Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Onduidelijkheid troef over inhoud akkoord inzake migratie en regularisatie

Onduidelijkheid troef over inhoud akkoord inzake migratie en regularisatie

BRUSSEL - Als we de berichtgeving in de pers mogen geloven heeft VLD-voorzitter Bart Somers gelijk: op het vlak van regularisatie blijft alles bij het oude. Maar is dat zo? Didier Vanderslycke van Kerkwerk Multicultureel Samenleven (KMS) hoorde via zijn contacten een heel ander verhaal. “Wat we precies zullen krijgen is nog heel onduidelijk,” zegt hij.

Didier.JPG

foto archief indymedia.be

Worden de regularisatiecriteria versoepeld en duidelijk vastgelegd in een wet? Komt er een onafhankelijke commissie? Tegen BELGA zei Bart Somers het zo: “Er komt geen regularisatiegolf, de minister van Binnenlandse Zaken blijft bevoegd om te oordelen over regularisaties en de criteria blijven exact dezelfde.” Met andere woorden: de vele acties van de beweging voor regularisatie en voor een humaan asielbeleid zijn allemaal voor niets geweest.

Maar... De voorzichtige reactie van Didier Vanderslycke (KMS) op het 'akkoord' tussen de oranje-blauwe partijen steekt daar op z'n zachtst gezegd een beetje bij af. “Onze algemene reactie is dat we de champagne nog niet uit de frigo halen, maar dat we koffie aan het zetten zijn - om goed te begrijpen wat er eigenlijk bedoeld wordt, maar ook om aan het werk te gaan en mee te zoeken naar een concrete uitwerking van wat wordt voorgesteld.” Want er is nog veel onduidelijkheid.

Criteria opentrekken?
“Er komen geen duidelijke criteria in een wet of een koninklijk besluit, maar men zal wel een omzendbrief maken. We kunnen hopen dat daarin over méér sprake zal zijn dan wat we vandaag al kennen in de praktijk, nml. medische kwesties, lange asielprocedures en prangende humanitaire situaties. We mogen verwachten – gezien de partijen die rond de tafel zitten en gezien het feit dat men de omzendbrief nog moet schrijven – dat dat wordt opengetrokken, maar we kunnen dat nu niet bevestigen, want de criteria staan er nog niet in,” zegt Vanderslycke.

“Wat wel zal vermeld worden, zo vernemen wij, is dat mensen die ooit asiel hebben aangevraagd en die te maken hebben met langdurige procedures vanaf nu ook de periode bij de Raad van State of de periode van een aanvraag op basis van Artikel 9 zouden mogen meetellen, wat momenteel niet het geval is. Maar dan zou men wel een periode van vier jaar moeten halen als men kinderen heeft en van vijf jaar als men alleenstaande is,” aldus Vanderslycke.

“Of dat al dan niet om veel mensen gaat moeten we nog zien, want ondertussen zijn er natuurlijk ook zaken die worden afgerond, en wat we niet weten is of het gaat om mensen die nu nog in zo'n procedure zitten of om mensen die ooit in zo'n procedure hebben gezeten. Er zijn heel veel vraagtekens op dat vlak,” legt hij uit.

Geen onafhankelijke commissie - of wel?
Nog zo'n punt van onduidelijkheid: “Er wordt geen onafhankelijke adviescommissie voorzien, maar er wordt wel een raad opgericht – zoals eigenlijk in de wet al voorzien is - om in de loop van volgend jaar het regularisatiebeleid te evalueren. Die raad zal in een rapport aan het parlement de balans opmaken. Als het parlement dan tot het besluit komt dat er nog iets extra moet gebeuren op vlak van regularisatiebeleid, dan kan men de adviescommissie toch nog in gang steken. Maar ook dat is nog onzeker, omdat we nog niet weten wat dat bilan zal zijn,” zegt Vanderslycke.

Economische migratie
“Een belangrijke nieuwigheid zijn de afspraken over economische migratie, waaraan twee luiken zijn. Enerzijds komt er een systeem van zogenaamde green cards, zoals in de VS. Dat zou men samen met de sociale partners uitwerken tegen oktober 2008. Maar dat geldt dan alleen voor werkaanbod in het kader van de knelpuntberoepen, en er komen geen mensen zonder papieren voor in aanmerking,” legt Vanderslycke uit.

“Daarnaast, in het tweede luik, zou men een methodiek uitwerken om mensen zonder wettig verblijf die al van vóór 1 januari 2006 in België zijn - en die dat ook kunnen aantonen, en die geen gevaar zijn voor de openbare orde – voor een bepaalde tijd, indien ze een werkaanbieding hebben, een arbeidskaart en dus een verblijfsvergunning te geven – eerst tijdelijk, nadien verlengbaar,” zegt Vanderslycke.

--------------

Kunnen KMS en ander bewegingen nog iets doen om de uitkomst van dit alles te beïnvloeden?
Vanderslycke: “Er komt een coördinerend minister voor heel dit pakket. We hopen dat die persoon dezelfde bereidheid tot overleg heeft als wij, zodat we zo verstandig mogelijk samen kunnen zoeken naar een concrete uitwerking. Wij zijn alleszins bereid om dat te doen. Alles hangt af van hoe het in de praktijk zal lopen de volgende maanden, en óf we tot een regeerakkoord komen, want we hebben ten slotte nog een aantal dossiers te gaan...”

Die coördinerende minister, dat is dan de minister van Binnenlandse Zaken?
Vanderslycke: “Nee, dat is nog niet duidelijk. Men twijfelt nog aan welke huidige competentie die taak zou vastgeklikt worden. De optie zou zijn om de minister die het migratiebeleid coördineert ook de bevoegdheid te geven over zowel alles wat Fedasil doet (de opvang van asielzoekers) als over de Dienst Vreemdelingezaken. Dat laatste is niet naar onze zin, maar de onderhandelaars vonden blijkbaar dat dat gegroepeerd moest worden. Ik denk dat, als men een breuk wil maken met het verleden, het verstandig zou zijn om de koppeling te maken met een sociaal kabinet.”

“Wat het echt wordt is nog onduidelijk. Vandaar dat wij zeggen: geen champagne, maar wel koffie om te gaan werken aan een goed verstaan en een goed uitwerken van wat er nu op tafel ligt,” aldus Vanderslycke.