Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

“Dreigen met sluiting maakt gewoon deel uit van Ryanairs methode”

“Dreigen met sluiting maakt gewoon deel uit van Ryanairs methode”

BRUSSEL – Micheal O'Leary, de baas van Ryanair, dreigde dinsdag voor de vijfde keer op drie jaar tijd om zijn vliegmaatschappij weg te trekken uit de luchthaven van Charleroi. Vakbondssecretaris Tony Demonte van de christelijke bediendenbond CNE is niet meer onder de indruk.

47383641_e1fdc30edc.jpg

photo by dolanh

Op de achtergrond van de affaire speelt de discussie over de inperking van het stakingsrecht mee.

Aanleiding voor O'Leary's dreigement is dit maal immers een staking, twee maand geleden, van het veiligheidpersoneel. “De luchthaven van Charleroi was toen drie dagen gesloten,” zegt Tony Demonte, CNE-hoofdsecretaris voor Henegouwen. “Maar het is een leugen van Ryanair dat er toen drie dagen gestaakt is: er is maar één dag gestaakt, de andere dagen waren een door Ryanair zelf gekozen lock-out. O'Leary vraagt nu een miljoen euro schadevergoeding en de garantie dat er niet meer zal gestaakt worden. Wat denkt hij wel? Staken is om te beginnen een onvervreemdbaar recht. Maar tegenover het personeel van de luchthaven van Charleroi is O'Leary's dreigement al helemaal onrechtvaardig. Afgezien van de acties tegen het generatiepact, waaraan àlle bedrijven van het land deelnamen, is hier vóór juni al meer dan vier jaar geen staking meer geweest! Men moet mij eens uitleggen wat dat betekent, 'het stakingsrecht misbruiken'...”

Nemen jullie O'Leary's dreigement serieus?
Demonte: “Absoluut niet. O'Leary heeft niet de gewoonte om de tak af te zagen waarop hij zit. Charleroi is buitengewoon goed gelegen. Ryanair plant niet voor niets een heleboel nieuwe vluchten. Áls hij vertrekt staan er trouwens andere luchtvaartmaatschappijen te drummen om zijn plaats in te nemen. We moeten dus zeker niet zwichten voor zijn chantage. Dreigen met sluiting maakt gewoon deel uit van zijn methode. Die man is echt tot alles bereid om het onderste uit de kan te halen. Nu wil hij een schadevergoeding van een miljoen euro. Te gek als je bedenkt met welk een rode loper hij hier ontvangen is: Ryanair heeft van de Waalse regering al ettelijke miljarden opgestreken.”

Vertel eens iets over de loons- en arbeidsvoorwaarden bij Ryanair.
Demonte: “Ryanair heeft in Charleroi zo'n 90 mensen in dienst. De rest van het personeel is in dienst van de luchthaven – gelukkig voor hen, die respecteert ten minste de Belgische arbeidswet. Ryanair niet. In 2003 is Ryanair door de rechtbank veroordeeld: het moest het Belgisch sociaal recht respecteren, ook voor buitenlandse werknemers. Dat deden ze niet, en ze doen het nog steeds niet: ze zijn tegen het vonnis in beroep gegaan - de uitspraak is voor september. De huidige arbeidsvoorwaarden zijn trouwens nóg slechter dan die waarvoor we naar de rechtbank zijn gestapt. De mensen moeten 70 à 75 uur per week werken voor een loon van 900 à 1200 euro per maand. Alle West-Europese werknemers vertrekken, er werken voor Ryanair in Charleroi bijna alleen nog Polen. Om te besparen en geld te verdienen zou Ryanair echt alles doen: als ze konden zetten ze Filippijnse kindjes in op hun vliegtuigen.”

“Die Poolse werknemers wonen in Charleroi met 6 à 7 in één appartement – ik vind niks uit, de RTBF heeft er een reportage over gemaakt. Ze werken 75 uur per week voor 900 à 1200 euro, zonder enige ziekteverzekering, zonder betaling van overuren,... Ziehier het soort arbeidsvoorwaarden van Ryanair. Dat die president van een bananenrepubliek van een O'Leary nu ook nog het stakingsrecht in vraag wil stellen – het slaat echt alles.”

Er gaan steeds meer stemmen op voor het invoeren van een minimum-dienstverlening bij stakingen, ook op luchthavens. Wat denkt u daarvan?
Demonte: “Die discussie is een beetje vals. Om te beginnen: de minimum-dienstverlening bestaat al, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg – volkomen terecht. Maar moet ze ook elders worden ingevoerd? In multinationals die tonnen overheidsgeld krijgen en toch gewoon doen wat ze willen? Eerst en vooral is staken voor de vakbond altijd een ultiem wapen – we gebruiken het pas als de weg van het overleg mislukt is. Dat wordt onvoldoende gezegd: helaas zie je de vakbonden alleen op televisie als het slecht gaat, maar heeft men het nooit over die 99 procent bedrijven waar het overleg goed werkt...”

