Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Risico's klimaatverandering wegwuiven is als beweren dat aarde plat is

Risico's klimaatverandering wegwuiven is als beweren dat aarde plat is

Soms lijkt het voor de leek alsof er onder wetenschappers nog altijd een debat woedt over de aard en de ernst van het klimaatvraagstuk. Dat wetenschappelijk debat is helemaal achterhaald. Er is wel degelijk een zeer groot probleem met ons klimaat. Het is de verantwoordelijkheid van de media om duidelijk te maken dat daar geen twijfel over mag bestaan.

Hoe lang kan men blijven beweren dat het niet zo'n vaart loopt met de gevolgen van de opwarming van de aarde? Want dat is wat klimaatsceptici zoals de Deense statisticus Björn Lomborg en de Nederlandse geoloog Salomon Kroo-nenberg vertellen. Het zijn verhalen waar heel wat media aandacht aan geven.

Die voorstelling van zaken is volstrekt achterhaald. De waarheid is dat die eerste, overgrote groep van wetenschappers de onderzoeksresultaten aan haar kant heeft en dat enkele klimaatsceptici de waarheid geweld aandoen om hun verhaal te vertellen. Dat is overigens een verhaal dat zij anno 2006 niet meer kwijt kunnen in de wetenschappelijke vakliteratuur. De waarheid is dat er in het wetenschappelijke debat niet langer twee elkaar tegensprekende kampen bestaan. Over de kern van de materie bestaat er een zeer duidelijke consensus, namelijk dat er dringend behoefte is aan doortastende maatregelen om de opwarming af te remmen en in te dijken.

Zijn we echt zo gek om recht op een ijsberg te varen?

De feiten
Het staat vast dat de aarde warmer wordt, dat geven zelfs klimaatsceptici toe. Noch de schaal, noch de snelheid van de plotse temperatuurstijging vanaf het einde van de twintigste eeuw kan bovendien worden verklaard door alleen maar natuurlijke factoren in rekening te brengen (bijvoorbeeld de verandering van de zonneactiviteit). De (industriële) mens is dus grotendeels medeverantwoordelijk voor de opwarming. En de klimaatwetenschap leert ons dat we er niet op kunnen rekenen dat de klimaatverandering wel zal meevallen en al bij al niet veel schade zal aanrichten. Die zogenaamde 'zwakke opwarmingshypothese', die populair is in middens van klimaatsceptici, wordt met de dag onwaarschijnlijker. De waarheid is dat deze eeuw de opwarming zich zal doorzetten door de stijging van de CO2-concentratie in de atmosfeer.

Daarenboven zullen we minder 'profiteren' van het koelende effect van aërosoldeeltjes die ons de voorbije decennia beschermd hebben voor een grotere opwarming dan diegene die werd waargenomen. Aërosolen zijn deeltjes die eveneens vrijkomen bij de verbranding van fossiele brandstoffen en biomassa en die er voor zorgen dat er netto minder zonne-energie het oppervlak van de aarde bereikt. Wetenschappelijk onderzoek heeft alleszins aangetoond dat dat effect aanzienlijk is geweest, vooral tijdens de tweede helft van de twintigste eeuw. Omdat we nu (door schonere technologie) minder van die deeltjes uitstoten, zal de opwarming in de 21ste eeuw niet langer tegengewerkt worden door dat koelende effect.

En bovenop waarschuwen wetenschappers voor een verhoogde broeikasgasuitstoot als gevolg van de zogenaamde positieve koolstofterugkoppeling. Dat begrip verwijst naar het fenomeen waarbij hogere temperaturen tot de uitstoot van extra CO2 en methaan leiden, waardoor de temperatuur voort toeneemt, met als gevolg dat er nog meer emissies komen.

Het fenomeen heeft zowel betrekking op koolstof aanwezig in planten als in bodems. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de impact van klimaatwijzigingen op de koolstof die aanwezig is in moeraslanden, turfgronden en perma-frostgebieden. Het zijn immers juist die (relatief instabiele) koolstofmagazijnen die kwetsbaar zijn ten aanzien van klimaatwijzigingen (temperatuurtoename, neerslagevoluties).

MEER DAN TWEE GRADEN

De wetenschappelijke conclusie in het klimaatdebat is dan ook dat de te verwachten opwarming (tegen 2100) 'zeer waarschijnlijk' boven 2°C zal liggen: dat is de kritische drempelwaarde voor 'gevaarlijke interferentie met het klimaat'. Een cijfer dat ook erkend wordt door de Europese Unie. Naarmate de temperatuurstijging de 2°C-drempelwaarde verder achter zich laat, vergroot de kans op fundamenteel ontwrichtende klimaatgevolgen.
Om de gevolgen nog enigszins binnen de perken te houden, moet er een drastische daling komen van (vooral) de wereldwijde CO2-uitstoot, in de ordegrootte van 60 à  80 procent tijdens de komende decennia.

