Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] We zullen ons niet aanpassen

[Opinie] We zullen ons niet aanpassen

De Vlaamse minister-president, Yves Leterme, antwoordde op 20/05/2007, in een talkshow op de openbare omroep zonder blikken of blozen op de vraag van een persoon uit het publiek rond de hoofddoekthema dat moslims zich moeten aanpassen conform aan wat wij (blanke rasechte Vlamingen) willen. Wat meneer Leterme blijkbaar ontgaat is het feit dat moslims ook tot die “wij” behoren die hij heeft aangehaald om het verbod van de hoofddoek goed te praten. Dit betekent met andere woorden dat de moslimgemeenschap een deel is van de Belgische samenleving en daar niet van weg te denken is. We zijn in eerste instantie burgers van dit land en dat mag of kan niemand in twijfel trekken of aantasten, ook Leterme niet

Uiteraard verheldert zijn antwoord één en ander. Het toont aan hoe diep en hoe hoog het westers fanatieke egocentrisme zich bevindt, namelijk diep in sommige Vlaamse harten en bij de “hoogste rangen” van het politieke landschap.
Leterme moet begrijpen dat hij ons niet moet komen vertellen wanneer we wel of niet onze religie moeten praktiseren. In zijn hoedanigheid als Vlaams Minister president schendt hij daarmee ten eerste zelf al het neutraliteitsbeginsel. Hij is namelijk Minister President van alle Vlaamse burgers en niet van DE Vlaming. Net zoals hij Jan in de straat niet moet vertellen of hij al dan niet elke zondag naar de kerk moet gaan of welke verzen uit de bijbel meneer pastoor moet aanhalen in zijn zondagsmis of wat Marieke van achter den Hoek moet aantrekken om conform de Vlaamse "normen en waarden" te zijn, zo moet hij ook zwijgen over de moslims in dit land!

Als geloofsgemeenschap hebben we het recht om onze religie te praktiseren op de manier die wij als gelovigen bepalen en verkiezen en dit binnen het kader van een vreedzame coëxistentie, waarin andermans geloof, cultuur en achtergrond ge-eerbiedigt en gerespecteerd wordt.

Met een dictaat afkomen en beweren dat bijvoorbeeld moslimvrouwen hun hoofddeksel moeten afzetten in naam van de neutraliteit is ongegerond, islamofoob en intolerant. Net alsof dat alleen moslims een overtuiging hebben en dit publiekelijk uitdragen en het openbare klimaat daarmee verstoren of bezoedelen. De één heeft een overtuiging op confessioneel en de ander op ideologisch vlak waardoor niemand neutraal kan zijn, laat staan geneutraliseerd kan of mag worden door hem te verbieden zijn overtuiging uit te dragen.

Het zijn juist mensen zoals Leterme die ons willen onderwerpen aan hun waarden door manipulatie van het debat, door haatdragende uitspraken te doen en zodoende het échte probleem vormen. Laat ons even de rollen omkeren. Hoe zou Leterme reageren als een moslim opstaat en zegt: "Ik vind dat Vlaamse vrouwen achter het loket zich niet neutraal opstellen tegenover de moslimgemeenschap louter en alleen omdat ze geen hoofddoek dragen."?? Men zou dan van alle daken schreeuwen dat de islam een veroveringsgodsdienst is die zijn geloofsleer wil opleggen aan anderen.

De AEL gelooft dat neutraliteit zich enkel kan voordoen wanneer pluralisme en diversiteit in al hun vormen zich kunnen ontplooien in de samenleving. Een vrouw met een hoofddoek achter het loket moet haar bezoekers bedienen en hun een dienst verlenen zonder onderscheid te maken onder haar "clienteel" of de bezoekers van de overheidsadministratie. Dat geldt trouwens ook voor een Vlaamse homo, die met zijn losse pols de mensen bedient alsook de Vlaamse vrouw die geen hoofddoek draagt. Men moet neutraal zijn in het uitvoeren van de functie, maar daarnaast heeft iedereen zijn persoonlijke identiteit en eigenheid en dat moet gerespecteerd worden.

