Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Autoadvertenties zetten consument vooral aan tot aankoop van energieverslindende wagens

Autoadvertenties zetten consument vooral aan tot aankoop van energieverslindende wagens

BRUSSEL -- Autoconstructeurs voeren voornamelijk promotie voor auto’s die merkelijk meer CO2 uitstoten dan de uitstoot die sinds jaren is vooropgesteld door de Europese Unie. Dat blijkt uit een steekproef van Greenpeace van autoadvertenties die in de Belgische pers verschenen zijn. Volgens Greenpeace is de reclame vaak ook misleidend.

“Onze beknopte analyse toont het ware gelaat van de auto-industrie”, zegt Marc-Olivier Herman, campagnedirecteur bij Greenpeace. “Alles wijst erop dat de constructeurs de kat uit de boom kijken en de klimaatcrisis pas echt ter harte zullen nemen als de Europese regelgeving een feit is. Ondertussen willen ze wel iedereen doen geloven dat het aankomende Autosalon een groen autosalon is. Niets is minder waar.”

De autoconstructeurs gebruiken het milieu als verkoopsargument, maar Greenpeace plaatst daar een vraagteken bij. "Groene auto's bestaan niet. Maar toch worden er in de advertenties technologieën of specificaties in de verf gezet die uiteindelijk maar in een heel klein marktsegment gebruikt worden. Vaak worden energieverslindende wagens ook als “groen” voorgesteld."

De advertenties die Greenpeace analyseerde, gaan over de periode 14 september tot 4 oktober 2007, de periode van het autosalon in Frankfurt. De steekproef bevestigt dat de autobouwers vooral auto’s met een hogere CO2-uitstoot dan die vooropgesteld door de EU, promoten. Europa had een gemiddelde uitstoot van 140 g CO2/km in 2008 en 120 g CO2/km tegen 2012 vooropgesteld. De gemiddelde CO2-uitstoot van de gepromootte auto’s bedraagt 187 g CO2/km. 90,7% van de advertenties prijzen wagens aan die meer dan 140 g CO2/km uitstoten. Slechts 4% van de reclamebudgetten wordt besteed aan de promotie van auto’s die minder dan 120 g CO 2/km uitstoten.

"Vermits de beloftes van de EU niet werden nagekomen, is er geen andere optie dan snel ambitieuze en bindende Europese wetgeving vast te leggen", aldus Greenpeace.

het zijn wel mooie bakken!!

het zijn wel mooie bakken!!

het beestje laat meer achter

Co uitstoot doet blijkbaar vergeten dat:
Bij verbranding van gasolie en benzine nog andere stoffen vrijkomen.
En die vormen een rechtstreekse bedreiging voor de gezondheid.
Fijn stof,dioxine,benzeen,...
We zijn dus onverantwoord bezig
Vergis ik me maar rijden er ondertussen 6 miljoen auto's rond in België.
Miljoenen nutteloze kilometers.
Sigaretten halen(2 maal prijs),naar den bakker,...
Alle prullen zijn goed,...
Het is zo comfortabel.
Geweldige bakken.
Misschien eens een test doen.
Doe een slang aan je uitlaat en leidt die binnen.
Sluit ramen en deuren er rij één kilometer.
Ocharme.
De aarde verdraagt dat al decennia.
Miljarden tonnen verbrand goedje.
Spreken we niet over het ruimtebeslag van 6 miljoen auto's.
Tussen haakjes kent iemand de energie inhoud en de ecologische voetafdruk van de doorsnee auto?
Dat is leuke informatie voor op het auto salon.
Bezint voor je begint.