Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Wegvervoer: als de werkgevers gaan staken moeten de werknemers op hun tellen passen

[Opinie] Wegvervoer: als de werkgevers gaan staken moeten de werknemers op hun tellen passen

In Spanje en Frankrijk staan er wegblokkades van truckers, of worden er acties “escargot” georganiseerd (bewust traag rijden om zo files te veroorzaken). In België kondigt UPTR , één van de drie federaties van werkgevers in de transportsector, voor volgende week acties aan en laat verstaan dat een blokkade van de Wetstraat tot de mogelijkheden behoort. Dat allemaal onder druk van de stijgende dieselprijzen voor het beroepsvervoer.

Let wel: het zijn niet de loontrekkende truckers die hier actie voeren. Het zijn de (kleine) zelfstandigen, de ondernemers die kiezen voor het actiemiddel van de wegblokkade. Als vakbondssecretaris ben ik benieuwd wat de overheid zou doen mochten de truckersvakbonden naar dit actiemiddelen grijpen. Maar dit geheel ter zijde…

ABVV-BTB zal deze acties niet (onder)steunen. Niet omdat het de feiten niet onderkent. Wel omdat deze werkgeversfederatie aan de verkeerde deur aanklopt. En bovendien zijn pleidooi ook nog eens koppelt aan een verlaging van de loonkost in het nadeel van de werknemers. Dat onze leden zich vooral niets laten wijs maken. De Maatregelen die UPTR vraag zullen op termijn de chauffeurs NIET ten goede komen.

Kloppen op de verkeerde deur
De brandstoffen zijn een hoofdbestanddeel in de prijszetting in het wegvervoer voor derden. Schommelingen in die brandstofprijzen dienen dan ook in de prijs naar de klant te worden doorgerekend. We hebben trouwens begrepen dat ook Febetra, de grootste werkgeversfederatie op onze lijn zit wat dat betreft. Extra tussenkomsten vragen aan de overheid zou de prijs vervalsen, vervalst de concurrentie, en schuift de factuur uiteindelijk door naar de gemeenschap, naar de belastingbetaler.
Bovendien kan de Belgische overheid geen kant uit in dit bij uitstek Europees dossier: Europa zal nooit een unilaterale Belgische maatregel goedkeuren.

UPTR weet trouwens zelf ook dat wat de brandstofprijzen betreft, en de accijnzen daarop, België een zeer comfortabele middenmootpositie inneemt in Europa. Onze belangrijkste concurrenten, Duitsland, Nederland, … zitten met hogere prijzen. Vandaag doen de Belgische werkgevers eigenlijk een concurrentievoordeel op dit onderdeel van de prijs.

Lonen verlagen?
In dezelfde adem vraagt UPTR ook een verlaging van de loonkost. In patronale middens vraagt men al langer dat vergoedingen voor wat geen”echte” arbeidstijd is voor de loontrekkende trucker vrijgesteld zou worden van sociale zekerheidsbijdrage (bv. de niet “productieve” beschikbaarheidstijd, waarbij de chauffeur ter beschikking is van zijn werkgever zonder echt achter het stuur te zitten, zoals bij laden en lossen). Opnieuw wordt hierbij de factuur doorgeschoven naar de overheid en de RSZ. Maar bovendien vermindert het volume loon waarop RSZ betaald wordt, met alle gevolgen van dien voor het sociaal statuut van de loontrekkende chauffeur (bv. bij pensionnering).

De chauffeur wil het gelag niet betalen!
Ik ga ervan uit dat de UPTR – indien ze oproept tot actie – ook de volle verantwoordelijkheid zal nemen en betrokken of – onder zachte druk - deelnemend personeel integraal loon zal betalen. Ik roep ondertussen alle transportwerkgevers op om hun volle verantwoordelijkheid te nemen voor de Belgische truckers die in Spanje vastzitten in de blokkades. Dat ze zorgen voor voldoende (cash) geld, bevoorrading met eten, drinken, bijstand, begeleiding, eventuele aflossing… Veel werkgevers die respect hebben voor hun truckers doen dit sowieso, voor de anderen kan dit gelden dit als herinnering.

Frank Moreels is Federaal Secretaris BTB wegvervoer en logistiek

Lonen verlagen?

Met ontzetting stel ik vast dat UPTR het lef geeft om een voorstel tot verlaging van de lonen te doen. Heden ten dage moet een chauffeur beschikken over een peperduur rijbewijs, een ADR attest voor het vervoer van gevaarlijke producten over de weg en in vele gevallen over een extra attest dat hij een opleiding heeft genoten tot het behandelen van goederen tijdens het lossen(heftruck en anderen). Voorts is het nog steeds zo dat een nationaal chauffeur kan gevraagd worden zijn vrachtwagen zelf te lossen of te laden en dat allemaal aan hetzelfde belachelijk lage uurloon. Misschien moest men maar een nagaan hoeveel zelfstandigen aangesloten bij het UPTR er niet capabel zijn om een zaak te runnen en contracten afsluiten die niet rendabel genoeg zijn om er hun onkosten/loonkosten mee te betalen of paal en perk stellen aan het doorverhuren van transport vergunningen waardoor een transport werkgever over minder kennis hoeft te beschikken dan de chauffeur die hij in dienst neemt. Dat de regering zou moeten tussenkomen in de stijgende dieselprijs is gewoon een ronduit belachelijke vraag. De prijs doorrekenen aan hun klanten is gewoon de enige logische oplossing. Hetzelfde zou trouwens eens mogen gebeuren om het uurloon van de chauffeur wat aantrekkelijker te maken dan zouden de werkgevers niet met een tekort aan chauffeurs te maken hebben.

Slechts een ACV-Transcom lid.