Besluit is ook dat men moet begrijpen dat we ons niet zullen aanpassen aan de zogenaamde "waarden" van Leterme of welke Vlaming dan ook, tenzij het de waarden van Pluralisme, Diversiteit en Respect voor de ander betreft. Wat Leterme waardeert heeft voor mij en vele anderen geen enkele waarde en bepaalt geenszins mijn maatschappelijke positionering, laat staan mijn persoonlijk leven. We hebben een normatief stelsel, namelijk de wetgeving waaraan ieder zich moet houden. Zelfs die wetten, decreten, koninklijke besluiten etc...zijn niet absoluut en zijn onderworpen aan hogere wetgeving en regels (Europees of Universeel) en belangrijker nog: ze staan onderhevig aan maatschappelijke veranderingen en bewegingen. Indien bijvoorbeeld de moslims (anderen ook natuurlijk) door een of andere regelgeving zich beet genomen voelen is het alsnog hun recht om binnen het kader van de wet hun bezwaren te uiten en zelfs burgelijk ongehoorzaam te zijn.

Vlaanderen dient stilaan te beseffen dat zulk een discours van waarden en normen niemand verder helpt. Integendeel! Daar ligt een belangrijk deel van het probleem en daar moet de bijl aan de wortel gelegd worden en nergens anders.

Brahim Harchaoui-AEL

denk niet zwart, denk niet wit ...

'We zullen ons niet aanpassen' is eigenlijk ook wel slogantaal. Maar ik begrijp waar het hier om gaat: iedereen heeft recht op een eigen identiteit. Ik vind dat er een hoge nood is aan erkenning voor dit recht. Het is ooit omschreven als 'rechten en plichten', maar een leraar weet dat ie daar geen onderwijscarrière mee volmaakt. Respect komt meer in de buurt, respect voor elkaars identiteit. Respect is toch ook zo'n waarde waar de CD&V mee uitpakt? Of is dat voorbijgestreefd? Welk soort respect, mijnheer? Wie verwacht er nog respect van jongeren, wanneer je ze uitscheldt voor 'racaille'?

Hoe komt het zover dat mensen zo zwart-wit gaan denken en geen oog meer hebben voor nuance? Wel, nuance leer je niet als je enkel jezelf hoort praten, daarvoor moet je je oren opendoen voor de mening van anderen. Een hoofddoek belet niet om goed te horen. Maar je blindstaren op die hoofddoek is geen goed idee.

Tijdens een debat in een aula van de Universiteit Hasselt in november 2006 antwoordde een studente zeer gevat aan Filip Dewinter, nadat hij weer eens een oproep deed om de hoofddoek aan de kant te gooien. Even daarvoor had diezelfde Filip Dewinter nog gezegd dat positieve discriminatie niet hoeft, als de job gaat naar de meest bekwame sollicitant. De studente antwoordde dat je niet van een hoofddoek kan afleiden of iemand bekwaam is of niet. Iemand met een hoofddoek kan bijzonder bekwaam en prima sociaal vaardig zijn. Daar stond mijnheer Dewinter met zijn mond vol tanden.

Een mooi moment eerlijk gezegd. Jammer dat dit niet is uitgezonden door de nationale media. Dat is de essentie van de diversiteit: niet kijken naar de hoofddoek, maar naar talenten en mogelijkheden. Met zijn allen moet het lukken om de focus hiernaar te verleggen.

Diversiteit betekent erkennen dat er serieuze meningsverschillen en moeilijkheden kunnen bestaan, maar het daar niet bij laten. Een identiteit bestaat uit meer dan alleen problemen. Diversiteit betekent samen steeds opnieuw kleine stukjes van een gezamelijk antwoord vinden.

