Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

BRAL: "Leve het brusselse nachtnet!"

BRAL: "Leve het brusselse nachtnet!"

De huidige dienstregeling van de MIVB is niet aangepast aan het bloeiende culturele leven van Brussel. Na het concert, de film of toneelvoorstelling is het vaak rennen voor de laatste bus, tram of metro naar huis. Napraten of nog een frisse pint drinken is er al helemaal niet meer bij. Een realiteit waar na de jongste verklaringen van de Brusselse Regering wel eens verandering in zou kunnen komen.

De Brusselse Regering en de MIVB maakten onlangs hun ambitie kenbaar om een nachtelijk openbaar vervoernet uit te bouwen. Het startschot is gegeven om de levensvatbaarheid van 3 pistes te onderzoeken: de collectieve taxi’s, de metro en bus–en tramlijnen. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral), NoMo en Inter-Environnement Bruxelles (IEB) juichen deze ambitie toe en denken graag mee om van dit nachtelijk openbaar vervoernet een succes te maken.

We zijn voorstander van een nachtelijk openbaar vervoer netwerk. Dit netwerk moet van meet af aan een tiental lijnen omvatten voor donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag nacht. De dienstregeling moet gepaard gaan met een degelijke informatievoorziening en een degelijk onthaal van de reiziger moet voorzien worden (aankoop ticket, verlichting, veiligheid in de stations, …)

Bral, NoMo en IEB vragen:

1. Het nachtelijke openbaar vervoernet moet een schakel vormen tussen een avond– en een ochtendnet. Dit avond– en ochtendnet kennen ook een aantrekkelijke frequentie. Het nachtelijke openbaar vervoer bedient in de eerste plaats de belangrijkste nachtelijke activiteitspolen in het centrum en de hoogstad met de verschillende uithoeken van het Gewest.

2. De overheid en de MIVB moeten dit nachtelijke openbaar vervoernet voldoende promoten om het succes ervan te garanderen.

3. Het prijskaartje voor een nachtelijke rit moet voor de occasionele gebruiker concurrentieel zijn met het privé-vervoer. Houders van abonnementen betalen niet meer.

4. De piste van collectieve taxi’s moet zorgvuldig onderzocht worden. Deze kan het nachtelijke openbaar vervoer naadloos aanvullen. Overleg met alle actoren en gebruikers is in deze zeer belangrijk.

5. De overheid moet maatregelen nemen om het gebruik van het privé-vervoer ‘s nachts te ontraden en het gebruik van het nachtnet te stimuleren. Ze kan dit doen door o.a. het parkeren in de uitgaansbuurten te bemoeilijken, de alcoholcontroles te intensifiëren….

En voor de werkers?

Ik geraak met het openbaar vervoer nooit tijdig op mijn werk in de vroege ploeg. Ik begrijp wel, als "producent" ben ik slechts een lastig aanhangsel aan mijn machine. Als "consument" ben in onmisbaar in deze commerciele struktuur.

Met de fiets in de zomer, carpoolend in de winter is ook leuk. Maar af en toe is het toch met de fiets door het winterweer. Als de hoge heren veronderstellen dat ik dat tot mijn 65ste zal volhouden...

Surp