“Neem nu het voorbeeld van de luchthaven van Charleroi zelf: waarop slaat het om een minimum-dienstverlening in te voeren, zogezegd om de klanten te beschermen, in een bedrijf waar zelden of nooit gestaakt wordt? Telkens weer verwijst men naar enkele voorvallen, zogenaamde misbruiken, zonder het ruimere plaatje te zien, om te pleiten voor de noodzaak van minimun-dienstverlening. Het is duidelijk een eerste stap richting afschaffing van het stakingsrecht.”

De leugen van de low-budget luchtvaart

Mijn excuses voor de werknemers die bij Ryanair werken, maar deze vliegtuigmaatschappij heeft geen duurzame antwoorden op de stijgende brandstofprijzen, de klimaatverandering en tewerkstelling. De low-budget-show is een grote leugen, zowel economisch, sociaal als ecologisch.

Dreigen met werkloosheid om deze immorele praktijk aan de gang te houden is misdadig.

Toch is dit geen reden om te plooien naar de onredelijke eisen van multinationals. Wij moeten onze economische, sociale en ecologische normen niet verlagen om ten koste van alles en iedereen een aantal jobs in ons land te houden. Wij moeten integendeel pioniers zijn en zelf de normen bepalen. Wij moeten samenwerken aan strategiën voor duurzame werkgelegenheid.

Jammer maar helaas, ik vrees dat we niet moeten rekenen op Ryanair.

stakingsrecht

altijd interessant om als werkgever het stakingsrecht in vraag te stellen bij dergelijke discussies; komt altijd goed over bij de mistevreden burger die een dagje vakantie heeft moeten missen, bij de steeds-braaf-knikkende werknemer die niet op zijn werk is geraakt of opgehouden door een paar heethoofden aan het piket; en de media (die al langer vakbonden bekijkt als een instituut dat zijn tijd ongeveer gehad heeft) spelen daar natuurlijk dankbaar op in
eigenlijk is het de enige bedoeling van Ryanair om een zo gunstig mogelijke onderhandelingsposi-tie te creëeren, en er maw. zo veel mogelijk uit te halen
want Ryanair is de economische ondernemingslogi-ca op het scherp van de snee : maximale winst realiseren met maximale concurrentie (in dat scenario passen geen vakbondswaakhonden)

Staken

Als werknemer van Ryanair wil ik reageren op de dreiging van mijn maatschappij.
Ryanair is anti staking.
Ik werk bijna drie jaar voor hun en in deze drie jaar dacht ik dat gezien europese normen,de arbeidsvoorwaarden zouden verbeteren.
Integendeel, deze zijn enkel nog verslechterd.
Indien een werknemer van Ryanair nog maar denkt aan een staking te organiseren om betere voorwaarden te krijgen word deze op staande voet ontslagen.
Het is een spijtige zaak, want in die drie jaar heb ik vele uitstekende werkkrachten zien komen en uitzonderlijk snel terug zien vertrekken.
En dit in een land dat het op zijn donder krijgt van de europese commissie omdat het nog steeds geen vakbonds afgevaardige heeft in de bedrijven met min vijftig werknemers.
Wat ik me afvraag is, werken wij niet in Europa, of voor een Europees bedrijf?
Alleen al de flight attendants zijn met plus 3000 mensen, en wij mogen niet eens ingeschreven zijn bij een vakbond.

dreigen met sluiting maakt gewoon deel...

Proficiat voor de houding van cne.
Het verhaal dat je vertelt is niet gekend in vlaanderen.
gelukkig is indymedia er.
Toch wel onbegrijpelijk dat er zo weinig steun komt vanuit de politieke hoek.
Hoe komt het dat werkgevers die de belgische wetgeving niet respeceteren niet aangepakt worden?
OOk op de luchthaven in zaventem wil men een zone die stakingsvrij is.
Dit terwijl de arbeidsomstandigheden in heel wat bedrijven verschrikkelijk zijn.

Ook flight care respecteert de belgische wetgeving niet.

Het verhaal van "Stevie"

Het verhaal van "Stevie" hierboven verbaast me in hoge mate , ik vraag me dan ook af of het eigenlijk wel wettig is, kan een werkgever eisen dat je niet aangesloten bent bij een vakbond voor een bepaalde vacature??????

Is dat dan geen machtsmisbruik, chantage .....ligt de weg zo niet open naar de totale onderdrukking ?