Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Een Jeep: nu ook aan kleine prijzen

Een Jeep: nu ook aan kleine prijzen

Hebben reclamemakers een realistisch beeld op de werkelijkheid? In De Morgen zagen we gisteren een reclame voor een Jeep Grand Cherokee. "Een kleine prijs", stond er bij. Ligt het aan mijn loon of ben ik een atypische lezer van De Morgen? Raad eens wat tegenwoordig een kleine prijs is en zoek het antwoord dan op op de foto van de reclame.

jeepreclame.jpg

NB 1: Het gemiddelde loon in België bedraagt zo'n 1500 euro per maand.

NB 2: De kleingeprijsde Jeep verbruikt 10,2 liter per 100 km. Dat is meer dan 2,5 keer meer dan de zuinigste wagens op de Belgische markt. Elke Jeep-rijder rijdt dus eigenlijk constant met bijna drie wagens tegelijk rond. De actiegroep Respire vindt het tijd om dergelijke reclames gewoon te verbieden.
http://www.indymedia.be/en/node/9426

Ik gokte op 25.000

Ik dacht aan 25.000 maar dat bleek te laag gemikt.

Ondertussen heb ik het al aan een paar vrienden gevraagd. Allen kwamen met een prijs van 15 tot € 20.OOO.

Wie bied meer voor deze "grote wagen aan een kleine prijs"??

diepzinnige journalistiek bij de VRT: "Wij zijn rijk, he?"

Blijkbaar kunnen heel wat Europeanen zich die "kleine prijs in de portemonnee, grote prijs voor het milieu" veroorloven (zie ik op straat vanuit de bus).

Een journalist van VRT vroeg in een interview met Minister van Begroting Dirk Van Mechelen (Open VLD): "Wij zijn rijk, he." Ik moet zeggen dat ik die uiting niet zo goed kan vatten. Wie zijn wij? Wat is rijk? Is rijk het gezegde van zijn? En waarom 'he'?

Het antwoord van Dirk Van Mechelen: "Ik wil mijn kinderen besparen van enkel over besparen te moeten praten."

Het gaat over een belastingverlaging van 150 euro voor elke werkende Vlaming. Dat wordt dus toch nog enkele jaren sparen voor mijn 4x4. Nu ja, ik geraak er ook wel met trein en bus.

nog een vraagje

Wat bedoelt Dirk Van Mechelen met 'harde infrastructuur'?? Is Vlaanderen nog niet genoeg gebetonneerd?

alles is relatief

Net zoals spa, vist "De Morgen" in de vijver van de jonge middenklassers met een riant maandloon. Hugo De Ridder maakte hiervan een mooie analyse in een Humoartikel. Als je zelf 3 à 4 duizend euro gezinsinkomen per maand binnerijft, besef je niet wat het is van een OCMW-uitkering van 700 euro per maand te moeten leven. Je bent zo sociaal en begaan met "de kleien man" als je geldbeugel diep is, wat de geschiedenis dagdagelijks bewijst. Gemeenplaatsen als "communist op 20, liberaal op 40" zijn hier overigens ook op gebaseerd.
Mensen die met zulke wagens rijden kleven een stkker van natuurpunt of greenpeace op kun achterruit, en hun milieugeweten is gesust.
Ik zou overigens de kost niet willen geven aan alle "alternatieve linksen" met een gigantische voetafdruk op onze planeet.

Gemiddeld inkomen

Als een gemiddeld inkomen ongeveer 1500 euro is, maak dan maar eens een rekensom. Als je dit leuk hebbedingetje wil kopen en afbetalen in 3 jaar. Dan moet je elke maand ongeveer 1375 euro ophoesten. Dit is (bijna)een volledige maandloon die alleen naar de aankoop van de auto gaat. Ook al ben je met twee, dan moet je toch al behoorlijk verdienen als je er nog de andere kosten bijrekend zoals huishuur of lening, gas, elektriciteit,benzine, kinderen, eten, sociale activiteiten,...
Ik vraag me daarom af op welke doelgroep die reclame eigenlijk mikt. Want de gemiddelde hardwerkende arbeider/bediende moet toch wel behoorlijk snoeien in zijn dagelijkse kosten om dit folietje aan zo'n klein prijsje te kunnen aanschaffen...

Om door de ontdooiende permafrost te geraken

Zelfs een vier maal vier gaat het niet aankunnen.
Wat hij wel kan,is meehelpen Siberie en zijn steden onleefbaar te maken.(wegzakkende huizen).
Vooral egoisten gaan zich dit machientje aanschaffen.
Plannen om naar Siberie te trekken kunnen natuurlijk een argument zijn.
Een maanlander is echter beter.

leo

klein prijsje-dure milieukost

Reclame:

Voor de Jeep® Grand Cherokee S-Limited is geen horizon te ver en geen obstakel te hoog. Zijn indrukwekkende verschijning laat overal diepe sporen na. Met zijn robuuste Quadra-Drive II® vierwielaandrijving en 3.0 V6 CRD lost hij alle prestatieverwachtingen in. Toch blijft hij verrassend zuinig. Wie met volle teugen van het echte leven wil proeven, heeft aan de Jeep® Grand Cherokee S-Limited een sportieve bondgenoot.

    Verrassend zuinig?
    Gemiddeld 10,2 liter/100 kilometer
    Co uitstoot:270 gram/kilometer

    Toyota Aygo 1,4D
    Gemiddeld 4,6 liter/100 kilometer
    Co uitstoot:109 gram/kilometer
    Toemaatje:kostprijs 9350 Euro

    Leo

blijven ontkennen

raar maar waar....
naarmate de ecologische crisis grotere vormen aanneemt blijft men halve camions op de markt smijten voor het grote publiek...
totaal ongehoort als je weet dat we volop in crisis zitten en als je weet dat de ene milieuramp na de andere volgt in ANDERE LANDEN BUITEN BELGIE.....
ik vind het vooral erg voor de mensen die er niet toe bijgedragen hebben en voor de planten en de dieren die er de grootste dupe van zijn door ons individualisme en overconsumptie....

christophe

Gepost door christophe
15.09.2007

Tags