Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

'Prikdag' vraagt aandacht voor de toegankelijkheid van handels- en horecazaken

'Prikdag' vraagt aandacht voor de toegankelijkheid van handels- en horecazaken

KVG voert prikactie bij horeca en handelszaken.
Vrijwilligers van KVG-Vorming (Katholieke Vereniging Gehandicapten Vormingsbeweging vzw) trekken al enkele jaren tijdens het derde weekend van november in heel Vlaanderen de straat op om mensen een symbolisch prikje te geven. Hiermee willen ze mensen laten nadenken over de plaats van personen met een handicap in de samenleving. De 'prikdag' van 2005 vraagt in het bijzonder aandacht voor de toegankelijkheid van handels- en horecazaken. Met de slogan ~Allemaal klanten!~ maakt KVG-Vorming duidelijk dat mensen met een handicap ook klanten zijn of kunnen worden.

De vereniging stelde een brochure samen met tips voor handelaars en horeca-uitbaters. Daarin komen zowel de fysieke toegankelijkheid als klantvriendelijkheid tegenover mensen met een handicap aan bod. Met een zaak waar mensen met een handicap welkom zijn, win je klanten, zo luidt de boodschap. Een zaak die toegankelijk is voor rolstoelgebruikers, is immers eveneens handig voor bijv. ouders met kinderwagens of mensen die wegens hun hoge leeftijd moeilijkheden hebben om te stappen.

KVG wenst met dit initaitief tevens de klanten van de handels- en horecazaken te informeren over het belang van een klantvriendelijke omgeving voor iedereen. Zij krijgen een boodschappenlijstje aangeboden. Daarop is uiteraard plaats voor boodschappen, maar er staan ook boodschappen voor een handicapvriendelijke samenleving op vermeld. Deze actie wordt verder ondersteund met affiches met de slogan 'Allemaal klanten'.