Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Overgang naar ‘groene auto’s’ kan sneller volgens Bond Beter Leefmilieu

Overgang naar ‘groene auto’s’ kan sneller volgens Bond Beter Leefmilieu

In het magazine Vacature van 12 september 2009, wordt de vraag gesteld: “Waarom rijden groene wagens om België heen?” Vooraleer deze vraag te beantwoorden, wou ik wel eens weten of ze eigenlijk bestaan, die zogenoemde 'groene wagens'? Een gesprek met Wouter Florizoone van de Bond Beter Leefmilieu.

Bestaan ze wel, die zogenoemde 'groene wagens'?

Wij spreken inderdaad liever van wagens met een betere ecoscore. Autoconstructeurs hebben het al gauw over 'groene' of milieuvriendelijke wagens wanneer ze iets kleiner of lichter zijn, en wanneer hun CO2-uitstoot in de buurt komt van 100 g/km. Verder zijn er de hybride wagens, aangedreven met elektriciteit en benzine. Volledig niet-vervuilende wagens rijden op waterstof of 100 % elektriciteit. Zij hebben een zogeheten zero-emissie. Maar je moet er natuurlijk wel de productiekost bijrekenen. Het produceren van nieuwe wagens vraagt grondstoffen en levert naast auto's ook afvalstoffen op, waaronder CO2.

Zero-emissie is dus een fabel?

Als we realistisch blijven, dan beseffen we dat we nog steeds nieuwe wagens nodig hebben. Wij zoeken de oplossing in de richting van een goede mobiliteits-mix, met een ruim en divers aanbod van openbare vervoersmiddelen en een kleiner, milieuvriendelijker wagenpark.

Hoe komt het dat het zo lang duurt vooraleer die milieuvriendelijke wagens er zijn? Dit had de automobielsector toch al langer zien aankomen?

Het onderzoek naar milieuvriendelijkere technologie is vrij duur. Daarenboven maak je niet zomaar een nieuw model of voertuig met een alternatieve technologie. Er gaan maanden van onderzoek en ontwikkeling aan vooraf. Wat we wel kunnen vaststellen is dat die eco-efficiëntie sneller lijkt te gaan in China en Japan. Hun hybride-wagens verkopen als zoete broodjes en ze geven de Europese en Amerikaanse autobouwers voorlopig het nakijken met marktrijpe modellen. Daarentegen staat wel dat ze die technologie niet op alle voertuigen toepassen. Er worden nog steeds zware diesels verkocht die niet zuinig zijn en een hoge CO2-uitstoot hebben. Een beter voorbeeld op dat vlak is dan weer BMW, waar het ‘efficient dynamics’-programma blijkbaar wel effect heeft. BMW reduceerde het afgelopen jaar de gemiddelde CO2-uitstoot van haar fleet met bijna 10% (van 172 g/km CO2 naar 154 g/km CO2). Samen met Mazda leverden ze in 2008 de beste inspanningen.

Kan de overheid hier iets aan doen?

De overheid kan met regelgeving de automobielsector doen bewegen in de richting van meer milieuvriendelijke wagens. Met de Europese emissie-normen is er een belangrijke stap gezet. Verder kan de overheid ook financiële impulsen geven. Als er bijvoorbeeld overheidsgeld is om Opel Antwerpen om te vormen tot iets anders, dan kan de overheid strikte voorwaarden koppelen aan die financiële steun. Maar in de eerste plaats is het aan de sector zelf om stappen te zetten.

Kan men stellen dat de automobielsector te lang is blijven teren op een grote winstmarge en dat ze nu plots de ommezwaai moeten maken naar goedkopere, duurzame en efficiëntere wagens?

Misschien wel. Al lijkt me die winstmarge nog steeds voldoende om in hun marketing grote SUV’s te promoten. Geld dat bijvoorbeeld beter zou geïnvesteerd worden in de zoektocht naar performante batterijsystemen voor elektrische voertuigen.

Vandaag publiceert de Bond Beter Leefmilieu een persbericht naar aanleiding van dit onderwerp.

Op de Europese website transportenvironment.org staat alvast een Engelstalig artikel te lezen.

Daar ben ik het volledig mee

Daar ben ik het volledig mee eens! Ik vind ook dat de overheid financiële steun kan leveren, voor het invoeren van 'minder milieu onvriendelijke auto's'. Zij zullen het misschien wel voelen aan hun portemonnee, maar zoiets zou echt moeten gebeuren, we moeten denken aan onze toekomst en de toekomst van onze kinderen. Hopen dat zij in een niet-vervuild milieu terechtkomen!