Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Beeldhouwer Marc Jambers over zijn digitale kunst

Beeldhouwer Marc Jambers over zijn digitale kunst

BRUSSEL-- Marc Jambers is 62 en beeldhouwkunstenaar. Sinds enkele jaren maakt hij ook animatiefilms. Verschillende daarvan kan je trouwens op deze site bekijken. Met een van zijn filmpjes 'straf de armen' maakt Jambers nu kans om de wedstijd 'Digitale Kunst' te winnen. Vanaf deze week wordt zijn werk ook tentoongesteld in het Antwerps fotomuseum.

De animatiefilm 'straf de armen' is voortgevloeid uit het gelijknamige boek van de Franse socioloog Loïc Wacquant. Hij maakt zich zorgen over wat hij de 'veiligheidspornografie' noemt. De idee dat het onveiligheidsgevoel ons wordt aangepraat vanuit de media en politiek. Ook Jambers deelt die zorgen.”Iedereen is bezig met veiligheid, al was het maar omdat ons dat wordt opgelegd. Voor mij was het boek van Wacquant dan ook een echte openbaring, ik was er duidelijk van onder de indruk en wilde er iets mee doen.” Zijn animatiefilm is dus het resultaat van die inspiratie. “Toen ik aan dit werk begon had ik helemaal geen duidelijk doel voor ogen, ik had een idee en wilde dat uitwerken. Eens mijn werk af is geef ik het als het ware uithanden. Als ik iets zou maken over bijvoorbeeld de Lange Wapper dan zou mijn doel wel duidelijk zijn, dat monsterlijke project tegenhouden.”


Klik hier een kijk naar: Straf de armen. Het nieuwe beleid van sociale onzekerheid.

Voor Jambers is animatie een manier om zijn werk toegankelijk te maken. “Eigenlijk ben ik met digitale kunst begonnen toen ik hoorde dat indymedia er zou komen. Ik wilde iets voor een groter publiek maken, iets wat breed verspreid kan worden en niet elitair is. Indymedia leek mij daarvoor het ideale medium.” Ook de wedstrijd 'Digitale Kunst' draagt volgens Jambers bij tot meer openheid. “ Er zijn maar weinig mogelijkheden voor digitale kunstenaars. Als ik de wedstrijd zou winnen, krijg ik daardoor ook weer naamsbekendheid en kan ik misschien nog meer mensen bereiken” De wedstrijd winnen behoort zeker tot de mogelijkheden. “Er waren 400 inzendingen, daaruit zijn er 12 geselecteerd die nu tentoongesteld worden. Ik maak daar deel van uit dus voel ik wel dat ik kans maak op de eindoverwinning.”

De leeuw brult
De overstap van beeldhouwen naar de digitale wereld ging niet zonder slag of stoot. “Het was voor mij een heel nieuw begin. Ik moest eerst leren werken met de technologie. Ondertussen heb ik wel de indruk dat dat lukt. Al heb ik sinds kort pas echt mijn weg gevonden, door ook het analoge, de tekeningen dus, in mijn werk te plaatsen. Puur technologisch gezien zal ik nooit de gelijke zijn van iemand die daar een opleiding voor gehad heeft, tenzij ik terug ga studeren, maar dat zie ik niet zitten.” De passie voor de beeldhouwkunst blijft. “Ik heb het tussendoor nodig om terug te grijpen naar mijn oude liefde. Op dit moment focus ik mij daar dan ook op.”

Voor Jambers was de keuze voor 'straf de armen' snel gemaakt. “Ik had natuurlijk nog veel andere mogelijkheden, maar dit leek mij de meest gepaste keuze. Ik heb nog getwijfeld om een ander filmpje van mij 'Help, de leeuw brult' op te sturen maar het leek mij minder geschikt.” Die beslissing nam hij om puur tactische redenen. “Ik vreesde ervoor dat een film met een duidelijk anti-nationalistisch statement mischien niet zo snel voorbij een jury zou geraken. Waarschijnlijk zouden we dan ook weer verzeilen in een debat over nationalisme. De inhoud van mijn inzending zou op die manier naar de achtergrond verdwijnen, dat wilde ik vermijden.”

“Voor mij geeft deze selectie echt wel voldoening omdat het een erkenning is van mijn werk op een terrein waar ik normaal niet in thuis ben. De verspreiding van mijn werk is heel belangrijk. Of ik de mensen ook echt bereik valt moeilijker te zeggen. Het is niet omdat iemand iets mooi, of goed gemaakt vindt dat die persoon ook zal reageren.” Reacties hoeven ook niet altijd positief te zijn. “ Als ik iets over de Palestijnse kwestie maak dan weet ik sowieso dat ik veel reactie uitlok al is het maar omwille van mijn uitgesproken pro-palestijnse standpunten.” Uiteindelijk hangen ook kunstenaars af van de goede wil van journalisten. “Zolang de media niet achter je staan kan je het eigenlijk wel vergeten. Wie weet verandert er door deze wedstrijd wel wat.”

Tot 8 mei kan je in het fotomuseum in Antwerpen naar de tentoonstelling gaan kijken. Als je gaat kijken kan je ook stemmen op je favoriete werk. De tentoonstelling is gratis.

Animaties en video's van Marc Jambers op indymedia.be

digitale kunst???

Met alle respect maar deze oldschool animaties kun je bezwaarlijk digitale kunst noemen. Het zijn ouderwetse, wat simpele animaties die toevallig voor een gedeelte met een computer zijn gemaakt. Geen winnaar voor die wedstrijd dus. Ik heb de andere inzendingen niet gezien maar zal eens een kijkje nemen. Misschien moet de schrijver van dit artikel dat ook eens doen. Zo lijkt het toch net iets teveel op promomedia (eigen volk eerst).