Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Interview] Rapper Salah Edine: "De samenleving die ooit een droom was voor mijn ouders is voor mij een nachtmerrie"

[Interview] Rapper Salah Edine: "De samenleving die ooit een droom was voor mijn ouders is voor mij een nachtmerrie"

Afgelopen vrijdag en zaterdag vond het eerste Moussem Urban festival plaats in het Zuiderpershuis. Dat is een tweedaags festival dat vooral gericht is op de stedelijke jongerencultuur. Op de eerste editie trad o.a de 27-jarige controversiële Marokkaans-Nederlandse rapper Salah Edin op. Een jaar geleden lanceerde Salah Edin zijn eerste Nederlandstalige album, 'Nederlands Grootste Nachtmerrie' en poseerde hij op de hoes als de dubbelganger van Mohamed B. Zijn album staat vol met provocerende teksten over de Nederlandse samenleving, het Amerikaanse en Israëlische beleid in het Midden-Oosten, zijn persoonlijke Jihad,... Indymedia.be duwde hem een micro onder de neus en peilde naar zijn nachtmerries.

05_Urban.jpg

Foto Erik

U bent vooral bekend in Nederland. Maar kan u aan de mensen die u niet kennen uitleggen wie Salah Edin is?

“Ik ben inderdaad in België niet zo bekend als in Nederland. Dit is het eerste optreden dat ik hier in België geef. Mijn artiestennaam Salah Edin verwijst naar de islamitische Koerdische krijgsheer Saladin die Jeruzalem heroverde op de kruisvaarders. Saladin werd geboren in 1138 en werd op zijn 16de generaal. Hij was ook een poëet en een strateeg. Ik ben ook een strateeg in de marketing die ik voer: de hoes van mijn album, de creativiteit. Ik ben ook een poëet in mijn teksten en de generaal in mijn eigen league. Vandaar die naam.”

Uw eerste single 'Het Land Van...' was een schot in de roos en meteen ook heel controversieel. Het leidde zelfs tot vragen in het Nederlandse parlement.

“Ik vond het zelf helemaal niet controversieel, maar normaal. Voor mensen die mijn visie niet delen of de dingen die ik meemaak niet hebben meegemaakt, kan het wel angstwekkend of schokkend zijn. Ik heb ervoor gekozen om een album te maken met materie die niet enkel te maken heeft met drugs, seks,... kortom de dingen die mensen verwachten van hip hop. Mijn visie over hip hop gaat terug naar waar de muziek vandaan komt. Kijk naar de pioniers van de hip hop zoals Grandmaster Flash. "The Message" was zijn eerste single. 'Het Land Van...' is mijn eerste single. Ik kon een ander eerste nummer uitbrengen maar heb er bewust voor gekozen om net zo'n nummer te brengen omdat Nederland dat nog miste.”

Uw album 'Nederlands Grootste Nachtmerrie' bevat stuk voor stuk provocerende teksten. Wie of wat wil u juist bereiken met uw muziek?

“Voor mij is dit de realiteit van het leven. Ik ben als jonge Marokkaan een nachtmerrie voor de Nederlandse samenleving. De samenleving die ooit een droom was voor mijn ouders is voor mij een nachtmerrie omdat ik constant gedwongen word om een slachtofferrol aan te nemen. Als ik ergens binnenkom en de mensen kijken naar me dan moet ik voorzichtig zijn dat ze niets gaan denken over me. Dat bedoel ik met nachtmerrie. Er is een nachtmerrie die zich tegen mij keert en een nachtmerrie die zich tegen de Nederlandse samenleving keert. Ik ben niet de stereotiepe Marokkaan en ik wil laten zien dat niet elke Marokkaan een stereotype is. Je kan geen mensen veranderen, maar ik wil de die naar mijn muziek luisteren wel prikkelen om zelf op onderzoek te gaan.”

De single 'Het Land Van' is heel herkenbaar voor de meeste Marokkaanse jongeren, maar Nederlanders vinden het respectloos tegenover de Nederlandse maatschappij en zelfs opruiend.

