Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Religie en mode: tegenstrijdig?

Religie en mode: tegenstrijdig?

Op donderdag 26 februari organiseerde vzw Ciso, i.s.m. het Antwerpse stadsbestuur, een panelgesprek over ‘Halalmode’ in het Antwerpse Atlasgebouw. Moslima’s proberen creatief om te gaan met hun kledij en creëren daarbij een nieuwe mode. Een mode die past binnen de voorschriften van de Islam, maar ook in de westerse wereld.

DSC_2053.jpg

Annelies Moors, antropologe en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Ze verrichtte onderzoek naar de relatie tussen mode en islam in Europa (foto © Gil PLaquet)

Iedereen is anders

“Iedereen is anders, maar buiten het uiterlijk verschillen mensen niet veel”, vertelt professor Annelies Moors. Zij is antropologe aan de Universiteit van Amsterdam. Ze begon een onderzoek over islam en mode in Jemen. Vandaar ging ze van moslimland tot moslimland om de evolutie te onderzoeken van vrouwen die steeds modebewuster worden. Het bewust creatief omgaan met de hoofddoek, maar ook haute couture in islammode, ontwikkelde zich eerst in landen met een moslimmeerderheid, zoals Indonesië, Turkije, Maleisië, Dubaï en Egypte. Zelfs in Iran, het land waarvan je het minst verwacht dat er zoiets als ‘halalmode’ bestaat, organiseren vrouwen mode-evenementen.
In de westerse wereld is de mode ook stilaan aan het groeien. In Engeland heb je The Hijab shop. Daar kun je online de nieuwste trends vinden en kopen. Heel speciaal in Nederland is de Turkse winkel Manzaram. Je vindt er een mix van hoofddoeken in allerlei vormen en kleuren, maar even goed lange modieuze kleren die je ook in de H&M kunt vinden.

Geen subcultuur

Volgens Lotte De Bruyne, panellid en medewerkster kenniscentrum Ladda vzw, behoort ‘Halalmode’ niet tot een subcultuur. “Het is geen één volledig afgebakende groep. Er zijn heel verschillende mensen die op een andere manier omgaan met mode”, zegt De Bruyne. Jongeren gaan veel vloeiender om met subculturen en benoemen het daarom vaak ook niet zo. Er wordt liever gesproken over subgroepen, omdat jongeren zich daartussen gelijk bewegen. Er zijn verschillende soorten meisjes, allen met een eigen karakter en eigen visie op de wereld. Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is het dragen van een hoofddoek. Jongens profileren zich meer in groepen terwijl meisjes meer voor het subtiele gaan. Birsen Taspinar, panellid en psychologe, zegt dat de stijl samen met het islamisme is gekomen. “Het is nu meer actueel, omdat veel jongeren eraan deelnemen”, aldus Taspinar.

Moslimjongens en mode

Toch houden niet alleen moslimmeisjes zich bezig met mode en religie. Jongens voelen zich erg aangetrokken tot R’n’B. Je ziet een variatie van hiphopstijl tot Kanye West-stijl, de meer ijdele stijl. Ze combineren traditionele met westerse kledij en proberen zo hun eigen ‘identity product’ te creëren. Tegenover de buitenwereld moeten jongens evenveel verantwoording afleggen als meisjes over wat ze dragen, wat wel en wat niet mag.

Apartheidscultuur

Filip Dewinter van het Vlaams Belang noemt het panelgesprek over ‘Halalmode’, het promoten van een apartheidscultuur voor moslims door het stadsbestuur. Hij zal hierover Antwerps schepen van Diversiteit Monica De Coninck bij de volgende gemeenteraad een vraag stellen.

© 2009 – StampMedia – Farah Ahaddour