Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Flat "earth hour" news

Flat "earth hour" news

Ook even de adem ingehouden toen u zaterdagavond om half tien het licht weer aanknipte na Earth Hour? Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet had een doemscenario de wereld ingestuurd naar aanleiding van de actie van de milieuorganisatie WWF. “Opgelet dat het licht niet voorgoed uitgaat”, zo meldde De Morgen apocalyptisch. De Standaard wijdde in de weekendkrant zelfs een alarmerend stukje aan de mogelijke “totale black-out”. Elia mag in dat artikel uitleggen wat het bedrijf allemaal zal doen om de ramp te voorkomen. Net na afloop van de actie mocht de woordvoerder van Elia bekendmaken dat er geen problemen geweest waren. En maandag kon Elia de reclamecampagne afronden met een mooie paginagrote advertentie in De Standaard: “Toen u een uur lang het licht uitdeed, waren wij bij u. Toen u het opnieuw aanstak waren wij er nog steeds. Wat u ook doet, wij zijn er voor u.”

Op de website van Elia staat te lezen dat het bedrijf al sinds vorig jaar werkt aan het imago. “De campagne is bedoeld om Elia en zijn activiteiten in de kijker te stellen bij een ruim publiek”, zo staat er te lezen. Opdracht geslaagd dus. Vorig jaar moest Elia nog betalen voor dure reclamespotjes op de radio. Nu volstaat het een uitgekiend persberichtje te sturen. Onkritische journalisten nemen zo'n rampspoedberichtje gretig over zonder te weten dat ze meespelen in een reclamecampagne. Ironisch is wel dat journalisten zo in hun eigen commerciële vel snijden. Slimme bedrijven hebben natuurlijk door dat het veel meer loont om binnen te dringen in de reguliere berichtgeving al is het met de grootste onzin dan te investeren in dure reclamepagina's of spotjes.

christophe

Gepost door christophe
30.03.2009

Tags