“Ik zie mezelf als een Marokkaan die in Nederland is geboren en getogen en nog steeds niet als Nederlander wordt erkend. Dat is mijn probleem met Nederland. Als Nederland wil dat ik dat soort nummers niet meer maak, moet het daar eerst iets aan doen. Op dit moment ben ik nog een Nederlander in verbeelding en een Marokkaan die in zijn eigen land geen verbeelding heeft omdat hij daar ook niet echt welkom is. Ik kan je garanderen dat er meer Marokkaanse jongeren zijn die studeren dan jongeren die op het verkeerde pad geraken. Er is een kleine groep die wat problemen veroorzaakt en Nederland vestigt zijn aandacht meestal op die kleine etnische groep wanneer er wat fout gaat. Als een Marokkaan iets fout doet dan is hij een Marokkaan en wanneer hij iets goed doet dan is hij plots een landgenoot of Nederlandse Marokkaan. Ik vraag me af wanneer we daarvan zullen afraken. Met mijn muziek probeer ik een stem te geven aan wat er naar mijn mening op de straat leeft.”

Wat vindt u van de hele integratiewoede en de andere inburgeringsinitiatieven?

“Hoe kun je nu over integratie beginnen als er al dertig à veertig jaar mensen in je land wonen waar je nooit naar omgekeken hebt. Onze ouders hadden toen ze net naar hier kwamen begeleiding moeten krijgen, zodat ze die konden doorgeven aan de kinderen. Wat verwacht je als je zoiets nu gaat toepassen. Mensen die hier geboren zijn, moeten die zich integreren? Die denken: ben je nou helemaal gek? Ik heb mijn leven geleid zoals ik het heb geleid en jullie komen me vragen om me te integreren. Hallo! Ik spreek vier talen. En wat is integratie trouwens? Varkensvlees eten en Heineken drinken? Ik ken heel wat Marokkanen die dat al doen, hoor. Integratie betekent voor mij dat je naar een Marokkaanse slager kan gaan in Nederland of dat een Nederlander aan de slag kan bij een islamitische slager. Of een Marokkaan die van niets naar iets is gegaan. Dan bedoel ik iemand die zijn best heeft gedaan op school en de plaats heeft kunnen verwerven die hij verdient in de Nederlandse maatschappij. Integratie begint niet met lessen. Een religie en cultuur kan je niet veranderen. Zo zijn we bijvoorbeeld niet het type dat na zes uur ' s avonds thuis blijft zitten. Integendeel, wij zijn juist mensen die 's avonds elkaars gezelschap op straat gaan opzoeken. Is daar iets mis mee?”

U wordt in Nederland opgevoerd als de controversiële rapper. Wat vindt u van de manier waarop de mainstreammedia bepaalde groepen of landen in beeld brengen?

“De manier waarop landen als Afghanistan, Irak, Palestina, Afrikaanse landen,... in beeld komen in de traditionele media noem ik pure propaganda. Zo wordt de VS beschouwd als de good guy terwijl ze een 60-tal oorlogen op hun geweten hebben. De mensen geloven alles wat ze op tv zien. Het grootste gedeelte van de bevolking hier werkt van nine to five of zelfs later en ploft nadien in de zetel voor de tv. Ze kijken niet verder dan hun scherm. Ze doen geen onderzoek naar de achtergrond van wat ze zien. De media heeft de neiging om alles in hokjes te stoppen om het gemakkelijker weer te geven. Ik zie mezelf bijvoorbeeld als een individu los van mijn religie of etnische achtergrond. Ik kan begrijpen dat mensen de dingen graag in een hokje willen steken. Het is ontzettend moeilijk om het niet te doen. Ik zie in de media vaak beweringen en uitspraken van mezelf die ik nooit gedaan heb. Het is een stukje marketing om hun waar te verkopen.”

“Ik probeer mensen te prikkelen om zelf boeken open te slaan en in gesprek te gaan met mensen die anders zijn. Ik promoot de dialoog en wil mensen bij elkaar brengen. Ik wil het woord moslim en Marokkaan erbuiten laten want het heeft er helemaal niets mee te maken. Bepaalde overheden zijn er volgens mij gewoon op uit om angst te creëren bij de bevolking. Angst zorgt voor chaos, waardoor mensen meer geld uitgeven. Angst is goed voor de economie. De religie is het gezicht waarmee ze marketen. Ze verwijten de moslims vaak dat ze in naam van de religie spreken maar Bush doet identiek hetzelfde als hij het heeft over God, The Crusades, the enemy,...”

De wereld gaat om zeep als ik u zo hoor...

