Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

vzw 't Uilekot start Aquafin-meldpunt

vzw 't Uilekot start Aquafin-meldpunt

Na de overstromingen van deze week begon het Herzeels gemeenteraadslid Filip De Bodt een meldpunt voor Aquafin-problemen. De reactie in de pers op een aantal van deze problemen was op zijn minste bedenkelijk te noemen. Aquafin negeert dikwijls de opmerkingen uit de buurt en stelt in de pers dat ze niks met de overstromingen te maken heeft en enkel bezig is met waterzuivering.

Op de oproep van een meldpunt kwamen reeds een aantal reacties. Om het meldpunt een toegankelijk en pluralistisch cachet te geven nam vzw ‘t Uilekot de uitbouw ervan over. Daags na de installatie van de overstromingsvoorspeller van de Vlaamse Milieumaatschappij lanceert vzw ‘t Uilekot zijn eigen site. Het werd een eenvoudige blog waar mensen hun verhalen kunnen achterlaten. vzw ‘t Uilekot engageert zich om parlementsleden en gemeenteraadsleden te zoeken die de problematiek opnemen en Aquafin het vuur aan de schenen willen leggen.

Vzw ‘t Uilekot vindt dat de uitbouw van een overstromingsvoorspeller een goede zaak is maar ontwaart toch een cynisch kantje aan het initiatief. De Vlaams Milieumaatschappij heeft de NV Aquafin nooit veel in de weg gelegd als het over de waterzuiveringsfilosofie ging. Precies die filosofie is, in tegenstelling tot wat Aquafin laat uitschemeren, meer verantwoordelijk voor de toenemende overstromingen. Men heeft er namelijk voor gekozen om afvalwater niet plaatselijk te zuiveren, maar om het (dikwijls nog gemengd met regenwater) te vervoeren naar zuiveringsstation die dikwijls kilometers verderop liggen. Men stuurt water over heuvelruggen naar andere bekkens enz…

De techniek kan veel, maar niet alles. In de praktijk zorgt dit systeem ervoor dat de zuivering onefficiënt gebeurt: water is dikwijls al proper, stations krijgen door verdunning en zelfzuivering op deze lange afstand veel te weinig vuilvracht binnen om het systeem optimaal te doen draaien. Water wordt bovendien kilometers ver vervoerd en bereikt sneller de verder afgelegen gebieden.

Samen met het bebouwen (ook door Aquafin) van overstromingszones en het niet scheiden van water zijn deze zaken verantwoordelijk voor de overstromingsproblematiek. Om de boot af te houden moet men dan nieuwe overloopgebieden aanleggen! Ondertussen gaan miljarden overheidsgeld verloren of hebben ze op zijn minst niet het verhoopte resultaat. Concurrerende firma’s die een andere aanpak voorstonden werden uit de markt gekegeld. Het toenmalige Denderaktiekomitee kloeg deze toestand via acties aan en werd door de politici in het Vlaams Parlement uitgenodigd om de zaken uit te leggen. Veel resultaat was er niet: men stemde resoluties, Aquafin begon iets meer afvalwater en regenwater te scheiden maar aan de verkeerde basisoptie (het teveel verzamelen ipv terplekke te zuiveren) veranderde niets. Allerhande overheidsinstanties blijven dit dulden.

Het Denderaktiekomitee daarentegen kreeg van Milieuminister Peeters lik op stuk en verloor zijn subsidies waarmee het in een opvolgingsproject waakhond speelde. Sindsdien speelt de besluitvorming rond water zich in Vlaanderen bijna volledig achter de schermen af.

Met zijn meldpunt-website wil vzw ‘t Uilekot vooralsnog een poging doen om de concrete verhalen van de mensen (ervaringsdeskundigen ter plaatse) bespreekbaar te maken. Nu Aquafin van zijn schulden en Europese klachten verlost is en de overheid de controle volledig in handen heeft, is het tijd om de stal eens uit te mesten. Vzw ‘t Uilekot vraagt een onderzoekscommissie in het Vlaams Parlement die de beleidsfouten opspoort. Om evidente redenen verzetten wij ons tegen de vernieuwde privatiseringsidee. De overheid blijft best zelf verantwoordelijk voor zijn diensten aan de bevolking.