Hoe lang kan men beweren dat de aarde plat is?
Het lijkt, en het is ook een absurde vraag. Maar het is dus wel het soort achterhaalde maatschappelijke discussie die we nog altijd voeren over het klimaatvraagstuk. Want de risico's van de dreigende klimaatverandering overdrijven, minimaliseren of ontkennen, is als blijven beweren dat de aarde plat is, tegen alle evidenties in.

Media
Media die manifest onjuiste informatie over opwarming en de risico's van klimaatverandering verspreiden, laden een grote verantwoordelijkheid op zich. Het publiek heeft het recht om de waarheid te kennen. En daarom hebben journalisten de plicht om in elk geval de waarheid te eerbiedigen. Die plicht geldt ook wanneer zij vermeende autoriteiten interviewen of aan het woord laten die wetenschappelijk foute stellingen verkondigen en dus aan desinformatie doen.

Journalisten kunnen er zich niet vanaf maken met te zeggen dat niet zij zelf maar die 'autoriteiten' dat beweren. Wanneer zij als goed werkende journalist kunnen en moeten weten dat het niet klopt, overtreden zij in dat geval hun eerste plicht, namelijk de waarheid te eerbiedigen en het publiek te informeren over de werkelijke feiten.

Media laten vandaag toch ook niemand meer aan het woord die beweert dat de aarde plat is? Maar anders dan bij de oude discussie of onze aarde nu al dan niet plat is, lopen we met opwarming en klimaatverandering grote risico's. De feiten kennen en respecteren is dus nog veel belangrijker. Media dragen de grote verantwoordelijkheid dat ze moeten informeren en geen verwarring scheppen, zodat niemand straks kan uitroepen: 'maar dat heb ik niet geweten'. Want alleen zo kan de samenleving zich schrap zetten om zo snel mogelijk de dringende en drastische maatregelen te nemen die zich opdringen. Pas als we weten dat we recht op een ijsberg varen, groeit het besef dat we van koers moeten veranderen.


Opiniestuk verschenen in De Tijd van zaterdag 10 juni 2006.

Dirk Barrez is journalist en auteur van 'Ik wil niet sterven aan de XXste eeuw'.

Peter Tom Jones is postdoctoraal onderzoeker KULeuven en (samen met Roger Jacobs) auteur van 'Terra Incognita. Globalisering, ecologie en rechtvaardige duurzaamheid'.

Kyoto door topwetenschappers in vraag gesteld

Als er geen discussie meer is onder wetenschappers, hoe komt het dan dat 60 topwetenschappers op het vlak van het klimaat en aanverwante vakgebieden in april nog een open brief stuurden naar de Canadese Eerste Minister om hem uit te leggen dat zijn pogingen om de klimaatsverandering tegen te gaan pure geldverspilling zijn?
"Open Kyoto to debate"
http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/story.html?id=3711460e-...

Ze zeggen ondermeer:

"Observational evidence does not support today's computer climate models, so there is little reason to trust model predictions of the future. Yet this is precisely what the United Nations did in creating and promoting Kyoto and still does in the alarmist forecasts on which Canada's climate policies are based."

"Climate change is real" is a meaningless phrase used repeatedly by activists to convince the public that a climate catastrophe is looming and humanity is the cause. Neither of these fears is justified. Global climate changes all the time due to natural causes and the human impact still remains impossible to distinguish from this natural "noise." The new Canadian government's commitment to reducing air, land and water pollution is commendable, but allocating funds to "stopping climate change" would be irrational.

jah...

Een beetje speurwerk leert dat het vooral gaat om wetenschappers die vinden dat er teveel geld naar klimaat onderzoek en dat dat tenkoste zou zijn van het onderzoek dat zij willen plegen.

"Lindzen goes on to identify how the doom-mongers in both the science research community and media have a "vested interest" in "hyping" the "political stakes for policymakers who provide more funds for more science research to feed more alarm. "After all", Lindzen wonders, "who puts money into science -- whether for AIDS, or space, or climate -- where there is nothing really alarming"?

http://www.tcsdaily.com/article.aspx?id=042506A

Jah ....

Een goede plek om om wat meer te weten te komen of het wie en het waarom vab de klimaat lobyy :
http://www.climateimc.org/

Hete zomer

Voor mij is het duidelijk dat de aarde opwarmt: kijk maar eens naar deze hete zomer...De mensen weten niet meer waar ze moeten kruipen van de hitte...

De sociale strijd is de facto ook een ecologische strijd!

Wanneer gaat het besef doordringen dat de natuur niet zomaar een decor is dat kan gekneed en in stukken gekapt worden als nen americain préparé?

