Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Sfinks 2008 mixt muziek, dans, theater, circus en beeld

Sfinks 2008 mixt muziek, dans, theater, circus en beeld

Antwerpen -- Op 25, 26 en 27 juli slaat het Sfinksfestival haar tenten op in Boechout. Jong en oud kan er op muzikale ontdekkingstocht langs de rijke culturen uit het Zuiden. Sfinks Mixed besteedt dit jaar ook veel aandacht aan andere diciplines zoals dans, theater, acrobatie en beeld. "Bij ons is dat allemaal opgesplitst maar in andere culturen gaat muziek samen met dans en acrobatie," zegt Patrick De Groote, coördinator van Sfinks.

sfinks.jpg

Foto Inge

Thema Mixed?

"Dit jaar kozen we voor het centrale thema Mixed omdat we hier in het westen de dingen nogal fel hebben opgesplitst. Muziek, dans, theater...

Alles wordt in een hokje gestoken. Het wordt zo gesubsidieerd en het heeft in de kranten ook die opdeling in katernen. In andere culturen is dat niet noodzakelijk zo. Veel Afrikaanse muziek gaat sowieso gepaard met dans. En in veel Afrikaanse dans zit ook acrobatie.

Terwijl we naar muziek zoeken, komen we noodgedwongen in contact met die andere diciplines die niet noodzakelijk anders zijn voor die culturen. Dus dachten we, dit moeten we ook op het festival naar voor schuiven. Een cultuur kan op heel verschillende manieren geuit worden. Vroeger waren er vaak optredens op het festival die meer dans waren dan muziek maar voor het gemak zeiden we dan dat het muziek was. Dan paste het binnen het concept. Nu hebben we het opengetrokken. Er is nog veel muziek maar we beperken ons er niet toe omdat de artiesten zich daar ook niet toe beperken."

Het contact tussen artiesten en publiek

"De participatie van het publiek tijdens een concert wordt hoe langer hoe moeilijker. Er zijn enorme evoluties in concerttechnieken dat ik me op een concert soms afvraag waar de zanger eigenlijk is. Er hangen dan twaalf schermen, er gebeuren allerlei dingen op podium met vuurwerk en andere speciale effecten. Maar je staat wel minstens 50 meter van het podium en af en toe heb je het geluk om een close up van de artiest op zo'n groot scherm te zien.

Op Sfinks proberen we het publiek en de artiesten zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Bij een aantal podia op Sfinks is er bijvoorbeeld helemaal geen frontstage. We zetten ook heel veel dingen niet op podium. Bijvoorbeeld de zigeuner brassband loopt traditioneel tussen de mensen. Je moet de trompetten bijna fysiek voelen. Voor hen is een optreden ook pas geslaagd als een trompettist al spelend samen met een meisje heeft kunnen dansen. Het rondtrekkend theater en circus is ook iets wat de mensen enorm aanspreekt omdat die opsplitsing tussen artiest en publiek grotendeels wegvalt. De artiest is goed als het publiek ook mee artiest wordt."

Het Noord-Zuid verhaal

"We proberen op Sfinks mensen uit het Zuiden een platform te bieden om zo een publiek te bereiken dat ze anders moeilijk bereiken. In de programmatie proberen we ook aandacht te besteden aan die thematiek. Door bijvoorbeeld projecten die binnen NGO's bestaan niet noodzakelijk een NGO-label te geven maar als volwaardig artistiek project te programmeren. NGO's hebben vaak een stempel die een beetje haaks staat op cultuur. Zo programmeren we Les Passeurs des Rêves omdat ze een duidelijk statement in hun werk brengen over de NGO problematiek. Het is hun artistieke keuze en dat heeft binnen een cultuurfestival als Sfinks een grote waarde als programma-onderdeel dan als NGO. "

"We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat een bekende artiest als Werasson die dit jaar naar Sfinks komt ook vertelt over zijn NGO voor straatkinderen in Kinshasa. Hij heeft fantastische muziek waar je leuk op kan dansen maar het is niet omdat je niet verstaat wat hij zingt dat je niet mag weten waar hij mee bezig is. Babani Koné is een Malinese megaster maar speelt ook een belangrijke rol in de scolarisatie van jonge meisjes in Mali. Ze heeft ook een uitgesproken mening over de aidsproblematiek waar ze een hele cd aan wijdde. Het zou idioot zijn om daar niets over te vertellen op Sfinks. De artiesten kunnen hun verhaal doen in de Parlatent, aan de pers en een aantal kunnen zich duidelijk profileren op de Wereldmarkt."

"We werken ook met een aantal collega's uit het Zuiden die daar festivals organiseren. We vinden het belangrijk dat ze ook de kans hebben om zich op Sfinks voor te stellen. In Afrika werken er festivals met budgetten waar wij één groep mee kunnen betalen. Zo is er bij bijvoorbeeld het Festival in de Woestijn dat op de wereldmarkt gaat zijn. Enerzijds komt het publiek te weten dat er een festival wordt georganiseerd in de Woestijn maar anderzijds leren ze ook meer over de problematiek van de Toearegs. Het is ook een manier om de professionals die naar Sfinks komen in contact te brengen met dat soort extremere rootsy werk."

"Heel wat artiesten op Sfinks zijn heel begaan met hun cultuur en waar ze wonen. Het is interessant dat ze dat meepakken op Sfinks. We proberen op al die manieren linken te maken waardoor het voor het publiek gemakkelijker wordt om via het programma op Sfinks de weg te vinden naar de Noord-Zuid problematiek. Het is volgens mij een vlechtwerk van duizenden problematiekskes waarvan we er op Sfinks een aantal naar voren kunnen schuiven zonder het in het groot op de affiche te zetten."

De Sfinks-spirit

"Ik denk dat er op Sfinks een heel grote concentratie is van energie, dynamiek, ideeën en hoop op een heel prettige manier. Op Sfinks komen heel veel mensen samen die zich bewust zijn dat het geen gemakkelijke wereld is en geen gemakkelijke tijd maar dat er wel iets aan gedaan kan worden."

Sfinks is dit jaar gebald op drie dagen. Ze opent vrijdag met een Balkan Beatz feest, en gaat zaterdag en zondag met een dag en avondvullend programma door.

Meer info: http://www.sfinks.be/festival.php
Sfinksmediakamp: http://www.indymedia.be/nl/node/26887