aquafin

In het bovenstaande artikelk zijn er een aantal fouten ingeslopen waardoor aquafin wel in een kwalijk daglicht werd gesteld. 1 eerst aquafin is niet verantwoordelijk voor het verzamelen van afvalwater maar enkel voor het zuiveren. Enkel de gemeenten en de lokale intercommunales en de drinkwatermaatschappijen (sinds vorig jaar) zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van het afvalwater. Indertijd hebben ze ervoor gekozen om een stelsel aan te leggen waarin het afvalwater met het regenwater wordt gemengd. Waar ook vandaag in de zuiverings problematiek om gevloekt wordt, dit werd gedaan om geld uit te sparen. Maar sinds een aantal jaar als het oude stelsel van riolen wordt nu een gescheiden stels aangelegd.
2 dat er is gebouwd in overstromingsgebieden ( zie limburg) is voor een deel te danken aan de bouwwoede van de belgen en het gebrek aan informatie, over de overstromingsgevoeligheid van dat gebied. Sinds vorig jaar 11 november is het decreet van de watertoets van kracht; dit houdt in dat voor iedere bouwaanvraag eerst nagezien wordt op de overstromingsgevoeligheid, doorlaatbaarheid van de bodem ect. Het behandelt de effecten die als er gebouwd wordt zullen optreden aan de waterbodem en de overstromingsgevoeligheid en de maatregelen.
3 Aquafin heeft al 8 jaar gewerkt aan het verminderen van de gevoeligheid van de riolen voor wateroverlast door het anpakken van verkeerd werkende overstorten.
4 In de zuiveringstation komt het water als er geen regen valt bijna onverdund aan, en is het nauwelijks afgebroken wat leidt tot een hoog gehalte aan organische en anorganische stoffen in het water. Een teveel van deze stoffen geeft zwart water (stinkend) of waterbloei waardoor alle dieren in en een groot deel van de microorganismen sterven.
5 zie test aankoop over IBA (individuele behandeling afvalwater) en hun werking. Een groot deel halt de normen voor lozing niet terwijl die grote zuiveringsstations dat wel doen en dan hebben IBA volgens de VLAREM 2 nog soepelere normen als de RWZI (regionale water zuiverings intallaties)

Ik hoop dat dit u echt op weg zet om de informatie te zoeken die betrouwbaar is, en van een betrouwbare bron. Ik heb het bovenstande allemaal geleerd toen ik voor school een werkstuk maakte over de watertoets. En ja ik ben een milieu student.

Een tip als je uitspraken wilt doen over riolering kijk in uw gemeente huis, tot mei kon je daar opmerkingen geven over het ontwerp van AQUAFIN voor de gemeentelijke riolering. Vaak zijn de kaarten nog beschikbaar

Fouten? In de politiek van Aquafin ja!

Beste Xavier,

Je opmerking bestaat grotendeels uit het herkauwen van de officiële commentaar die de Vlaamse regering en Aquafin voortdurend geven.

Stellen dat Aquafin niet verantwoordelijk is voor het inzamelen van afvalwater is nogal rudimentair: gemeenten kregen nooit ondersteuning in het ontwerpen van een rioleringspolitiek en kregen een politiek opgedrongen: Alle investeringsplannen voor collectoren werden tot nu toe opgemaakt door de NV Aquafin en voorgedragen aan de Vlaamse Milieu maatschappij en de Vlaamse Regering, ter goedkeuring.

Uiteraard is dit een gedeelde verantwoordelijkheid, dat klopt, maar het concept en de uitvoering berusten bij Aquafin. Die kregen daarvoor van de toenmalige CVP minister van Leefmilieu Kelchtermans, zelfs een monopolie en een gegarandeerde winst, gespijsd door de belastingsgelden. Geen winst op het milieuresultaat, maar op de kostprijs van de beton die men onder de grond giet!

Aquafin lost de problemen met zijn eigen overstorten op, zeg je? Well done, je installeert eerst grootschalige systemen, die fout lopen, en gaat die dan met gemeenschapsgeld een beetje bijsturen. Zo kan iedereen een ondernemingske oprichten.

En het laatste nieuws, in je commentaar, Xavier: Als het niet regent, dan werken onze stations goed! Nou moe, zéér eigenaardig.

