Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Vredesraad waarschuwt voor gevaren van Belgisch defensiebeleid

Vredesraad waarschuwt voor gevaren van Belgisch defensiebeleid

GENT -- De beslissingen van onze kersverse minister van Defensie Pieter De Crem en een stand van zaken over de veiligheidsinstellingen, geven de Vredesraad voldoende stof tot discussie over de rol van Europa, de te zwakke VN, de Navo als interventie- en bezettingsmacht, economische wantoestanden, perverse achterpoortjes om militaire uitgaven te verhogen en de verloedering van democratische waarden. Dinsdag kwam een vijftiental geïnteresseerden samen in het Masereelhuis in Gent om de gevaren te onderzoeken.

ererer.jpg

Vandaag gaan de uitgaven voor bewapening en defensie wereldwijd de hoogte in: intussen bedragen ze 1300 miljard dollar per jaar. De Navo-lidstaten nemen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening en de Verenigde Staten alleen al zijn verantwoordelijk voor 45% van deze uitgaven. Het Europees veiligheids –en defensiebeleid kent een sterk militaire invulling en het Europees defensieagentschap is ingeschreven in de Europese 'grondwet'. Sinds in 1991 de tegenhanger van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, het Warschaupact, ophield te bestaan(-dat pact was een militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa, opgericht op voorstel van de Sovjetpartijleider Nikita Chroesjtsjov,RK) verloor de Navo een grote concurrent.

Verloedering van democratische waarden
De Vredesraad vreest voor een verhoogde bereidheid tot 'stoere' militaire interventies, dus een verschuiving van zeg maar bewaking van luchthavens naar actieve deelname in gevechten, allemaal in onze wereldwijde missie om ‘de vrede op te leggen’. Elke beslissing van de nieuwe Belgische regering op het vlak van defensie is volledig ingegeven door de richtlijnen en afspraken die op het vlak van de Unie werden gemaakt.
Het Verdrag van Lissabon dat op 13 december werd ondertekend neemt de plaats van de gebuisde grondwet in -na de weigering van Frankrijk en Nederland-. De besteding van het Belgische defensie-budget gebeurt naar Europees model en het het militaire gedeelte van de Europese 'grondwet' is ongewijzigd want de EU-lidstaten verbinden zich tot het verhogen van hun militaire vermogens en ontwikkelen een politiek van wereldwijde militaire interventies. Het verdrag kwam er zonder overleg met de burgers en het Europees Defensieagentschap werd sindsdien gestart zonder een bespreking in het parlement. Het Verdrag van Lissabon ‘ betonneert ’ de Navo. Wanneer de Nato eigenlijk geen defensiemacht is , maar een interventie –en bezettingsmacht, dan volgt de logische vraag: zouden we niet beter uit de Navo stappen?” aldus de Vredesraad.

Defensieminister De Crem wilt meer militairen en F16 ’s sturen, maar het defensiebudget is nu al te krap. Daarom waarschuwt de Vredesraad voor verdoken militaire uitgaven via een pervers systeem dat België in 2004 al uitprobeerde. Het bestaat eruit dat de beleidsmakers goochelen met de budgetten van Ontwikkelingssamenwerking en van Defensie waardoor meer geld gebruikt kan worden voor militaire uitgaven. Zo is de insluiting van civiele opdrachten in de militaire opdrachten een probleem, zoals blijkt uit de ervaring met de CIvil - MIlitary - Co-operation CIMIC’s in Darfoer ( "CIMIC is het ondersteunen van een militaire opdracht door coördinatie en samenwerking tussen de militaire commandant en civiele actoren. Het heeft tot doel alle fasen van een missie te ondersteunen door het in beschouwing nemen van alle aspecten van de operatie van invloed op de civiele omgeving en van de aspecten van deze omgeving die op hun beurt de militaire operatie beïnvloeden.RK) en de ontmijningsoperaties in Libanon. Die taken zouden beter door burgers gebeuren, want die kunnen dat even goed en zo zorg je ervoor dat er minder spanningen zijn bij de bevolking omdat er dan geen vreemde gewapende militaire macht op het grondgebied verschijnt, gestuurd door een politieke macht. De OESO (organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling) komt trouwens binnenkort samen om de budgetten voor ontwikkelingssamenwerking vast te leggen.

