Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Farmaceutische bedrijven bereiden zich voor op kritische film van Michael Moore

Farmaceutische bedrijven bereiden zich voor op kritische film van Michael Moore

BRUSSEL -- De Amerikaanse farmaceutische sector reageert nu al paniekerig op de nieuwe documentaire van Michael Moore die pas in september verschijnt. Moore die eerder furore maakte met Fahrenheit 9/11 neemt in zijn nieuwste film Sicko de winsthonger van de geneesmiddelensector in het vizier. De farmaceutische bedrijven vrezen een nieuwe deuk in hun imago.

secretservice.jpg.jpg

Farmaceutische bedrijven: "Kijk uit voor de smerige kerel met de baseball-pet"

Documentairemaker Michael Moore verbrak vorige maand de stilte die rond zijn nieuwe project heerst. Op zijn site roept hij slachtoffers van de hebzuchtige gezondheidssector op om te getuigen. “Al wat we nodig hebben, zijn een paar van jullie getuigenissen zodat we de wereld kunnen laten zien wat het grootste land in de geschiedenis van het universum haar eigen mensen aandoet alleen maar omdat ze het ongeluk hebben om ziek te worden. Want ziek zijn is – tenzij je rijk bent – een misdaad waarvoor je soms met je eigen leven moet betalen.”

Moore zoekt ook loslippige werknemers van farmaceutische bedrijven, maar die hebben zich daar al vanaf de eerste geruchten over de film op voorbereid. Al in 2004 stuurden 6 van de grootste bedrijven een interne nota naar de werknemers dat ze moesten uitkijken voor “een smerige kerel met een baseball-pet” zoals het in de nota van Pfizer verwoord werd.

De farmaceutische reus GlaxoSmithKline gaat nu nog een stap verder en gooit zijn volledige 8000 man sterke verkoopafdeling in de strijd. Zij krijgen in een stoomcursus de 'juiste' antwoorden op de scherpste vragen en mogen dan gaan spreken in lokale clubs, scholen of in de lokale pers. “We willen dat onze werknemers praten met de mensen ook al beginnen ze gewoon met hun eigen familieleden,” zegt de ontwerper van de campagne Michael Pucci aan de website adeage.com.

Ken Johnson van de lobbygroep Pharmaceutical Research and Manufacturers juicht in de Britse krant The Independent het initiatief van GlaxoSmithKline toe. “Onze verkopers moeten de ambassadeurs van de industrie worden,” zegt Johnson die verwacht dat Moore's film een eenzijdige aanval op het Amerikaanse gezondheidssysteem wordt.

Eerder waren er ook al geruchten dat Moore acteurs inzette om dokters in de val te lokken of dat hij dokters betaalde om verborgen camera's toe te laten in hun kabinet als ze een vertegenwoordiger van de farma-business op bezoek kregen. Moore wuift alle beschuldigingen weg. Volgens de filmmaker zijn er genoeg dokters die gratis willen getuigen over de wantoestanden in hun sector.

Moore belooft met zijn film een einde te maken aan “het zeer corrupte systeem dat gewoon moet verdwijnen”. Hij zal niet eens zo veel moeite moeten doen om het publiek te overtuigen. Volgens een onderzoek geciteerd in The Independent vindt 70 % van de Amerikanen dat farmaceutische bedrijven hun winsten belangrijker achten dan de gezondheid van de mensen.

Sicko

Sicko will be outstanding. I appreciate your article,i have a victims support page against Eli Lilly for it's Zyprexa product causing my diabetes.
--
Daniel Haszard http://www.zyprexa-victims.com