Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Slaapprobleem? Niet de schuld van de chauffeur!

[Opinie] Slaapprobleem? Niet de schuld van de chauffeur!

In “De Tijd” vandaag (10/04/07): “Een op drie truckers dommelt in tijdens rit” en “Verontrustend beeld levensstijl Vlaamse vrachtwagenchauffeurs”. Uit een onderzoek van de Gentse universiteit blijkt dat meer dan de helft van de truckers met slaaptekorten kampt. Slechts een kwart van de chauffeurs kan uitgeslapen aan de nieuwe werkweek beginnen. ABVV-BTB kent het probleem van de slaapapneu bij chauffeurs. Sommigen onder onze leden lieten ons weten zelf te kampen te hebben met dit slaapprobleem.

Uit het onderzoek blijkt dat de werkdruk op de truckers immens groot is. Meer dan de helft van de chauffeurs klopt weken van minstens 50 uur, een kwart gaat zelfs over de 60 uur.

De Europese richtlijnen spreken van 48u arbeidstijd in de week. In de zes-dagenweek komt dit neer op 8u per dag. In de vijf-dagenweek spreken we dan over 9u36 per dag. Werkweken van meer dan 50u of 60u per week doet vermoeden dat meer dan de helft van de chauffeurs hier zwaar boven zitten.

Daarom pleit ABVV-BTB voor meer en strengere controles op de rij- en rusttijden. Bovendien is de werkgever hier degene met de zwaarste verantwoordelijkheid in deze. Hij maakt de planning, hij zet de chauffeurs onder tijdsdruk. Hij besteedt te weinig of geen aandacht aan zijn preventieverantwoordelijkheid. Hij heeft te weinig oog voor het welzijn van zijn chauffeurs.
Een chauffeur die zoveel tijd achter het stuur door moet brengen, komt in een vicieuze cirkel terecht. Hij heeft onvoldoende tijd om tot rust te komen, om zich te ontspannen. Het is niet z’n wilde nachtleven die maakt dat hij niet uitgeslapen aan zijn nieuwe werkweek begint. Het onderzoek stelt dit zeer duidelijk.

Wat wil ABVV-BTB?
ABVV-BTB dringt aan op een goeie bewustmakingscampagne naar chauffeurs toe. Deze campagne moet enerzijds het belang van voldoende en kwalitatief goede rust benadrukken, en anderzijds de controles op de rij- en rusttijden versterken.

ABVV-BTB kan en wil deze problematiek niet los zien van goed uitgeruste parkings, waar chauffeurs in alle veiligheid hun rust kunnen nemen. Waar chauffeurs de tijd hebben om de inwendige en uitwendige mens te verzorgen.
ABVV-BTB vindt dat chauffeurs die geconfronteerd worden met slaapapneu en/of eventuele andere slaapproblemen op voldoende manier begeleid worden. Wij willen dat er een oproep uitgaat naar chauffeurs die nu reeds te kampen hebben met deze problemen.

en het ecologisch aspect?

Ik vind het jammer dat er zou weinig aandacht is voor de ecologische kant van dit verhaal.
Vrachtwagens zijn ecologisch (en sociaal) totaal onverantwoord. Hoeveel CO2, hoeveel olie uit irak of extreemrechtse dictaturen, hoeveel fijn stof, hoeveel verkeersdoden... zijn er nog nodig?
Zouden de vakbonden eigelijk niet moeten oproepen om de transportsector serieus in te perken?

slaaptekort ?

Wie heeft opdracht gegeven voor dit onderzoek en wat wil men hiermee bereiken?

HOE is de vraagstelling geweest ...

Want ik geloof deze cijfers toch echt niet en ik ben zelf al een dikke 12 jaar werkzaam als vrachtwagenchauffeur.

Ook ik maak werkweken van tussen de 50 en 70 uur.
Maak mijn dagelijkse rusten van eerder de minimum 9 uur danwel de 11 uur ...