De gemeenschap heeft Aquafin de voorbije jaren geen honderd miljard Belgische frank toegestopt om Vlaanderen onder water te zetten en stations te bouwen, die enkel werken als het niet regent...

Een paar puntjes op een

Een paar puntjes op een rij:
Verzamelen van afvalwater (lokaal) en het transport (door collectoren) ervan en de verwerking ervan zijn inderdaad naar de letter gesplitste bevoegdheden tussen gemeente en Aquafin. In de werkelijkheid is die scheiding veel minder scherp, zeker sinds Aquafin buiten zijn monopolie op transport en zuivering, ook aktief is als ontwerper/ beheerder voor gemeentelijke rioleringsstructuur.

De keuze van het transporteren van het afvalwater naar centrale waterzuiveringseenheden is de voornaamste reden én voor de wateroverlast én voor het falen van de waterzuivering in Vlaanderen.

In collectoren treedt geen zelfzuivering op. Bij droog weer, wegens het de te grote diameter van de buizen treedt er waterverlies op door verdamping, met vorming van sediment in de zool van de buis. Door de aard van de leiding, betonsegmenten, en de de aard van de ondergrond waarin die worden verlegd (gronden met beperkte draagkracht) naast de waterlopen) treedt er zowel lekkage van afvalwater als inzijpeling van bodemwater op. Zowel één als het ander vermindert het rendement van de afvalwaterzuivering bij droog weer (DWA)

Bij regenweer is de diameter van de colectoren dan weer niet groot genoeg. Vandaar de noodzaak voor overstorten.
Om het onderhoud van het systeem te beperken wordt hier gekozen voor volgende bouwwijze:
Van stroomafwaarts naar stroomopwaarts:
een vernauwing (knijpleiding) in de collector, de overstort, een verwijding in leiding (bergleiding). Voordeel minder verstopping en van de knijpleiding en van de overstort zelf.
Maar meteen maakt dit dat bij elke regenbui van betekenis het beperkt effect van de waterzuivering op de waterloop volkomen teniet gedaan wordt.

Bij het begin van de regenbui, ontstaat er in de collector een soort minivloedgolf. Die duwt het geconcentreerd afvalwater voor zich uit en spoelt het sediment in de zook van de collector weg. Dat veerzamelt zich propvormig bij de knijpleiding en word door de overstort naar de waterloop gedrukt: daar neemt de BOD stootsgewijs toe en als de temperatuur hoog genoeg onmiddelijke vissterfte voor gevolg.

Naarmate de regenbui vordert (en het meeste vuil gespuid is in de waterloop) vloeit het regenwater dat zich in de bergleiding heeft opgehoopt als sterk verdund afvalwater naar het zuiveringstation.

Dus ook bij regenweer sterk verminderd zuiveringsrendement van het systeem.

Bijkomend is het collectorensysteem directe oorzaak van overlast. Noodzakelijkerwijze mondt het uit in lagergelegen gedeelten van de gemeenten. Vandaar moet het dan door pompstations verder worden gevoerd, ofwel naar een RWZI ofwel verder naar een andere collector. De afvoer door het collectorensysteem gebeurt vaal sneller dan via een open opervlaktewater. Bij verhoogde toevoer kunnen de pompen die toevoer niet slikken en zorgt het afvalwater door terugvloei via het rioleringsysteem voor wateroverlast

De centralisatie van de waterzuiveringseenheden is een verouderd concept. Door het transport wordt de afvalwaterzuivering bemoeilijkt. Een meer moderne aanpak is
- Het direkt scheiden van het afvalwater en het regenwater stroomwaarts, met INFILTRATIE van het regenwater terplaatse.
- Het behandelen van het afvalwater in de woonkern waar het onstaat. DIt is met het gebruik van Membraan Bioreactoren (MBR) perfect mogelijk. Daarbij is het zowel mogelijk te werken met
-een extreem hoog zuiveringsrendement (basis voor drinkwater als het moet)
-zeer lage slibproductie
-zonder hinder voor de inplantingsplaats.

Of dat alles inderdaad ook gehaald wordt verondersteld een aangepaste dimensionering van de MBR

mgv
Archie