Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Reclame = nieuws bij VRT

Reclame = nieuws bij VRT

bron: vrtnieuws.net

Wat doet dit item onderaan dit artikel?

In de kranten hadden we al strategisch geplaatste reclame naast bepaalde nieuwsitems, met als cynisch hoogtepunt reclame voor airco aan bodemprijzen naast een artikel over klimaatvluchtelingen.

Blijkbaar leven in België nog een hele andere soort 'klimaatvluchtelingen' en kunnen de scholen niet snel genoeg sluiten voor de luchtvaart en touroperators...

tja

Ik had het ook al gezen, gewoon schandalig. Maar wat had je verwacht geen enkel mediabedrijf kan draaien zonder centen...

Nieuws zoals het hoort? kan nog een tijdje duren.. Indymedia is een prachtig initiatief, maar is er een draagvlak om zelf een (op gebruikers gebaseerd) nieuwsportaal uit te bouwen?

Ik hoop het, maar ik vrees het

Dit is belachelijk. Precies

Dit is belachelijk. Precies of de VRT wordt hiervoor betaald! Dit is gewoon een grote touroperator! Ga je ze dan ook beschuldigen van reclame voor Test-Aankoop? En wat als ze een nieuwe film aankondigen in het nieuws? Of een nieuwe CD? Of een concert? Mag dat allemaal niet???

Test aankoop

Bestaat er eigenlijk concurrentie voor Test-aankoop? En wat verkoopt Test-aankoop?

'commercieel succes' = anticiperen op winst

Test-Aankoop is een verbruikersorganisatie = een belangenbehartiging ( = eerst de mensen, gezondheid, leefbaarheid ... , niet de winsten)

Test-Aankoop met Jetair vergelijken is zoiets als de vakbond met de beurs vergelijken: totale waanzin.

Als een film slecht is, verwacht ik van een krant een objectief verslag. Maar vaak staat er bij slechte films al vooraf dat ze een 'commercieel succes' gaan worden. Over een eventueel 'cultureel succes' hoor je zelden, ofwel vele jaren later... De Rollings Stones of U2 hebben ook nog nooit een slecht concert gegeven, als je de pers mag geloven.

Als er in dit artikel had gestaan: "de touroperators spreken intussen van een grote stijging van het aantal boekingen", dan was dat objectief. Eventueel gestaafd met cijfers van een aantal touroperators (dus zeker niet één enkele). Maar eigenlijk vraag ik me echt af wat het bovenste artikel met het onderste te maken heeft? Als er een journalistiek verband is, dan is dit meer iets om uit te spitten in een 'redactioneel', waar een redacteur zulke overpeinzingen kan maken. Dan is het ten minste duidelijk dat de objectiviteit voor een deeltje opzij gezet is voor de opinie van de journalist in kwestie.

Hier ga ik er inderdaad vanuit dat ofwel journalistieke onkunde, ofwel commerciële belangen de oorzaak zijn van dit soort kromme beeldvorming.

Ik kreeg ook al dat gevoel

Ik kreeg ook al dat gevoel toen het VRT journaal eens berichtte over een kleine bank die hoge rentes aanbood op spaarboekjes (iets van een 4%), itt tot de grote concurrenten a la ING, Fortis etc. Nu, niet dat er niet bericht mag worden over rentevoeten ofzo, en niet dat ik vind dat de grote spelers geen concurrentie mogen gebruiken van kleine bankjes, maar het ging hier zuiver en alleen om de actie van deze kleine bank. I

k moest toen echt wel even checken of ik effectief naar het journaal aan het kijken was. Een reclamespot zou het niet beter hebben gedaan...

moeilijk

Ik vind het een nogal moeilijke kwestie?

Als indymedia bericht over een festival is dat dan reclame?

Nu vind ik dat op de VRT er teveel reclame gemaakt wordt, rechstreeks en via allerlei sponsoring, .... een openbare omroep zou zich daar ver af moeten houden.

Maar het vermelden van de gebruikersbond Testaankoop in huns strijd tegen het energie monopolie Electrabelis geen reclame??
Of is het vermelden van elke actie van elke andere sociale beweging reclame?

De renter verlaging/verhoging van de (kleine) banken vind ik ook geen reclame, .... dat is echt wel nieuws, dat is maatschappelijk relevant. Zoals de winstcijfers van de één of andere multinational ook nieuws is en het natuurlijk ook reclame is, maar het is ook nieuws denk ik.

De vermelding van Jetair zoals hierboven .... dat is op het randje van sluikreclame, bijna zoals een google advertentie. Maar in het ook bronvermelding.

Moeilijk????

boetes voor Eén, VTM en VT4

voor zover je een nieuwsartikel integraal mag overnemen (toch wel als je de bron vermeldt?)

HBVL 28/06/2007

28/06 VRM spreekt boetes uit tegen Eén, VTM en VT4

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft drie boetes uitgesproken tegen de VRT (Eén), de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM) en SBS België (VT4).

De drie omroepen werden schuldig bevonden aan inbreuken op de reclameregelgeving. Dat heeft de VRM donderdag bekendgemaakt. De VRT krijgt een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de regels in "Witse" en "Debby's en Nancy's Happy Hour" en in een spot voor de bioscoopfilm "Happy Feet".

De VMMa krijgt eveneens een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de reclameregels in de programma's "Supernanny" en "Nieuwjaarsduik 2007".

SBS België wordt veroordeeld tot een boete van 25.000 euro voor ernstige inbreuken op de reclameregelgeving in het programma "The Block Falconplein" en voor de uitzending van een boodschap van Yakult.

Het Vlaamse Mediadecreet legt uitdrukkelijk op dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen reclame (en telewinkelen) en de programma's. Programma's mogen geen reclame, in welke vorm ook, bevatten, tenzij die niet te vermijden is, aldus de VRM.

andere headliner deze

andere headliner deze week:
'Er zijn nog interessante koopjes te doen!'

Ook ik krijg de indruk dat de VRT meer en meer een forum wordt voor allerhande belangengroepen en dan vooral voor belangengroepen die belangrijke reclame-inkomsten vertegenwoordigen. Let er maar eens op, als Unizo of Voka eens iets wil mededelen dan hoeven ze absoluut niet te lang te wachten om te kunnen reageren hoe schandalig dit of dat wel niet indruist tegen hun mening. En dan mogen ze dat steenvast schaamteloos doen vanuit hun 'verongelijkte' positie type "trek maar eens investeerders aan in zo een sociaal klimaat".

De berichtgeving over stakingen dan, worden me dunkt opgedreven en vooral uit het perspectief van de consument die -o wee!- enkele dagen van zijn/haar product beroofd wordt terwijl de problematiek die het in casu echt betreft moet inboeten aan duiding.

lachtertje

dat bericht slaat op niks. Zonder vermelding van een naam van een bedrijf kan je geen nieuws maken. Ik hoop dat je dan ook consequent ben en kritiek uit op elk nieuwsitem/bericht waar er een naam van een bedrijf in voorkomt.

bovendien is jet-air de grootste touroperator en mogen we spreken dat zij een 'authoriteit' zijn in het nieuwsitem, dus een degelijke referentie. Daarnaast moet je ook wat meer achtergrondinfo weten. Jet-air is de enige touroperator in belgië die een persverantwoordelijke heeft. Al de andere touroperators hebben gewoon geen persverantwoordelijke of communicatiecel. Ik heb het zelf aan de lijve ondervonden.

Jo

Gepost door Jo
26.06.2007

Tags