Ozongat of niet, klimaatopwarming of niet; mensen moeten er bewust van worden/zijn dat natuur en mens één geheel vormen, en bijgevolg dat de verkrachting en vervuiling van de natuur hetzelfde is als die van de mens. Er is immers geen scheiding mogelijk! Of zeg mij waar de mens stopt en de natuur begint!

Mensen moeten hun natuurlijke plaats in het universum terugvinden, en die is niet ergens bovenop, heersend over de natuur.

De natuur is deel van de mens, de natuur is als onze tweede huid; is het niet de LOGICA ZELVE dat we dan voorzichtig zijn? En dat we onszelf niet platbetonneren, volspuiten of uitzuigen in de naam van allerlei 'goedbedoelde', 'beschaafde' 'ontwikkelingsprojecten'?

In plaats van als bezetenen allerlei concepten/structuren te ontwikkelen en te vereren (cfr. de 'burger', de 'Vlaming', de 'economie', de 'staat', het 'secularisme'..) zouden we beter eens nadenken wat we aan het ont-wikkelen zijn.

Wie staat er centraal in onze 'samenleving'? De theoretische, conceptuele 'mens' of de wezens die hier en nu op de aarde leven, nl. mens-natuur-eenheden?

U raadt het. Bij ons - hoogontwikkelde, moderne, en vooral beschaafde burgers - staat de theoretische, conceptuele 'mens' centraal en worden de levende wezens elk moment opnieuw compleet genegeerd en/of monddood gemaakt en/of gedwangbuisd door de 'hardwerkende burger-pers'.

In de woorden van Zijne Excellentie Patrick Dewael: "..het is een misdrijf om illegalen te helpen..". Jammer genoeg is het in onze rechtstaat geen misdrijf om onmenselijk te zijn.. zelfs niet als minister. Maar daarom heet het ook rechtstaat en niet mensengemeenschap of zoiets.

In elk geval, mens en natuur zijn één geheel. Dus.. als we spreken over 'de mens', hebben we het over de mens-natuur-eenheid. Als we over 'de natuur' spreken, bedoelen we het geheel natuur-mens.

Als u de volgende keer in uw auto rondtuft, denk eens na over wat u werkelijk bezig bent.. We zijn o zo 'mobiel', maar we kunnen niet eens ne wortel of een tomaat telen..

Als we onze zelf-vernietiging willen stoppen, moeten we de industrialisering/technologie actief in vraag stellen, en de uitbuiting/verkrachting van de natuur even hard aan de kaak stellen als die van de mens. De sociale strijd is de facto ook een ecologische strijd!

Daarom moet de sociale strijd versmelten met de radicale ecologische strijd. Anders riskeren we niet te werken aan een betere wereld, maar aan een socialere verkrachting van de natuur.. En dat is toch niet de bedoeling, hoop ik!

We are not fighting for nature, we are nature fighting back!

Hete zomer?

Dag Belg,

Het is niet helemaal wetenschappenlijk om op basis van enkele hete dagen te zeggen dat de aarde opwarmt. Waarmee ik niet wil zeggen dat er helemaal geen wetenschappelijke basis bestaat voor die redenering.

nature & social will be one

Dag jeroen,

Je hebt gelijk op dat vlak, in weze kunnen mens en natuur geen gescheiden leven leiden. Iedere soort op aarde heeft steeds de gevolgen op een harde manier gevoeld indien ze als soort de grenzen van het ecosysteem overschreden. Overpopulatie van een soort werd relatief snel en automatisch teruggedrongen door vb tekort aan voedsel of toegenomen roofdieren. Het zelfregulerende mechanisme van ons glocaal ecosysteem was vrij goed in wat het miljoenen jaren heeft gedaan: een plaatsje voor de meest geschikte gehouden.

Mensen hebben echter een competitief voordeel ontwikkeld waardoor dit systeem als "overmind" kon worden omzeild en zelfs buiten spel gezet worden. Zolang mensen zelf nog de consequenties op het geheel konden bevatten (of de consequenties van hun gedrag vlot konden geabsorbeerd worden door de wijdsheid van onze planeet) viel het nog allemaal mee. Zo hebben we enkele eeuwen kunnen leven als renteniers, in de illusie dat er aan ons fortuin geen einde kwam.

Na de statement "grenzen aan de groei" groeide er een algemeen besef dat het misschien een beetje uit de hand aan het lopen was. Maar toch geen immense veranderingen in ons gedrag, we lijken maar heel traag het steven van de titannic te kunnen wenden, volgens sommigen al te laat om niet de dieperik in te gaan, anderen betwisten nog de echtheid van de ijsberg aan de horizon.
Hoe komt dit?
Ligt het aan het feit dat we vaak locaal de gevolgen niet meer dragen van rond te bollen met de wagen?
Ligt het aan het feit dat veel zaken, parameters en regels zijn opgesteld in een kortetermijnomgeving (en dan vooral de sociale bescherming, loonsopslag als dit jaar en verleden jaar een goed jaar was) Politiek wordt afgerekend binnen de 4 à  6 jaar, met ruim de kans om de schuld in de anderen hun schoenen te stoppen.
Maar op lange termijn blijkt ieder individu er toch alleen voor te staan. We moeten zelf opdraaien voor een eigen dak boven ons hoofd, voor ons gezin, binnenkort ook ons pensioen.