De huidige manier waarop we terrorisme bestrijden heeft vele nadelen. De kritiek vanuit de vredesbeweging is dat het militarisering teweegbrengt, zonder oog te hebben voor ecologische, sociale en economische aspecten en het zorgt voor een vijandbeeld, met een definitie die zo in te vullen is dat men op basis van dat beeld in principe ook de VS tot de schurkenstaten kan rekenen. En een uitbreiding van de militaire middelen kan in combinatie met het stijgende onveiligheidsgevoel in de toekomst leiden tot extreme situaties, zoals het inzetten van militairen tegen stakende havenarbeiders ‘omdat de Europese industrie in gevaar is’. Bovendien wordt een lid van de DHKPC reeds als een terrorist behandeld , enkel omdat hij een tekst vertaalde.De persoonlijke veiligheid komt in het gedrang door de creatie van angst in combinatie met een individualiseringstendens binnen de maatschappij,de veiligheid van de gemeenschap komt in het gedrang door de globaliserings –en moderniseringstendens en de politieke veiligheid staat ook onder druk.

eeeeeeeee.jpg

Behoeftenprobleem is echte oorzaak van problemen
"In Israël en Afghanistan zorgde de oorlog tegen het terrorisme voor een radicaliserend effect. De Verenigde Naties (VN) moeten daarom sterker worden en er moet een gevolg worden gegeven aan de beslissingen ervan." Oorlog biedt volgens de Vredesraad immers geen oplossing en er moeten alternatieven gevonden worden. Het militair-industrieel complex,dat bestaat uit invloedrijke personen uit de overheid, het leger en de wapenindustrie ontsnapt aan een degelijke democratische controle en versterkt zichzelf voortdurend", vindt de Vredesraad in het Gentse Masereelhuis.

"De oorzaak van veel problemen komt voort uit een behoeftenprobleem en de zoektocht naar de controle over grondstoffen wordt steeds meer in een in een militaire verpakking verhuld. Grondstoffen zijn essentieël voor het kapitalisme, en zorgen voor veel conflicten en en overbelasting van het milieu over heel de wereld. Als het economische machtsblokken niet lukt om grondstoffen via een regimewissel of corruptie te bezitten, dan sturen ze een 'interventiemacht' die zich ontplooit tot een bezettingsmacht. De Europese missie in Tsjaad ging over grondstoffen en het humanitaire discours werd er verlaten", weet de Vredesraad.

afganis.jpg

Maar dat is niet de enige kritiek op Europa. "Er bestaat zeer veel loonongelijkheid binnen de EU. In sommige lidstaten is er geen minimumloon en tussen de lidstaten is er een groot verschil inzake sociale vangnetten", klinkt het. Een ander voorbeeld is de werkgever die het productieproces kan betalen , zonder voldoende sociale bijdragen te moeten betalen.De werknemer moet daarbij zelf aan pensioensparen doen, wat het pensioenstelsel ondergraaft. Er klinkt ook kritiek op rondreizend kapitaal dat op zoek gaat naar hogere winsten. Nokia reisde zo bijvoorbeeld via Duitsland naar Roemenië. “Waarom toch, legt de Europese Unie regels vast die dat mogelijk maakt?" vraagt men zich af.

Alternatieven voor het huidige beleid vindt de Vredesraad in een brede veiligheidsbenadering die onder meer gebaseerd is op een VN-rapport uit 1994. Economische veiligheid zoals een basisinkomen, minder werkloosheid, voldoende voedsel en een betere voedselveiligheid zijn belangrijk en er moet wereldwijd in de basisbehoefte aan water voorzien worden. Binnenkort organiseert de vredesbeweging meer bijeenkomsten. Vredes- en derdewereldorganisaties lanceren een petitie tegen het sturen van Belgische F-16’s naar Afghanistan. Meer informatie daarover en een begeleidende brief aan minister van Defensie Pieter De Crem: http://www.indymedia.be/nl/node/25975 en www.vrede.be.

decr.jpg