Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] "Rotte Tomatte" voor Bert Anciaux

[Opinie] "Rotte Tomatte" voor Bert Anciaux

De nieuwe toewijzing van cultuursubsidies bedraagt 20% meer dan de vorige, maar desondanks betekent deze maatregel een verschraling en een cultuurafbraak.

De cultuursubsidies stijgen met 20%, maar de toelage voor klassieke muziek daalt. Het procentuele aandeel voor klassieke cultuur is daardoor sterk verminderd.

Het aandeel is niet alleen sterk gedaald, de invulling ervan is op maat van "de grote schaal". Het orkestgebouw van Brugge krijgt erg veel, dit om reeds gesubidiëerde orkesten een podium te geven. Daardoor zijn die laatste dubbel bevoordeeld.

De minder-grootschalige projecten kunnen daardoor hun levensnoodzakelijke betoelaging vaarwel zeggen.

En dat alles in naam van de "diversiteit".

Het cultuurbeleid van Bert Anciaux is eens te meer een echte ramp, voor de muzikanten, voor de muziekliefhebbers, en voor België als land.

Waarom?

1. De beknotting van klassieke muziek betekent een sterke ontmoediging voor jonge en minder jonge muzikanten die het al moeilijk hebben in een zeer concurrentiële markt. Hoe lang kunnen zij de stommiteiten van zulk een cultuurbeleid blijven verdragen?

2. Door deze beroepsonzekerheid wordt het vak van muzikant minder aantrekkelijk, om het zacht te zeggen, waardoor ook de norm van het muziekonderwijs meer en meer amateuristisch zal worden. In zoverre dit nog amateuristischer kan tenminste.

3. Deze beleidsmaatregelen vergroten de diversiteit niet, ze verkleinen ze juist, door uitsluitend het grootschalige te subsidiëren: grote orkesten moeten blijkbaar nog groter. Voor populaire muziek daarentegen is versnippering de regel.

4. De cultuurarmoede die ongetwijfed van dit beleid het gevolg zal zijn, herleidt België meer en meer tot een cultureel ontwikkelingsland. Bert Anciaux heeft nog steeds niet begrepen dat wie zijn land eert, de klassieke cultuur waardeert.

5. Indien cultuur in het algemeen meer zelfbedruipend moet worden, zal de prijs van de tickets stijgen, waardoor cultur letterlijk minder toegankelijk wordt.

Bert Anciaux is een catastrofe voor België, een ramp voor Vlaanderen. Ik kan alleen hopen dat zo veel mogelijk mensen dit inzien.

Gezocht: nieuwe en betere minister van cultuur.

Steun de Beethoven Academie

De Beethoven Academie is een petitie gestart tegen de cultuurafbraak van Bert Anciaux. U vindt die op:

http://www.axci.nl/?ln=ned&id=55

Verdere reacties vindt u ook op:

http://www.beethovenacademie.be

Prima La Musica zegt alle concerten af.

Dit is een rondschrijven van een van de kamerorkesten daie uit de boot vallen:

Aan musici, organisatoren, partners en vrienden van Prima La Musica.

Op 23 juni jl. besliste Minister Bert Anciaux om Prima La Musica vzw niet meer te subsidiëren. Hij volgt daarin de beoordelingscommissie die een negatief advies uitbracht over onze aanvraag voor subsidiering als muziekensemble.

Aansluitend aan de mededeling van de regering heeft de Raad van Bestuur van de vzw beslist de activiteiten van de vzw stop te zetten. Hieruit volgt dat de vzw ook noodgedwongen alle concerten vanaf heden dient te annuleren en alle lopende contracten vanaf 1 juli opzegt.

Daarmee komt een einde aan het orkest dat in 1991 door Dirk Vermeulen werd gesticht en dat uitgroeide tot een sterk en homogeen geheel.

Prima La Musica olv Dirk Vermeulen legde de spotlights op Haydn’s repertoire en het orkest bracht uiteenlopende klassieke programma’s op quasi alle podia in Vlaanderen.

Tijdens onze “strijd” tegen het negatieve advies van de beoordelingscommissie betuigden concertorganisatoren als Concertgebouw Amsterdam, de internationale Festspiele Eisenstadt en solisten als José Van Dam hun wens om in de toekomst zeker met ons te kunnen blijven samenwerken.

Het orkest werkte intens aan een artistieke vernieuwing en stond in het kader hiervan reeds o.l.v. van gastdirigenten als Roy Goodman, Arvo Volmer, Dorian Wilson, ..

Wij verkenden reeds vroeg andere wegen door cross-overs met andere disciplines.

Succesvolle optredens op vermaarde podia en festivals zoals het North Sea Jazz Festival in den Haag met performers als Wayne Shorter, Diana Reeves en George Duke, leverden alweer het bewijs dat dit een kolfje naar de hand was van Prima La Musica.

Met “Prima La Musica vertelt….” een concertreeks voor families, speelden we in tal van Culturele Centra en brachten we jonge kinderen vanaf 6 jaar, en hun familie, op aangename wijze in contact met de muziek en het leven van klassieke componisten.

De reeks is nog steeds uniek in het aanbod naar kinderen en groeide uit tot één van onze topproducties. Ze kende een enorm succes bij het publiek én de organisatoren…maar niet bij de beoordelingscommissie.

