Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De stem van de scholieren met en zonder hoofddoek

De stem van de scholieren met en zonder hoofddoek

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) vzw heeft als spreekbuis van de leerlingen in Vlaanderen het verhitte hoofddoekendebat met veel aandacht gevolgd. De scholieren, moslim of niet, zijn immers betrokken partij. Nu het advies van de auditeur van de Raad van State het hoofddoekenverbod naar een schooloverstijgend niveau tilt, willen we als scholierenkoepel enkele bedenkingen formuleren.

Het is de hoogste tijd voor een breed overleg over de hoofddoek op school. Dit gebeurt het best over de onderwijsnetten heen. Leerlingen, jongens en meisjes, met en zonder hoofddoek moeten hierbij betrokken worden. Autochtone én allochtone leerlingen moeten kunnen deelnemen. Participatie van scholieren, via klasgesprekken en de leerlingenraad had ook in de beide Antwerpse scholen deel van het beslissingsproces moeten zijn. VSK stelt zich de vraag of dit – ondanks de sterke inspraakcultuur van beide scholen – voldoende gebeurd is.

“We roepen als Vlaamse Scholierenkoepel de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) op om een overleg over de hoofddoekenkwestie te organiseren. Vertegenwoordigers uit het hele onderwijslandschap overleggen in de VLOR over het onderwijs- en vormingsbeleid. De VLOR kan garanties bieden voor de vertegenwoordiging van alle betrokkenen. Alle partijen kunnen in een rustige sfeer rond de tafel zitten, tot een betere verstandhouding komen en aanbevelingen doen”, zegt Jeff Bortels, voorzitter van VSK.

VSK trekt ook op lokaal niveau de kaart van de participatie. Alle inrichtende machten nemen, ongeacht het onderwijsnet waartoe ze behoren, het best een beslissing over de hoofddoek na een traject waarbij ouders en leerlingen betrokken worden. En niet omgekeerd. Voor directies, leerkrachten en leerlingen biedt dit een kans om in het samenleven in diversiteit een meerwaarde te ervaren.

Tot slot willen we er op wijzen dat de achterliggende thematiek van het verbod onder de mat dreigt te belanden. De sociale druk tussen bepaalde groepen leerlingen verdwijnt niet door het verbod. De uitsluitingsmechanismen die leiden tot concentratiescholen zijn een grote smet op het blazoen van het kwaliteitsvolle onderwijs in Vlaanderen. De nieuwe onderwijsminister moet werk maken van de strijd tegen segregatie. Van alle onderwijsnetten verwachten de leerlingen solidariteit en samenwerking zodat alle scholen aan scholieren gelijke onderwijskansen kunnen bieden.

Jeff Bortels
Voorzitter Vlaamse Scholierenkoepel vzw
www.vsknet.be