Veel voetbal, veel geld
Veel voetbal, veel geld
Berber Verpoest07 juni 2006 – 17:36
Om de vier jaar maakt de voetbalwereld zich op voor een nieuw hoogtepunt. Vrijdag negen juni is het weer zover. In Munchen wordt dan de aftrap gegeven van het wereldkampioenschap in Duitsland. Het zijn echter niet alleen de voetbalfans die uit hun dak zullen gaan, ook de financiële bedragen zullen ongekende hoogtes bereiken. Want dit mondiale voetbalfeest is meer dan ooit big business.

foto Andreas Besiegel
Op twee miljard wordt het aantal kijkers geschat dat vrijdag de openingswedstrijd tussen gastland Duitsland en Costa Rica live zal volgen. Voor de finale in Berlijn, precies een maand later, rekent men op evenveel volk. Dat komt neer op één derde van de wereldbevolking.
Na het WK zal er wereldwijd dertig miljard keer naar het voetbal gekeken zijn. Voor de vijftien officiële WK-sponsors betekent dat ze op een maand tijd vijf maal de hele wereldbevolking bereiken. En dit voor slechts “enkele” tientallen miljoenen euro's.
Voor de niet officiële sponsors komt het zo mogelijk nog goedkoper uit. Voor hun draait het erom om toch zoveel mogelijk in beeld te komen. Zij doen er alles aan om hun naam te verbinden aan het WK. Voor shirt- of schoensponsors zoals Nike en Puma is dit niet zo moeilijk maar ook minder evidente bedrijven steken rond deze tijd van het jaar een tandje bij. Zo vliegt Lufthansa rond met een nep WK-logo, terwijl Emirates Airlines eigenlijk de officiële sponsor is. Een andere tacktiek is het sponsoren van stadions. Denk maar aan het Gottlieb Daimler Stadion, de Commerzbank Arena, het easyCredit Stadion of de nu al legendarische Allianz Arena.
Van al deze nep sponsors krijgt de Fifa geen cent te zien. Ze doen dan ook verwoede pogingen om deze “parasieten” zo weinig mogelijk te laten mee profiteren. Toch heeft de Fifa zeker niet te klagen. Aan het sponsorgeld houdt het naar eigen zeggen 642 miljoen euro over. Daar bovenop komen nog eens 1,2 miljard euro voor de uitzendrechten.
Dit terwijl Fifa-baas Sepp Blatter zich kwaad maakt op de rijke clubs die door “pornografische bedragen” te investeren, zichzelf vrijwel alles kunnen permitteren. Een systeem dat de Fifa nochtans zelf in de hand werkt en waar ze zelf volop van profiteren. Vindt er geen WK of geen EK plaats dan is er nog altijd de Confederations Cup om de twee maanden voetballoze zomer op te vullen. Als voetbal ooit ten onder zal gaan, zal overkill daar niet vreemd aan zijn.
Maar zover is het gelukkig nog lang niet. Er staat ons de komende maand een duizelingwekkend spectakel te wachten. Succes verzekerd, want lukt het de voetbalsterren niet, dan kunnen de cijfers ons nog altijd doen duizelen.
Alvast een voorsmaakje:
- Een reclame spot van 30 seconden kost in Frankrijk 250.000 euro als Frankrijk de finale speelt.
- Voor de Allianz Arena werd 340 miljoen euro neergeteld.
- Wk biersponsor Budweiser had 80 miljoen euro over voor een contract.
- De Wereldkampioen krijgt 16 miljoen euro.
- Het WK zou de Britse economie een boost van 1,8 miljard euro geven.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
voetbal
annemie De Winter, 20/06/2006 – 20:53
na het lezen van uw interessant artikel,ben ik blij niet tot die groep kijkers te horen
Jammer dat het met geld
JandB, 21/06/2006 – 10:27
Jammer dat het met geld allemaal te maken heeft.
Maar als we dat willen aanpakken moet je een ander econmisch systeem hebben
Voorlopig steun ik elk humaan opkomend alternatief en steun ik alle underdogs tijdens het WK met mijn supporter kreet.