Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

VRT opnieuw een reclame-brug verder: nu ook publiciteit op websites

VRT opnieuw een reclame-brug verder: nu ook publiciteit op websites

De VRT - onze openbare omroep - gaat nu ook reclame brengen op haar websites. We moesten al leren leven met radiospots, sponsoring op televisie en een ''Cultuur via Dexia''-kanaal. Wie binnenkort wil kijken naar zeg maar de programmatie van de komende dagen, zal dus ook langs advertenties en reclame moeten passeren.

radio1a.jpg

Wat vind jij van de beslissing van de VRT om reclame toe te laten op haar websites? Stem hier!

"Het zal geleidelijk uitgebreid worden," vertelt de VRT-persmededeling van 28 februari. Dat betekent dat er wellicht binnenkort ook banners of skyscrapers op de websites van TV en radio's komen, die niets te maken hebben met programma's of met het wezen en de opdracht van de openbare omroep, maar alles met geld verdienen.

"De VRT wil met de openstelling van advertentieruimte extra middelen verwerven om zijn opdracht te kunnen blijven vervullen," zegt de VRT. "Dit is in overeenstemming met de beheersovereenkomst die de VRT verplicht om de volgende jaren bijkomende inkomsten te vinden."

Extra middelen dus, die nodig zijn omdat het nodige geld van de dotatie er niet kwam. In de nieuwe beheersovereenkomst stijgt de dotatie aan de openbare omroep tussen 2007 en 2011 met gemiddeld met 1,5 % per jaar in vergelijking met de dotatie van de vorige beheersovereenkomst (vroeger bedroeg de stijging 4 % per jaar). Met de knip op de dotatie, blijft dus enkel nog de markt en dus de publiciteit over om de VRT te laten verder werken.

Een deel van de VRT-leiding lijkt al ingekapseld in het publicitietisdenken. Want, zo zegt de persmedeling: "De omroep komt tegelijk tegemoet aan de vraag van de adverteerders die aandrongen ..."

Sinds wanneer behoort het tot de openbare opdracht van de VRT om "tegemoet te komen aan de vraag van de adverteerders die aandringen"? Maar de VAR, de publiciteitsregie van de VRT, windt er op haar website geen doekjes om: "Var gaat ver", staat daar te lezen.

Wat wil de luisteraar, de kijker, de webbezoeker van onze openbare omroep? Wil hij/zij steeds meer ondergesneeuwd worden in reclame, advertenties en publiciteit op een zender die in oorsprong geacht wordt van onze dotatie te leven?

De zoveel miljoenen Vlamingen - de "aandeelhouders van de openbare omroep" zoals minister Geert Bourgeois telkenmale verkondigt - werden weeral niet om hun mening gevraagd.

Indymedia vraagt wel uw mening: geef ze hier.