Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De Antwerpse cinema loopt leeg

De Antwerpse cinema loopt leeg

In de Antwerpse bioscopen blijven steeds meer zitjes leeg. Zowel Metropolis, UGC als Cartoon’s kampen met terugvallende bezoekcijfers. Opvallend is dat de DVD-verkoop tegelijkertijd expansief is toegenomen. Volgens de verantwoordelijken van de cinema’s is het echter voorbarig om van een causaal verband te spreken.

Het aantal kijklustigen in megacomplexen Metropolis en UGC neemt sinds 2003 fors af. Arthouse-bioscoop Cartoon’s kan voor 2004 wél een positieve balans voorleggen, maar deelt dit jaar ook in de klappen.
Voor de filmindustrie dreigt 2005 een rampjaar te worden. Zo ziet Metropolis voorlopig 13% minder bezoekers opdagen dan het jaar voordien. UGC verwacht een daling van 15%. De pil is het bitterst voor het kleine Cartoon’s, waar het er naar uit ziet dat het bezoekersaantal met bijna een derde zal slinken.

GOED WEER, SLECHT AANBOD
De woordvoerders van de respectievelijke Antwerpse bioscopen schuiven meerdere oorzaken naar voren om die negatieve tendens te verklaren. Het weer wordt unaniem beschouwd als een van de doorslaggevende factoren. Zo zorgt de goede nazomer dit jaar voor een terugvallende ticketverkoop. Ook het zwakke filmaanbod van de laatste jaren heeft onmiskenbaar een negatieve invloed. “Men laat te veel rommel op de mensen los”, aldus Bart Verherstraeten van Cartoon’s. “Distributeurs kopen te veel aan zodat de roulatie te groot wordt en te veel films te snel passeren.”
Bij Metropolis luidt het dat de moeilijke bereikbaarheid door de werken aan de Antwerpse ring een negatieve invloed op de bezoekersaantallen heeft gehad. Wat de invloed van de DVD betreft, wijst Myriam Dassonville (Kinepolis Press Service) er op dat destijds ook ten onrechte werd beweerd dat de opkomst van televisie en video het bioscoopbezoek de das zou omdoen. Het is belangrijk dat de bioscoopuitbater de ontwikkelingen in de huiskamer, zoals DVD, home cinema, digitale tv en filmpiraterij op de voet volgt en hier op adequate wijze op inspeelt. Zo investeert Kinepolis Group in digitale cinema, een nieuwe technologie die zal leiden tot de verruiming van het aanbod. Ook aan Cinémanie, het alternatieve filmaanbod, wordt de nodige aandacht besteed. Dassonville besluit dat de belangrijkste factor die invloed heeft op het bioscoopbezoek hoe dan ook het filmaanbod is.
Peter Adriaenssens van UGC meent dat het succes van de DVD en de opkomst van home cinema systemen een rol spelen, al wil hij die invloed zeker niet overdrijven. Bij Cartoon’s wijst men die verklaring zelfs volledig van de hand. De woordvoerders beklemtonen bovendien dat het bioscoopbezoek wereldwijd een dalende trend vertoont. Wat nergens vermeld werd, maar vermoedelijk ook zijn rol speelt, is de gestegen prijs van een toegangskaartje.
SUCCES VAN DE DVD
Zoals gezegd loopt de terugval van het bioscoopbezoek – toevallig of niet – samen met een explosieve groei van de DVD-verkoop. De grote filmstudio’s halen hier steeds meer van hun inkomsten uit. Het aandeel van de DVD’s in de totale opbrengst van de Hollywoodstudio’s nam in 2004 toe met maar liefst 10% tot 21 miljard dollar. In eigen land werd volgens de cijfers van GFK Pannel in het jaar 2003 voor 346 miljoen euro aan DVD’s verkocht. Aangenomen dat de gemiddelde prijs van een DVD 15 euro bedraagt komt dit neer op 23 miljoen verkochte schijfjes. In 2004 steeg de opbrengst tot 388 miljoen euro, wat overeenstemt met een verkoop van 26 miljoen DVD’s.

