Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Vertrekregeling Opel Antwerpen: “Diamanten handdruk? Dat de critici eens in de spiegel kijken”

Vertrekregeling Opel Antwerpen: “Diamanten handdruk? Dat de critici eens in de spiegel kijken”

BRUSSEL – Het akkoord over brugpensioenen en ontslagvergoedingen dat de bonden uit de brand sleepten bij Opel-Antwerpen, oogst scherpe kritiek uit de hoek van de werkgeversorganisaties. Zij vinden dat de prijs om te herstructureren te hoog wordt. Sommige politici en krantencommentatoren spreken zelfs van een 'bijna immoreel' akkoord. Volgens vakbondsdelegees Luc Van Grinsven (ACV) en Rudy Kennis (ABVV) kunnen de werknemers hun oren niet geloven.

“De grootverdieners van het land komen ons vertellen dat een arbeider geen recht heeft op een afscheidspremie als hij zijn job verliest. Ze zouden beter eens voor de spiegel gaan staan,” zegt Luc Van Grinsven geschokt. “Hun verontwaardiging is wel erg selectief,” vult Rudy Kennis aan.

De kritiek is niet mals. Peter Vandermeersch van De Standaard heeft het over de 'graaicultuur van de vakbonden' en over een 'diamanten handdruk'. Volgens hem is er dit weekend in de Opel-fabriek 'stevig gefeest'. Geeft dat de sfeer juist weer?

Luc Van Grinsven: “Die man is wereldvreemd. Er is echt geen reden tot feesten. Als dàt een diamanten handdruk is... De staat haalt er al 52% vanaf. Als je werkloos wordt en je wil dezelfde levensstandaard aanhouden, dan is dat potje rap opgesoupeerd.”

Rudy Kennis: “De regeling staat nog altijd in schril contrast met de diamenaten parachutes die aan de topmanagers worden uitgedeeld, gewoon om te jobhoppen.”

Er wordt ook gezegd dat zo'n akkoord slecht is voor de economie omdat het investeerders afschrikt.

Rudy Kennis: “Dat klopt. Maar alles wat de vakbonden doen schrikt investeerders af. Een nationaal minimumloon schrikt investeerders ook af. Alles wat sociaal rechtvaardig is, schrikt hen af. Als we zo beginnen...”

Luc Van Grinsven: “Ons schrikt het ook af! Wij hebben niet gevraagd om 3000 mensen op straat te zetten. Wij hadden liever 300.000 auto's gemaakt in plaats van 125.000. Maar zo gaat dat nu eenmaal bij multinationals, die hebben maar één doel: zoveel mogelijk winst maken. Van de werknemers in dit bedrijf trekken zij zich geen bal aan. Dat is pas immoreel.”

De markt roept om arbeidskrachten, hoor je. Is het dan wel verantwoord om mensen van 50 op brugpensioen te sturen en te betalen om niet meer te werken? Iedereen die wil kan morgen aan de slag, zegt Vandermeersch.

Luc Van Grinsven: “Dat ze dan eerst de jonge mensen aan werk helpen, niet de vijftigers die dertig jaar lang het beste van zichzelf gegeven hebben. Ik nodig die commentatoren uit om hier eens een week aan de lijn te komen staan. Eén week. Als ze dan nog zeggen dat iemand van 50 die daar 32 jaar gestaan heeft bij een herstructurering geen recht heeft om op een deftig brugpensioen...”

Rudy Kennis: “Toen ik in 1978 bij GM begon te werken moest ik vijf jaar keihard mijn botten afdraaien en kon ik daarna in een inspectiejob gaan staan of in een magazijn ofzo. Die jobs zijn er nu niet meer. Of ze zijn er nog wel, maar bij de toeleveranciers - al die jobs zijn outgesourced. Daar kan je dan je botten gaan afdraaien aan een provinciaal minimumloon, in bedrijven waar er nota bene geen vakbonden zijn, geen structuren om je te verdedigen. Is dat het perspectief voor mensen die zich 30 jaar keihard hebben gegeven? Onze mensen zijn op.”

Peter Leyman, voormalig manager van Volvo Gent en nu kamerlid voor de CD&V, noemde het akkoord 'bijna immoreel'...

Rudy Kennis: “Ik denk dat mijnheer Leyman zich eens moet afvragen wat het woord immoreel eigenlijk betekent. Niemand in dit hele bedrijf heeft die herstructurering gewild. Onze mensen hebben tot de laatste dag geprobeerd om de Astra binnen te halen. Maar toen er een immorele beslissing tegen Opel-Antwerpen genomen werd, heb ik hem niet gehoord. Een fabriek sluiten die de tweede beste is van de hele Europese GM-klas, enkel om startegische redenen... Waarom is dat niet immoreel? En weet je wat ook immoreel is? Dat België één van de weinige landen is waar nog altijd een kunstmatig onderscheid bestaat tussen arbeiders en bedienden. Gaat Peter Leyman nu hij in het parlement zit daar iets aan doen? Europa heeft België al meermaals op de vingers getikt en dreigt nu met huizenhoge schadevergoedingen. Gemeenschapsgeld verkwisten aan die boetes is blijkbaar niet immoreel...”

Die gene die hier het

Die gene die hier het grootste protest uiten zijn er die op kosten van de economie leven en voor dit land niets opbrengen en dan zelf met de hoogste ontslagvergoedingen gaan lopen zoals ambtenaren,politici enz.
Er staan ook nog 500 000 jongere werklozen klaar,maar ja die hoeven niet te werken he.