Hoe kan het zijn dat ik daar nog nooit last van heb gehad? En dat nou zogenaamd de meerderheid van de chauffeurs slaaptekort heeft?

VELEN houden zich netjes aan de rij & rusttijden maar blijven hangen in een TRUCKERSCAFE of bij een collega in de cabine.

EN hoe is de vraagstelling geweest in dit onderzoek want echt die uitkomsten dat kan niet waar zijn!!!

transportsector serieus inperken

Meneer Plecotus (of mevrouw ... kan ook zijn) transport is een vraag van VRAAG & AANBOD.
Ja er zijn veel vrachtwagens op de weg maar kijkt U nu eens in uw woonkamer rond ... ziet U iets wat nooit in een vrachtwagen is vervoerd?

Wedden dat U geen 3 zaken kunt opnoemen?

TOTAAL onverantwoord is het wegtransport zeker niet tenzij U terug wilt naar de oudheid en verder wilt met paard en wagen.
Die goederen die nu overal in de winkels liggen en WAAR behoefte aan is die moeten immers ook vervoerd worden.

En dat kun je beter doen met een grote vrachtwagen dan met 100 personenwagens.
WIE is er vervuilender .. de vrachtwagen die een volle ladig heeft voor een supermarkt of de 100 personenwagens die naar de super komen voor hun boodschappen?

JA, natuurlijk kan er het een en ander verbetert worden en daar moeten we ook vooral naar streven. EN niet alleen streven we moeten ACTIE nemen.
En dat doen we ook ... EURO 4 en de EURO 5 norm wat betreft uitstoot en brandstofverbruik etc etc etc.

Overige transportmodelariteiten worden ook goed gebruikt: Binnenvaart & spoor maar er is altijd nog een traject van en naar die Binnenvaart/spoor over de weg, namelijk van en naar de klant/winkel/warehouse etc etc etc

Met een groter wordend Europa is er zelfs MEER transport gekomen ... juist ja wederom VRAAG & AANBOD.
En het einde daarvan is nog niet in zicht ...

Hoe wilt U dit probleem aanpakken?
Een MAUT(tol)systeem invoeren zoals in Duitsland brengt uiteindelijk ook de eindconsument op hogere kosten. Bij invoering van de MAUT zijn de kosten voor de consument met 150 euro per jaar per persoon gestegen. OKE een brood wordt maar iets van een cent duurder of zo ... maar tel alles eens bij elkaar op.

Een kilometerheffing (naast het Eurovignet & wegenbelasting) zal het transport niet doen afnemen maar wel de kosten van de consument verhogen.
Dat is niet de oplossing.

parkings en rusttijd

ben al jaren vrachtwagenbestuurder en zit vaak met parking probleem om fatsoenlijk te kunnen slapen 1 overvol en 2 slechte infrastuctuur dat begint bij de aanleg van de parking waarom met de cabinne naar de weg gekeerd ? kijk naar frankrijk daar sta je altijd met je rug naar het verkeer wat minder lawaai geeft en dus rustiger is en vaak nog een beetje achterin gescheiden door een berm of iets anders slaap maar eens rustig als je cabinne door de luchtverplaatsing steeds heen en weer geschud wordt.
Een ander probleem met de nieuwe wetgeving van 11 u rust zal zijn dat er nog minder geslapen wordt eigen ervaring: einde dagtaak papieren invullen - eten - wat verfrissen en slapen 7 a 8 uren (ook thuis ben dan uitgeslapen) opstaan eten - wassen 9 uren rust ben ik voorstander van nu blijven veel van mijn collega's plakken en ho ja we hebben tijd dus drinken we nog eentje en voor ze het weten slapen ze maar 6 u waar ze voordien stopten het nodige deden en gingen slapen hopelijk wordt er in de toekomst iets gedaan want laten we heerlijk zijn zonder transport ligt alles in de korste keren stil maar daar denkt men niet aan. met dank voor de aandacht