Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Haven Zeebrugge verzadigd, crash auto-industrie volgt?

Haven Zeebrugge verzadigd, crash auto-industrie volgt?

De haven van Zeebrugge staat vol. Vrachtwagens met nieuwe wagens worden van kaai naar kaai gestuurd omdat niemand nog weet waar ze er mee moeten blijven. De meeste wagens hebben bestemming Groot-Brittannië waar de economische crisis hard toeslaat. Komt er binnenkort een productievermindering bij Opel Antwerpen?

De laatste weken en maanden is er een trend voelbaar op de kaaien in Zeebrugge. De export en import van wagens daalt, terwijl de rechtstreekse toelevering vanuit de auto-fabrieken blijft doorgaan. De dokwerkers werken nog 2 à 3 dagen per week om iedereen werk te kunnen geven. Bij het interim personeel van de aanvullende & logistieke diensten is het soms ook lang wachten om nog eens een shift te kunnen werken.

Steeds minder moeten wagens van de stock naar de kaai geshunt worden en steeds meer moeten gaten op de parking gevuld worden, wagens gewassen of gesorteerd worden, ... Op dit moment "staat Zeebrugge vol". Heel wat vrachtwagens met leveringen worden doorgestuurd naar andere terminals, waar ze ook maar met moeite een plek vinden.

Morgen zijn er een aantal grote leveringen maar de bestellingen vallen tegen. Het valt dan ook te verwachten dat er amper gewerkt zal kunnen worden door het te vol staan van alle Terminals. De auto-fabrieken zullen wellicht vandaag nog stoppen om te leveren in Zeebrugge, maar is er plaats in Antwerpen of Gent? Of staat het daar ook al vol?

De terugval in auto-verkoop begint z'n gevolgen te hebben. Hoe lang duurt het nog tot de volgende sluiting van een auto-fabriek? En heeft Zeebrugge wel een verbreding van het Schipdonkkanaal nodig als ze zich zo inzetten op het transport van nieuwe wagens of is dit ook weer weggegooid gemeenschapsgeld?

Een wakkere shunter

haven van Zeebrugge overvol?

Geachte
Ik reageer op het artikel van "de wakkere shunter" die zijn naam niet wenst te vermelden.
- de autosector staat reeds jaren voor grote uitdagingen. Dit is een open deur. Inmiddels is Zeebrugge wel de grootste autohaven van de wereld en ook voor dit jaar zet de groei zich door (cijfers eerste 7 maanden). Werkgelegenheid voor vele honderden.
- de verwachtingen zijn positief
- de tijdrovende procedures rond bouwvergunningen
zorgt er evenwel voor dat de bedrijven de marktnoden moeizaam kunnen volgen. Vandaar de overbenutte installaties.
- de noodzakelijke verbreding van het Schipdonkkanaal in deze betrekken zal dan wel de appel of peer, klok of klepel zijn.
- Waar verdient onze wakkere shunter zijn brood?

Mvrg
Vincent De Saedeleer
VP Havenbestuur Zeebrugge

haven van zeebrugge overvol?

Volledig mee akkoord vincent
johan