"Ik nodig die commentatoren

"Ik nodig die commentatoren uit om hier eens een week aan de lijn te komen staan", zegt Luc Van Grinsven. Hij is niet de eerste vakbondsman die dat zegt. Ik vind dat zo zot nog niet: waarom zouden de vakbonden lui als Vandermeersch eens niet effectief uitnodigen om een week aan de ketting te staan? Voeg dus het woord bij de daad, Van Grinsven and friends! Benieuwd welke editorialen dat zou opleveren...

niet alleen aan de band

Ja , niet alleen aan de moordende band van een automobielbedrijf . Laat ze ook eens in het algemeen voor arbeider gaan spelen.Ze zouden meer dan verschieten,in de bouw,in de textiel of gewoon eens aan de kassa van een grootwarenhuis.Overal stress en hard werken.Wereldvreemd Vandermeersch,Leyman en noem maar op ? Denk ik wel, ze weten niet wat werken als arbeider betekent ,en hebben ook geen idee over het meestal schamel loon in vele sectoren .

Een oprotpremie hoger dan

Een oprotpremie hoger dan het loon dat een chinees in zijn hele leven verdient...Is het dwaas van GM om die autos dan maar in China te gaan maken? Zijn wij zoveel beter dan? Draaien wij de wielmoeren vaster aan of zo?

Misschien kan je de zaak ook omkeren?

Hebben mensen in de derde wereld dan geen recht op degelijke huisvesting, voeding, ontspanning, onderwijs, gezondheidszorg,cultuur, .....
Misschien verdient die arbeider in China gewoon veel te weinig?

Bovendien is het economisch zo dat arbeiders in West Europa productiever zijn dan arbeiders in de derde wereld. En als je plaatje helemaal maakt blijkt zelfs dat ze harder worden uitgebuit dan diezelfde arbeider in de derde wereld. (de meerwaarde die ze voortbrengen ligt hoger)

En euh.... GM gaat zijn wagens helemaal niet in China maken. het Opel / GM verhaal is geen verhaal van delocaliseren naar China maar een verhaal van overcapaciteit.

De jacht op de premiejagers.

En hoeveel blijft er van die premie over na belastingen, want het gaat hier wel degelijk over een BRUTO premie.

En hoeveel mensen gaan effectief recht hebben op deze premie?

De perceptie is er (dank zij de tradiotionele media) één waarbij iedereen denkt dat allen die hun job vaarwel zeggen bij OPEL het volle bedrag gaan krijgen.

Dank zij god voor indymedia die voor de nuancering .

Een arbeider in West-europa

Een arbeider in West-europa meer uitgebuit dan een arbeid in de derde wereld? Dat kun je toch niet menene han!
De meeste arbeiders hier (toch die die ik ken) hebben thuis een computer en een TV staan, gaan elke zomer op vakantie naar de kust of op camping in frankrijk. Ze moeten niet werken in het weekend... En hij/zij heeft dan nog een vakbond die het opneemt voor hem. Akkoord de arbeider heeft het zeer zwaar, en de sociale strijd is lang nog niet gestreden.
Maar hoe durf je dan zeggen dat onze arbeiders meer 'uitgebuit' worden dan iemand die in een krottenwijk in india of mexico woont en elke dag uren zwoegt in de fabriek. Jij bent toch ook al in zo'n landen geweest? En kom dan niet af met die economische logica van 'meerwaarde'. Het leven is maar dan economie alleen.

wie betaalt wie

En wie heeft voor zijn eigen oprotpremie gewerkt?Jawel degenen die nu moeten ophoepelen bij GM .Dus hebben ze meer dan recht op de premie.

gouden of houten handdruk

Jazeker,u hebt gelijk dat u die vraag stelt.Wat mezelf betreft bleek de gouden handdruk uiteindelijk meer een houten handdruk te zijn.Vervroegd brugpensioen is mooi maar puur financieel bekeken hou je niets over.Toch blij dat ik de gouden handruk gekregen heb want zonder gouden handdruk was ik er helemaal berooid van afgekomen .Geen enkele arbeider moet trouwens een schuldgevoel hebben wanneer hij een oprotpremie ontvangt.Het is en blijft een deel waar hij hard voor gewerkt heeft.

uitbuiting

Uitbuiting blijft uitbuiting,extreem of niet extreem.En de mensen die ieder jaar weer op vakantie gaan worden een minderheid.De lonen staan al 20 jaar onder druk en de armoede stijgt jaar na jaar in de rijke westerse landen. Weekendwerk is er ook bij ons met steeds meer werken op zondag..België is een koploper wat flexibiliteit betreft.

Diamanten handdruk ?

Wil de CD&V'er Leyman eens zijn diamanten handdruk naar aanleiding van zijn vertrek bij Volvo openbaar maken aub ??? Van de Opel-arbeiders weet iedereen het nu. Vergeleken met de "vrijwillige vertrekregeling" van Leyman zouden de arbeiderspremies peanuts zijn, beweren welingelichte bronnen.

Uiteraard is het dwaas om

Uiteraard is het dwaas om zulke auto's daar te laten maken.
Het is onze kwaliteit die geapprecieerd wordt door de koper. Vergelijk jij maar eens een volkswagen met een volkswagen (en dan bedoel ik een Golf met een Golf Plus) Die eerste wordt in DE geproduceerd, kwaliteit ten top. De Golf Plus in Mexico... zelfde motor, maar wat een rammelkar!