Prima La Musica wist een sterk flexibel en veelzijdig karakter op te bouwen, competenties die in heel wat bedrijven of sectoren als pluspunt worden gezien maar waarvoor we in de culturele sector, weliswaar door een beperkte beoordelingscommissie, worden afgestraft.

Het project bergen we op. De archiefkast is immens groot.

Wij zetten onszelf niet te koop, organiseren geen petities,…

De 500 concerten spreken voor zich.

Prima La Musica had een sterke zakelijke en organisatorische onderbouw. Met slechts 300.000euro aan subsidiemiddelen en een zeer beperkt team realiseerden wij jaarlijks gemiddeld 40 concerten in een kamerorkestbezetting van 25 musici en bereikten wij ca. 82% van de zaalcapaciteit.

Wij kunnen de belastingbetaler recht in de ogen kijken en hen zeggen dat wij met de subsidiemiddelen maximale return aan hen gegeven hebben.

Onze vaste kern van musici tekenden met groot engagement en geloof in dit ensemble jaarlijks voor een seizoenscontract, zonder vette opzeggingsvergoeding maar wel met het vertrouwen en het geloof in de werking, want de continuïteit van onze activiteiten was een sterke troef.

Ik moet de beoordelingscommissie , en dus de Minister, tegenspreken: bij deze ronde komen wel degelijk een groot aantal Vlaamse musici niet meer aan bod. Naast het gederfd loon is vooral de non-activiteit een bekommernis: het pleit niet voor een degelijk kunstonderwijs als onze musici, eens gevormd, niet als uitvoerend artiest aan bod kunnen komen.

Zij staan nu op straat, zonder enige bescherming.

Als afscheidsnemend manager zie ik machteloos toe hoe gedumpt zij zich voelen en niet in staat zijn zich te organiseren voor protest. Hoe zwak zij staan. Het stigma dat over hen hangt, als zouden zij onbeschaamd met hun instrument van het ene naar het andere orkest als profiteurs rondtrekken, wordt bepaald door enkelingen. En ook hier voel ik dezelfde vrees die ikzelf bij de onderhandelingen voelde: het cultuurlandschap wordt gemaakt en uitgetekend door enkele, weliswaar machtige, enkelingen. Zonder breed overleg en open communicatie, zonder dialoog;

Deze gedupeerde musici durven niet te spreken of te protesteren: zij komen op een freelance markt terecht waarop zij zich te koop moeten aanbieden.

Misschien durven ze nog met een druk op de forword naar een adresbestand iets te zeggen, maar niet met hun gezicht. En dat komt de commissie en het beleid goed uit.

Prima La Musica heeft opgehouden te bestaan.

Wij dienen nu 36 concerten te annuleren maar kunnen met fierheid terugkijken op de meer dan 500 concerten die we in Vlaanderen brachten.

Wij danken alle organisatoren en partners voor het vertrouwen die zij in ons stelden.

Wij wensen de freelance musici alle succes en vooral moed toe.

Rosita Moeyersoons

Intendant

Prima La Musica

Re Rotte Tomatte voor Bert Anciaux

Ik volg voor een groot stuk uw mening wat betreft de toekenning van subsidies voor cultuur. Ik ben reeds een tijd actief als festivalorganisator en kreeg op een vergadering van het FMIV (Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen) een toespraak van de cabinetschef van Dhr. Anciaux. Daarin stelde hij dat alle festivals eerst maar eens zelfbedruipend (dus winstgevend) moeten worden eer ze een cultuursubsidie willen aanvragen. Hij schetste ook even de subsidietoekenning voor de festivals in Vlaanderen: daaruit bleek dat enkele grote spelers (op 1 hand te tellen) met meer dan 2/3 van de subsidiepot gingen lopen. Erger nog, de rijkelijk gesubsidieerde instanties waren op de bewuste vergadering zelfs niet aanwezig, op 1 instantie na die het opnam voor de kleine festivals (al was dat ook maar een Robin Hood-operatie om de schijn hoog te houden). Ik was behoorlijk kwaad en ontmoedigd om nog verder te streven naar een gezond festival, net zoals mijn medeorganisatoren van kleine festivals. Het is niet eenvoudig om steeds duurder wordende bands te betalen, sponsors te zoeken, goed weer te bestellen, extra kosten voor veiligheid en milieu te dekken, enz. Dit gaat niet van zelf, al heb ik de indruk dat de minister van Cultuur maar weinig interesse toont voor kleine festivals die ook aan 'cultuur' doen. Ik meen mijn strijd op te geven om mijn festival nog verder te levend te houden, want bij mijn laatste subsidieaanvraag bleek ik geen cultuur aan te bieden om in aanmerking te komen.

Bovendien was het ook duidelijk dat populaire muziek op dat ogenblik zwaar ondergewaardeerd werd en dat heel wat klassieke gezelschappen kunstmatig in leven gehouden werden met subsidies. Daar lijkt nu volgens het opiniestuk dat ik net las een einde aan te komen. Persoonlijk vind ik dat er evenredig moet verdeeld worden tussen alle genres van muziek.

Hoop doet leven, maar in dit cultuurland der blinden is een éénoog idd de koning.