Als vele essentieële dingen persoonlijke verantwoordelijkheid worden (of geprivatiseerd) dan lijkt het een menselijke eigenschap (overlevingsdrang of vergroeide & verouderde uiting van wat ooit nodig was om te overleven?) om in de eerste plaats aan zichzelf en de onmiddelijke naasten te denken : het gezin, vervolgs iets breder, maar nooit ver genoeg om als wereldburger de gevolgen af te wegen tov de persoonlijke voordelen.

In deze globale wereld verliezen we het zicht op de gevolgen (vaak kosten) van onze daden, daar waar de baten (materieële welstand) vaak persoonlijk wordt afgedwongen of verdiend. De link oorzaak en gevolg is te vaag (geworden of altijd geweest?) Het is pas in deze specifieke demografische en industriële situatie dat we regelmatig met de neus op de feiten worden gedrukt. het vuil kan niet meer onder de mat geveegd worden. Nu kunnen mensen die zich een nieuwe mat of nieuwe woonruimte kunnen veroorloven zich nog wel een stekkie afkopen maar ook dat zal niet blijven duren, vrees ik.

Hoe uit deze impasse ontsnappen?
Moeilijke vraag en, toch weer niet: het is immers voldoende dat genoeg mensen zin krijgen om de juiste dingen te doen. Het zouden er meer moeten zijn dan diegenen die momenteel (krampachtig) aan het het roer trekken. Maar deze minderheid mag zichzelf ook niet onderschatten, een groot deel van de individuen zit immers netjes in het midden , en zal ook wel mee opschuiven naar de kant waar de "kapitein" het roer draait. Een kritische massa zou voldoende moeten zijn om de "Kapitein" ofwel van koers te doen wijzigen ofwel hem uit zijn functie te ontheven.

Het komt er dus eigenlijk op aan om mensen te overtuigen van het voordeel, (denkende aan de ik-reflex) van de noodzaak om iets anders te doen. Brand schreeuwen hebben we al even geprobeerd, probleem lijkt nu te zijn dat veel mensen denken dat het al te laat is om nog te komen blussen, het pand is al in de as gelegd (of toch onherroepelijk beschadigd) so why bother helping ...

We moeten dus een andere strategie toepassen ook al druist die in tegen ons eigen rechtvaardigheidsgevoel, of natuurlijke impressie/afkeer/frustratie van de huidige gang van zaken. Iedere persoon moet het gevoel worden gegeven net die reddende emmer bluswater aan te reiken (ipv uitgejoeld te worden door de brandweermannen die om een vat smeken roepen en tieren want dat is er nodig)
Maar indien men nu eens kan worden oprecht gewaardeerd voor het aanreiken van die ene emmer, zal de zin hem dan niet bekruipen om er nog eente te gaan halen? of komen de twijfelende buren dan ook niet aandraven met een emmer, snakkend naar een complimentje, hopend op een rolletje in het heldenverhaal tegen het onrecht en rampspoed die ze toch allemaal een beetje in de buik hebben zitten...

Dat is het sociale aspect van het ecologische vraagstuk, als men als individu niet gewaardeerd wordt, dan is er een onvervulde behoefte, een ik-reflex die over lijken (heel ver hier vandaan uiteraard)kan gaan om de acceptatie en voldoening "af te kopen" Het slechtste wat mensen die menen de waarheid in pacht te hebben (of een oplossing kunnen aanreiken) op dat ogenblik kunnen doen is uit volle onmacht en woede in het rond schoppen, mensen op de fouten wijzen ipv de verwezenlijkingen, de te lopen marathon centimeter voor centimeter beschrijven nog voor men goed en wel vertrokken is, of de prestaties en vorderingen van de "beginneling" laten verschrompelen naast de eigen fantastische verwezenlijkingen in het goed bezig zijn...

Dat is nu net het moeilijkste, die ingepeperde prestatie en competitie geest achtwege laten, ook in het geval van het "roerdraaien" in de goede richting. Want voor het meerdendeel van de passieve massa in het midden is de terugkeer naar de "suikerzoete maar doodlopende straat van het ongebreidelde groeien" sneller gemaakt dan de moeizame maar verrijkende (menselijk en mentaal dan ) speurtocht naar die verloren of half vergeten band met het ecosysteem en sociale weefsel dat ons zo dierbaar zou moeten zijn.

Maar in het kortetermijnbos is het langetermijnpad snel overwoekerd.