Kif Kif Pif Paf

Lees u het zelf na, onverzettelijkheid met het oog op conflict, op het Kif Kif-forum:

Jound Al Arab

Re: We zullen ons niet aanpassen

--------------------------------------------------------------------------------

Dat AEl nog steeds de vlaminge probeert te overtuigen met tekst en uitleg, debat etc... snap ik ni. Gewoon allemaal baard laten groeien, jellaba aantrekken, hoofddoeken dragen, schapen thuis slachten, barbecues op straat houden, tijdens gebedsuren werk of school verlaten en gaan bidden, etc... Gewoon jezelf zijn de de vlaming dermee confronteren.
Gewoon doen en niks op papier zetten. Den boom in met teksten en debatten en gesprekken. Jezelf gewoon zijn en veu de rest: jatte en talore....
binne de kortste keren breekt er eenoorlog uit en als ik de cijfers mag geloven (gisteren of eergisteren gepubliceerd, zijn we in de grote steden toch een demografische meerderheid....
De samenleving zoals de vlaming die vandaag kent (blank en overheersend over alles wat kleur heeft of anders is) zal verdwijnen, willen of niet....
kook maar verder in je vlaams vet en tokkel nog wat op jullie pc'tjes

Veel duidelijker kan niet.

de vraag is: wat zit er achter die frustraties?

In deze tekst lees ik niet meteen een onverzettelijkheid, maar wel veel frustratie. Zulke reacties kan je overal lezen op internetfora. Het soort taalgebruik duidt veeleer op ongecontroleerde, hevige emoties dan op een welbepaalde visie. De persoon Jound Al Arab gelooft niet dat hij in een debat eerlijke kansen krijgt. Ik zie veel parallellen met Vlamingen die hun geloof in de politiek verloren hebben.

Dat frustraties kunnen uitmonden in conflict, daar zijn al genoeg voorbeelden van. Maar dat het de initiële bedoeling is om met dit gespierde taalgebruik conflict uit te lokken, dat lijkt me een overhaast besluit.

Men wil hiermee de aandacht naar zich toetrekken en dan is onze vraag: waarom? Welke kansen zijn er op een fantsoenlijk debat? Welke verwachtingen, eisen, ... hebben deze mensen en van wie verwachten ze iets. Het enige wat ik me daarbij afvraag, is of hun verwachtingen en eisen realistisch zijn, of ze als groep dezelfde verwachtingen hebben en op welke manier ze hierover willen spreken.

Politiek (hoofddoek)terrorisme

Men wil hiermee de aandacht naar zich toetrekken en dan is onze vraag: waarom?

Omdat die uit is op conflict, net als alle terroristen, om hun eigen agenda zonder scrupules door te drukken.

Politiek terrorisme beoogt door middel van een materieel doel de burgerlijke vrijheden te vernietigen. Die vrijheden van de democraische lekenstaat zijn immers een doorn in het oog de theocratisch ingestelde Iran-sympathisanten: die zou de Iranezen op "verkeerde" gedachten als "vrijheid" en zo kunnen brengen.

Hoofddoekfanatisme (e.d.) is het middel, afbraak van de lekenstaat het doel.

Enkele citaten:
Abortus: weg ermee
Euthansie: weg ermee
Darwin: mensen stammen niet af van de aap
Met wie zal u huwen: met een moslim
Welke taal wil u spreken: Arabisch

enz.

Dit zijn meningen van "blijfvanmijnhoofddoek" in Knack.

AEL: wij zullen ons niet laten dwingen tot secularisatie.

Verder promoot het AEL een beeld van de brave gehoofddoekten die water drinken tegenover westerse varkens die zich te buiten gaan aan alcohol en décolletés

En deze bovenstaande "arab" heeft burgeroorlogfantasieën.

Frustraties of niet, in een democratie gaan we daar democratisch mee om.

In dit geval met speech en "tegen-speech" dus, iets waartoe "BOEH" en "blijfvanmijnhoofddoek" niet echt in staat blijkt. Die zijn alleen uit op het compromisloos ventileren van eisen en religieuze dictaten, op het stimuleren van conflict.

Hoofddoekfanatisme "waar en overal" (niet te verwarren met het dragen of de keuze voor de hoofddoek in het dagelijks leven)is een vorm van politiek terrorisme tegen de lekenstaat.

