Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Na 4 jaar zonder water wordt de vijver van het Antwerpse stadspark eindelijk aangepakt

Na 4 jaar zonder water wordt de vijver van het Antwerpse stadspark eindelijk aangepakt

Sommigen vertellen dat de werken aan de Leien, 150 meter verder, de oorzaak zijn van de uitgedroogde vijver in het stadspark.

PICT0202.jpg

Beeld van zomer 2005: een stadsnoeier midden in de vijver. Uitzondelijk tafereel 4 jaar lang...

Volgens de stad tastte erosie de vijverrand ernstig aan waardoor er veel zand terecht kwam in de vijver. Het zand in de vijver vormde een hele laag slib. Dit slib wordt vanaf verleden vrijdag weggeschraapt. Met het slib zal men de oevers van de vijver terug herstellen. Tegen de zomer zal er dus misschien terug water in de vijver stromen.

DSCF3694.jpg
DSCF3653.jpg
DSCF3658.jpg
DSCF3672.jpg
DSCF3674.jpg
DSCF3681.jpg
DSCF3691.jpg
DSCF3702.jpg
DSCF3676.jpg

Waarom is er geen water in de vijver ?

Antwoord daarop vinden we in "de Antwerpenaar" van 01-10-06 door Jan Goolaerts, deskundige groen.

"De Herentalse Vaart was de oorspronkelijke voeding
voor de Antwerpse bierbrouwerijen. Bij de sloop van
de Spaanse stadswallen werd de waterloop omgeleid
naar de vijver van het toen nieuwe stadspark.
Bij de aanleg van de Ring in de jaren zestig werd
de vaart doorgeknipt ter hoogte van de Luitenant
Lippenslaan. Later werd voor de premetrowerken
een tweede knip uitgevoerd ter hoogte van de Stenenbrug
in Borgerhout. Van toen af is er dus geen
druppel water meer door de vaart naar de vijver gestroomd.
De ondergrondse stromen bleven echter
onzichtbaar voortvloeien en zorgden voor grondwater
in de parkvijver. Het probleem ligt dus niet bij de
Herentalse Vaart.
De droge vijver is het gevolg van de huidige werken.
De werken aan de parkeergarage en de tunnels ter
hoogte van de Nationale Bank treffen echter geen
schuld. Die werken waren immers tijdelijk en ze
vormden geen belemmering voor de watertoevoer
van de parkvijver. Bovendien ging al het opgepompte
water terug in de ondergrond of rechtstreeks
naar de vijver, zoals vele Antwerpenaren vorig jaar
hebben kunnen vaststellen. De oorzaak van het
huidige watertekort ligt bij de aanleg van de hogesnelheidslijn
naar Nederland. Om eenvoudiger te
kunnen werken stond de Vlaamse overheid toe dat
er diepwanden werden gemaakt. Nu blijkt dat die
wanden 23 meter diep gaan, tot op de Boomse klei.
Ze houden alle ondergrondse waterstromingen tegen
ter hoogte van het treinviaduct tussen Berchem
en Antwerpen-Centraal. Door de diepwanden is
sinds 1 januari het grondwater aan de oostkant van
dat viaduct met meer dan vijf meter gestegen. Aan
de westkant, waar het park ligt, is het water slechts
42 centimeter gestegen en zit het nog steeds meer
dan een meter onder de bodem van de parkvijver.
Het probleem is overigens ruimer dan enkel de
vijver: de hele Antwerpse binnenstad dreigt door de
diep wanden zonder grondwater te vallen.
Onmiddellijk na de vaststelling van deze cijfers,
begin juli, heeft het stadsbestuur bij de bevoegde
Vlaamse minister van milieu aangedrongen op een
oplossing. Tot op heden is er nog geen antwoord
gekomen."