Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Foto's] Actie op het Liedtsplein in Schaarbeek: "meer respect voor de fietser"

[Foto's] Actie op het Liedtsplein in Schaarbeek: "meer respect voor de fietser"

Militanten van Fietsersbond Brussel Noord Oost (BruNo) en GRACQ Schaerbeek delen het kalmerend middel VeloALIUM uit aan automobilisten op het Liedtsplein in Schaarbeek. Met deze actie protesteren ze tegen de dagdagelijkse verkeersagressie. Aan automobilisten vragen ze meer respect voor de fietser en aan de overheid een doortastender verkeersveiligheidsbeleid.

(Foto's: Fabien Stienon en Annemie Maes)

etiketten pillendoos.jpg

VeloALIUM is een kalmerend middel voor heethoofden an hardrijders op de weg.

pamflet VeloAlium.jpg

De actievoerders delen ook bijsluiters uit, onder de vorm van pamfletten, waarin tips staan voor meer respect voor de fietser.

FB BruNo actie 01.JPG

Fietsersbond Brussel Noord Oost en GRACQ Schaerbeek vragen aandacht voor de verkeersagressie van alle dag: met gierende banden optrekken, zonder reden claxonneren, fietsers de pas afsnijden, bruusk remmen, hardrijden,... Allemaal kleine daden van agressie van automobilisten die over hun toeren(tal) zijn. Dit cowboygedrag komt veel voor, maar wordt niet weergegeven in de verkeersstatistieken.

FB BruNo actie 06.JPG

Nochtans verpest het de sfeer in de Brusselse straten en zorgt het voor een algemeen onveiligheidsgevoel. Het maakt van fietsen een dagelijkse strijd en zorgt ervoor dat veel net-niet-fietsers met hun tweewieler niet de weg op durven.

FB BruNo actie 04.JPG

In 2009 ontvangt Brussel de internationale fietsconferentie Velocity. Dan wil Brussel aan de wereld laten zien dat het een echte fietsstad is. Volgens Fietsersbond Brussel Noord Oost en GRACQ Schaerbeek wordt het tijd dat Brussel een tandje bijsteekt om dit waar te maken.

FB BruNo actie 03.JPG

Het Brussels verkeersveiligheidsbeleid schiet tekort. Overheid en politie slagen er niet in om het recht op een (verkeers)veilige publieke ruimte te waarborgen.

FB BruNo actie 10.JPG

Fietsersbond Brussel Noord Oost en GRACQ Schaarbeek vragen een veralgemening van de zone 30 in Brussel, gerichtere campagnes tegen hardrijders en heethoofden, een strengere aanpak van de verkeersagressie en een betere opvolging van boetes door het Brussels parket.

Voor een appel en...een auto?

Dat hebt ge goed gedaan,Ben.
Ik ben een fanatieke supporter van u,dat weet ge.
Vooral van mensen.
En die plaats die moeten we, zoals jullie doen;terug opeisen,want...
Vandaar krijg je van mij onderstaande terugblik cadeau.
Geheel voor u ,en de medestanders.
En een beetje(meer?)voor wie het lezen wil, evenwicht zoekt in de chaos van staal en beton.

Ik moet het doen.
"Wat leefden ze gelukkig toen tussen korenbloemen en het groen." Das nostalgie vertaald door Wim Sonnevelt.
De jaren '60
De vooruitgang en opkomst van industrie en auto.
(verdwijnen van polderdorpen en groene gordels.)
De appelboom een prachtexemplaar van wel 50 jaar.
Bij ons in het tuintje(een rij woning)10 op 20 meter.
Overdadige bloei en lekkere vruchten.
Maar!
Het moest vooruitgaan.
Anders en beter.
De arbeiders hun auto.
Op reis nar "de zee".
Het beton van de nieuwe wegen amper droog.
Vooral breed en snel.
Zo ook bij ons.
Een Vw kever, ne lawaaimaker en stinker(8 a 10 liter)
Die heilige koe moest dus ook wel een stalletje hebben.
Wat voor één; aards lelijke betonplaten en golf eternit.
Onze prachtige appelboom moest het afleggen; hij ging tegen de vlakte.
Geen appelen, lommer, bijen en bloemen meer.
Een stinkend karretje en een lelijk kot.
Een ongeluk komt nooit alleen.
Toen het nog winters waren en vroor.
Na de vorst...de dooi.
Je kunt je voorstellen.
Een auto in een tuingrond en dooi.
Bijna verdwenen in de ondergrond.
De oplossing een camion puin.
Fantastisch;
Een puinoprit, een aanbeden auto en zijn( geprefabriceerd) stalletje.
Maar; veel plaats op de weg, geen wegcode of rijbewijs.
Maar dat zou veranderen.
Zo weten we anno 2008.
Het is verbeterd.
Ze stinken minder maar hebben zich ongebreideld vermenigvuldigd.
Bijna, bijna zo snel als de mensen.
De concurrentie is dus groot.
Wie gaat de dominantie opeisen in deze biotoop.
Het gevecht is volop aan de gang.
Gaat de 4 maal 4, de oude, de grote, of de dure het moeten ontgelden.
De zuinigen of de kilometervreters.
De filerijders of carpoolers.
De openbare of privé,...
Eindeloos is de lijst.
En waarschijnlijk eindeloos zeuren.
Tot de verspilling ophoudt.
Niet vrijwillig, maar noodgedwongen.
Het is op of de biologische soort is gestikt.
Ondertussen doen aardbewoners, (Chinezen en Indiërs)wat wij deden
Ze vechten zich vrij en kopiëren.
En rijden glimmend rond; heb je me gezien?
Wat een rijkdom.
Arme soort.
Heb je nog een goeie ouderwetse sappig appel.
Al is het maar om de nostalgie en een vleugje gezonde levensgeur.
"Maar goed, het is voorbij.
Dit is al wat er bleef voor mij.
Een aanzicht en herinneringen."

Leo