ACTIES
Om te proberen de negatieve spiraal te doorbreken en het publiek opnieuw warm te maken voor een avondje bioscoop, proberen de uitbaters enkele promoties op poten te zetten. “Bij UGC lopen er continu een aantal acties”, aldus Peter Adriaenssens. “Met UGC Unlimited, een abonnement voor nog geen 15 euro per maand, kan de klant zoveel films gaan kijken als hij wil.” UGC biedt bovendien de UGC 5-kaart en de UGC 7-kaart aan. Voor respectievelijk 28,40 en 34,50 euro mag de klant vijf keer naar de film. De UGC 5-kaart is enkel geldig tijdens de week; de UGC 7-kaart kan ook in het weekend worden gebruikt.
Myriam Dassonville vermeldt dat tijdens de periode van de ringwerken (van 30/03 tot 28/09) bij Metropolis het ringticket werd ingevoerd. Gedurende de werken aan de ring kon de bezoeker op vertoon van zijn filmticket binnen de vijf dagen voor vijf euro naar de film. Die actie was uiterst succesvol, want vele Antwerpenaars hebben de ringwerken getrotseerd om toch hun filmpje mee te pikken. Bovendien werkt Metropolis veel op klantengetrouwheid, zowel in goede als in slechte tijden. Zo heeft Metropolis de Kinepolis Student Card gelanceerd, die aan studenten uit het hoger onderwijs de mogelijkheid biedt om aan gunstig tarief naar de film te gaan, en hen bovendien laat genieten van tal van andere voordelen. Een andere actie is de 100 Days Card. Met die kaart heeft de bioscoopbezoeker recht op tien filmzitjes voor 54 euro.
Bij Cartoon’s gelooft men niet in het nut van specifieke aanbiedingen. Volgens Bart Verherstraeten “heeft het geen zin de mensen te lokken met een lekstok zolang het aanbod ondermaats blijft.” Toch kan de bezoeker er iedere maandag genieten van een korting. Verherstraeten benadrukt wel dat dit al sinds lang het geval is en dat het geen reactie is naar aanleiding van de terugvallende cijfers.
“De bezoekers zullen hun weg naar de bioscoop terugvinden van zodra het aanbod weer aantrekkelijk oogt”, besluit een hoopvolle Peter Adriaenssens (UGC). Ook bij Metropolis ziet men de toekomst eerder rooskleurig tegemoet. Volgens Dassonville (Kinepolis Press Service) is de terugval van het bioscoopbezoek slechts een tijdelijk fenomeen. Het filmaanbod voor 2006 klinkt veelbelovend, en bij Metropolis hoopt men dan ook om volgend jaar over ‘de groei van het bioscoopbezoek’ te mogen spreken.

VERWACHTING JAAREINDE
Dit jaar hopen de bioscopen nog veel volk te trekken met een resem Vlaamse films, die het de jongste jaren vaak goed doen. De film ‘Verlengd Weekend’ deed het aan de box office, de lijst van best bezochte films, al niet slecht en de kassiers rekenen er op dat andere films als ‘Een ander zijn geluk’, ‘Buitenspel’ en de nieuwe Kabouter Plopfilm ook zullen scoren. Buitenlandse films die dit jaar nog één en ander zouden kunnen goedmaken zijn de nieuwe Harry Potter (‘Harry Potter and the Goblet of Fire’), de sequel ‘The Legend of Zorro’, Disney animatiefilm ‘Chicken Little’ en de peperdure productie ‘King Kong’.

Bjorn Borgt – Ines Ielegems

Met dank aan Koenraad Adams - Redactie Filmfreak - www.filmfreak.be

Metropolis
www.kinepolis.be
03/544 36 00

UGC
www.ugc.be
0900/10 440

Cartoon’s
www.cartoons-cinema.be
03/232 96 32

Best niet naar de Antwerps cinema gaan.

Dan kan je even een paar uurtjes genieten van real life belevenissen van hoe de filmpolitie gangsters aanpakt gaande van sciencefiction bespioneer tot nazi arrestaties.
Leuk in een film alleen niet zo leuk als je zelf de acteur bent.
(en niet de Gestapo-officier)

En natuurlijk sneeuwt het in Antwerpen nooit.

Parkeerduurte

Je auto parkeren in de buurt van Cartoons is even duur als het filmticket, wat jammer is voor wie de laat avond films wil zien ( geen openbaar vervoer meer ). Ticket + Parkeerplaats is dikwijls duurder dan het aanschaffen van de DVD...

toestand ugc antwerpen

- Vuile zetels
- vuile vloeren
- soms luidruchtige mensen die helemaal niet voor de film komen
- soms helemaal geen service aan snoep en drankstand beneden
- onveilige uitgangen met veel zwerfvuil
- soms slecht beeld en geluid
voor goed beeld en geluid moet je bij kinepolis wezen

UGC

Ik erger me elke keer weer aan de vuile uitgangen. Het lijkt wel een achterbuurt in NY.
En ik sta (of zit) dikwijls verbaast hoe weinig volk er wel in de cinema zit.