, maar we hadden tot nu toe tenminste wel een job,” zegt Pierre Di Torsia. Het bericht dat de NMBS de ontslagen werknemers met open armen ontvangt, wordt op cynisme onthaald. “Hoezo is er nu plots veel werk bij de NMBS? En al die werklozen dan in Brussel? Zijn die niet goed genoeg?”
De werknemers van ArvinMeritor zien de toekomst somber in. Di Torsia: “Renault, Sabena, Ford Genk, wanneer stopt het ooit eens? Iedere keer hetzelfde: de aandelen gaan omhoog, de winst stijgt. Telkens ook een grote mediastorm maar dan niets meer tot de volgende sociale ramp. Wat moeten we doen? Nog meer rendabel worden? Wij zijn al de meest rendabele werknemers en toch vertrekken ze.”
Eén belangrijke eis hebben de vakbonden bij ArvinMeritor wel. “We willen exact het zelfde sociaal plan als de werknemers van Volkswagen. Dezelfde voorwaarden om op brugpensioen te gaan en dezelfde ontslagpremie. De vakbonden van VW moeten ons daarin steunen, ” aldus delegee Gérardo Grieco.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
Hopen op erkenning?
Leo, 24/11/2006 – 11:16
Vind je "hopen"niet zwak uitgedrukt?
De arbeiders van de toeleveringsbedrijven hebben ook een stem.
Ze wachten niet op de vakbondsafgevaardigden.
Tot ze het eens zijn over de sectoren heen.
De arbeiders worden in de zwakste positie gesteld.
Nochtans zijn zij de ware "helden".
Anders reden we met auto's van papier.
Wat ik wil benadrukken is; het is fiere arbeid.
Trots op zijn.
De kapitalisten gebruiken arbeid zoals wc papier.(tenzij je geparfumeerd wil; met bloemetjes?)
Heb de indruk: via de media,de vakbond,..van een betuttelende houding.
Als we(het volk)uit ons schelp kruipen, gaan we winnen.
Bovendien het demos cratost dat zijn zij.
Overleg is mooi.
Absoluut geen lessen.
Ga ervoor"arbeiders".
Leo