Ik gebruik de term "politiek terrorisme" daarbij heel bewust en zeer terecht: het komt er bij dit debat op aan te zien waar de waarlijke onverdraagzaamheid zit.

Het is waar dat het CGKR hierin niet zonder schuld is, door het promoten van ongepaste en irrationalistische definities van racisme: dat zorgt voor verwarring en rechtsonzekerheid.

vooroordelen of vrijheden?

Ik wil niet zeggen dat u volkomen ongelijk heeft, maar ik vind uw argumentatie erg onsamenhangend en verwarrend.

Iedereen zijn portie frustratie, wat dus niet verkeerd is. Maar als we naar elkaar willen luisteren, zullen we toch duidelijker moeten omschrijven waar we het over hebben.

Vooral het verband tussen hoofddoek en fanatiek zie ik niet. Volgens mij is het dragen van een hoofddoek een keuze, zoals je bijvoorbeeld kan kiezen om vegetariër te zijn. Iemand dwingen zijn hoofddoek af te zetten, vind ik bijna hetzelfde als een overtuigd vegetariër dwingen om vlees te eten.

Terrorisme is volgens mij iets totaal anders. Daarbij gaat een dader bewust mensen verwonden of vermoorden.

Ik zie daar eerlijk gezegd het verband niet met een hoofddoek, behalve dat sommige media, sommige organisaties en sommige individuën ons willen wijsmaken dat elke hoofddoek het terrorisme dichter bij brengt. Ik vind dat bijzonder kortzichtig.

Te weten dat er bepaalde media, organisaties en individuën zijn die zulke kromme redeneringen maken, kan ik me wel de vraag stellen: zijn er verenigingen van moslims die consequent het terrorisme veroordelen en dit standpunt in de media brengen? Misschien zou dat meer zode aan de dijk zetten dan heel de hoofddoekendiscussie...

Iets anders: ik wil graag alle gebruikers van het woord 'terrorisme' oproepen om na te denken of zij het woord in een juiste context gebruiken en of zij het niet systematisch voor één bepaalde bevolkingsgroep gebruiken, terwijl ze het misbruik en de onderdrukking door een andere groep systematisch verzwijgen.

Ik geef hierbij een voorbeeld: in Het Belang van Limburg van dinsdag 22 mei 2007 staat een artikel met de titel 'De geur van terrorisme'. Met terrorisme worden hier de groepen bedoeld die tijdens de G8-top hun ongenoegen uiten in de vorm van demonstraties. Deze krant kiest voor het woord 'terrorisme'. Waarom, als het in feite over een kleine groep relschoppers gaat in een hele groepe groep van vreedzame demonstranten?

Ten eerste maakt deze krant geen onderscheid meer tussen terroristen, die bewust burgerslachtoffers maken, en herrieschoppers of vandalen, die in de eerste plaats de orde verstoren om hun ongenoegen te uiten. Ten tweede is er geen letter aandacht voor de burgerslachtoffers die de leiders van de G8 maken. Ten derde krijgen zij die op een ordentelijke manier kritiek willen uiten op de G8 bijna geen aandacht in de gewone media.

Dit laatste is volgens mij het belangrijkste probleem. Als we zien dat hele bevolkingsgroepen in opstand komen en hiervoor soms grijpen naar niet-legitieme middelen, dan moeten wij ons ook eens durven afvragen: welke eerlijke kansen hebben deze mensen gekregen? Waar en wanneer hebben zij de kans gekregen om hun kritiek en ongenoegen te uiten? Welke politieke leider heeft getracht te verzoenen i.p.v. tegen elkaar op te zetten? Welke media hebben getracht een sereen debat te houden? Welke groeperingen hebben getracht om de zwaksten in de samenleving een stem te geven? Welke werkgever heeft getracht zijn werknemers een eerlijk loon te betalen?

En welke criticus heeft getracht een mens met een hoofddoek te respecteren en nog steeds als mens te zien en niet als terrorist?