“We zondigen allemaal wel eens, maar nu is zondigen heel normaal geworden. Alles wat slecht is, wordt gepromoot en datgene wat de mensen doet evolueren wordt naar de achtergrond geduwd. Wij kopen vaak producten waar we zelfs niet eens van weten waar ze vandaan komen en we weten ook niet waar ons geld naartoe gaat. Ons spaar- en belastingsgeld wordt geïnvesteerd in wapens zonder dat we het weten. Misschien worden onze broeders en zusters daarmee vermoord. We zijn zo verdwaald in deze kapitalistische maatschappij. Alles draait om geld en er wordt steeds meer geld geëist. We vergeten de sociale waarde, de banden met elkaar. Het zal niet meer zo lang duren voor het geheel ontploft. En dat heeft niets te maken met terreur, maar gewoon met de visies waarmee de mensen nu zitten.”

“Als je bijvoorbeeld ziet hoe rechts mensen kunnen zijn en dat ook nog eens als normaal beschouwen. Ongelooflijk. Kijk naar een Geert Wilders die haat predikt in plaats van vrijheid van meningsuiting. Hij gebruikt dezelfde strategie als Hitler gebruikte, maar richt zich gewoon op een andere doelgroep. Je ziet gewoon heel Europa veranderen. Het begon met Haider in Oostenrijk, en nu heb je rechts partijen in heel wat Europese landen. Ook bij ons in Nederland groeit rechts en bij jullie is er het Vlaams Belang.”

“Wat men vergeet is dat er over 20 jaar waarschijnlijk geen pure Nederlanders of pure Belgen meer bestaan. Iedereen zal gemixt is en verbasterd zijn. En ik denk dat er dan misschien wel een oorlog uitbreekt tussen de elite en de rest van de mensen. Arm versus rijk. Die globalisering bereikt nu ook al de arme landen. Ook daar is er een enorme drang naar status en meer geld. De enige mensen die volgens mij nog ergens voor staan zijn Hugo Chavez en Fidel Castro. Iedereen wijst er constant op hoe slecht het in Cuba gaat, maar daar hebben ze tenminste heel goede en gratis gezondheidszorg. Ze hebben gratis onderwijs. Iedereen wordt er gelijk behandeld. Misschien een hel voor sommige mensen die niet verder kijken. Het is een maatschappij waar iedereen elkaar waardeert wat voor achtergrond of religie je ook hebt. Daarom kijk ik op naar de mensen die voor een dergelijke maatschappij zijn. Amerika wijst heel vaak met het vingertje naar Cuba, maar ze moeten maar zelf eens kijken hoeveel getto's ze hebben. Hoeveel mensen niet naar de dokter kunnen omdat ze niet verzekerd zijn. In Cuba wordt iedereen geholpen. Het feit dat ik me geen zorgen moet maken als ik ziek ben dat ze me gaan zeggen 'sorry we kunnen je niet helpen want je bent niet verzekerd', vind ik veel belangrijker dan in een sjieke wagen te kunnen rijden.”

Pure Belgen/Nederlanders

Pure Belgen/Nederlanders hebben nooit bestaan. Sterker nog enkele eeuwen geleden bestonden er helemaal geen Belgen of Nederlanders.

Leuk artikel en deze mijn

Leuk artikel en deze mijn heeft grotendeels gelijk en ik wens hem veel succes.

Echter op 1 detail ben ik het met hem oneens; ik woon nu al een jaar of 5 in Cuba en dat idee over vrij onderwijs en gratis zorg is socialistische propaganda. Als je ECHT geholpen wil worden dan moet je gewoon dokken in dollars. Kies trekken, antibiotica, de pil etc in lokaal geld is het er niet of duurt het maanden.
groet,

R.

Verhelderend interview!

Verhelderend interview!

Onvoorstelbaar dat een tekst als "Het land van…" door "ruimdenkend" Nederland als controversieel wordt bestempeld.

Q: Wat is er mis met die tekst?
A: Het feit dat die door een Marokkaan is gezongen is…zou Geert Wilders zeggen

Erg genuanceerd is die

Erg genuanceerd is die rapper toch niet. Effe Sarkozy in de extreem-rechtse zak steken is onjuist en intellectueel oneerlijk.
Van de kampen voor politieke gevangenen in Cuba, de homohaat en het complete gebrek aan vrije meningsuiting heeft hij ook geen boodschap. Een maatschappii waar iedereen mekaar waardeert...?