Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Interview] De drijvende kracht achter Pukkelpop

[Interview] De drijvende kracht achter Pukkelpop

BRUSSEL - Het grootste alternatieve festival van Vlaanderen staat er weer aan te komen. De weiden van Kiewit nabij Hasselt zullen de komende dagen alweer duizenden Pukkelpop-gangers verwelkomen. Na al die jaren vormt Humanistische Jongeren Leopoldsburg nog steeds de drijvende kracht achter het festival. Wij spraken met Marjan, één van de vaste medewerkers. Op haar 16e werd ze vrijwilliger bij Humanistische Jongeren Leopoldsburg en sinds een tweetal jaren werkt ze er als beroepskracht.

Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen?
‘Een dikke 25 jaar geleden waren er een aantal jongeren in het Atheneum van Leopoldsburg die een jeugdbeweging wilden oprichten om een aantal activiteiten te organiseren. Onder leiding van Chokri Mahassine werd zo Humanistische Jongeren Leopoldsburg opgericht. Enkele jaren later, in 1985 om precies te zijn, heeft men voor de eerste keer Pukkelpop georganiseerd. Toen was het 1 dag, 1 podium, 9 muziekgroepen en 2.500 muziekfans. Het werd al gauw veel succesvoller dan gedacht en het is blijven groeien tot het festival dat we anno 2007 kennen. Nu hebben we 3 dagen, 8 podia, 150 muziekgroepen en 130.000 muziekfans. Dit jaar is er voor het eerst ook een comedy-stage. En hoewel het enorm in omvang is toegenomen maken Humanistische Jongeren Leopoldsburg nog steeds deel uit van de organisatie van Pukkelpop.’

Welke taken doen zij concreet op Pukkelpop?
‘De meeste van onze jongens werken op het terrein: de opbouw van de verschillende tenten en podia én het plaatsen van hekkens en planken. De meisjes werken backstage, in het artiestendorp en de persruimte. Verder zijn er nog mensen die betrokken zijn bij de aankoop van allerlei materialen. Tot slot worden de administratieve taken voor het grootste stuk ook door onze mensen gedaan. Vooraf zijn er een honderdtal vrijwilligers en beroepskrachten bij betrokken. Tijdens het festival loopt dat op tot meer dan 2000 medewerkers, gaande van mensen die broodjes smeren, over mensen die instaan voor de veiligheid tot mensen die de artiesten begeleiden.’

Als ik het zo hoor zijn er weinig aspecten van het festival die niet door jullie gedaan worden. Hoe gebeurt de programmering van de groepen?
‘De programmering van die vele muziekgroepen gebeurt voor het grootste gedeelte door Chokri, die ook nog steeds onze voorzitter is, en de mensen van het boekingskantoor Live Nation. (nvdr. een Belgische afdeling van Clear Channel). In de organisatie van Pukkelpop zitten geen mensen van Clear Channel. Wel werken we nauw samen met hen, want 75% van de groepen op ons festival boeken we bij hen.’

Welke faciliteiten zijn er voor mensen met een handicap?
‘Vzw Intro coördineert al enkele jaren de zaken die wij doen voor mensen met een handicap en ze zorgen voor een aantal extra’s zoals verhoogde podia, een speciale toegang en een aangepaste camping. Dit jaar kunnen ook honden voor blinden op het terrein. Op Rimpelrock, het festival voor ouderen dat een week voordien op dezelfde plaats doorgaat, verzorgen zij ook een aantal faciliteiten.’

Vertel eens wat meer over de standenmarkt.
‘In tegenstelling tot andere festivals is er bij ons geen ‘winkelmarkt’, maar wel een marktje waar non-profitorganisaties, zoals Artsen Zonder Grenzen, GAIA en enkele jeugdverenigingen, hun werkingen kunnen voorstellen. Wij vinden het als Humanistische Jongeren belangrijk dat zulke organisaties de kans krijgen om een groot en jong publiek te bereiken.’

Festivals zorgen voor tonnen afval. Op welke manier proberen jullie daar wat aan te doen?
‘Wij hebben net een Green ‘n’ Clean-Award gekregen van Yourope, de organisatie die zo’n 40 Europese muziekfestivals overkoepelt. Dit voor de inspanningen die we, in nauwe samenwerking met de stad Hasselt, leverden ten voordele van het milieu. We werden op heel wat zaken gequoteerd en wonnen uiteindelijk met een score van 74 op 90. Eén van onze nieuwe initiatieven zijn de ecologische frietjes, waarvan de productie absoluut CO²-vrij is. Vooral op de camping is het afval niet te overzien, daarom houden we samen met Studio Brussel een wedstrijd waarbij de properste camping 5000 gratis koffiekoeken kan winnen. Het openbaar vervoer is inbegrepen in het ticket. Ook proberen we zoveel mogelijk te sorteren en beschikken we over een team die het afval dagelijks opruimen.’

Meer info: www.pukkelpop.be – er zijn nog tickets beschikbaar!