Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

"Zelfstandige vrachtwagenchauffeur die 86 uur per week werkt is gevaar op de baan"

"Zelfstandige vrachtwagenchauffeur die 86 uur per week werkt is gevaar op de baan"

BRUSSEL -- Woensdag voerden vakbondsleden uit negen landen actie op het Schumanplein. Ze bouwden een symbolische muur aan het Berlaymontgebouw. “Als de Europese Commissie haar zin krijgt, zullen zelfstandige vrachtwagenchauffeurs 86 uur per week kunnen werken. Dat is niet alleen een bedreiging voor onze jobs maar ook voor de veiligheid van alle weggebruikers”, zegt Cristina Tilling van de Europese Transportvakbond.

etfIMG_9129.JPG

De Europese richtlijn over de arbeidstijd voor het wegvervoer legt de arbeidstijd van vrachtwagenchauffeurs aan banden. Maar als het van de Europese Commissie afhangt, moeten zelfstandige chauffeurs zich niet aan die regels houden.

“Ze moeten dan wel nog de rij- en rusttijden respecteren, maar daarnaast zouden ze nog een pak andere dingen kunnen doen. Misschien zelfs pakjes afleveren met een kleinere wagen”, zegt Frank Moreels van ABVV-BTB. Volgens de vakbonden kan hun arbeidstijd zo oplopen tot 86 uur per week.

De vakbonden vrezen voor oneerlijke concurrentie. “Een aantal transportbedrijven zal zeggen: waarom nog met loontrekkenden werken, als zelfstandigen veel langer mogen werken”, zegt Raf Wouters van ACV-Transcom.

Het fenomeen van de schijnzelfstandigen dreigt zo voor een moordende concurrentie te zorgen, meent de vakbond. “Malafide ondernemers zullen hun, dikwijls Oost-Europese, chauffeurs als zelfstandige inschrijven zodat ze 86 uur op de baan kunnen zijn”, aldus ACV-Transcom.

Europese Commissie voert druk op
“Het parlement stemde al drie keer over deze kwestie. Op 5 mei werd het voorstel van de Europese Commissie door het volledige Europese parlement weggestemd in Straatsburg. Maar het is zoals met de Ieren die twee keer over het Verdrag van Lissabon moesten stemmen. De Europese Commissie blijft druk uitoefenen en laat het nieuwe parlement nog eens over het voorstel stemmen”, zegt Cristina Tilling van de Europese Transportvakbond.

De vakbonden leden vorige week voor het eerst een nederlaag in de discussie. In de Commissie Werk haalde het voorstel van de Europese Commissie het met één stem verschil.

“Dat betekent dat we terug vertrokken zijn voor een strijd van maanden. In Straatsburg hebben we voor de stemming van mei in twee dagen tijd alle parlementsleden bewerkt. Dat gaan we nu opnieuw moeten doen”, zegt Roberto Parillo van ACV-Transcom die tevens voorzitter is van de sectie wegtransport van de Europese Transportvakbond.

De vakbonden kunnen alvast rekenen op de steun van de hele civiele maatschappij in Europa. Roberto Parillo: “In het Europees Economisch en Sociaal Comité (dat vakbonden, werkgevers en ngo's verenigd, nvdr) was de discussie in een half uur geklaard. Dat bewijst dat de werkgevers verdeeld zijn. Ook veel werkgevers vrezen deloyale concurrentie.”

etfmuurIMG_9131.JPG

ik ben zelf chauffeur , en

ik ben zelf chauffeur ,
en ik vind dat al die wetten en regels "dikke zever zijn"
het gebeurt soms dat ik na 4u30 nog altijd klaar wakker ben maar toch moet ik stoppen , en dan na 45min wachten en niks doen ben ik moe , noemen jullie dat dan veilig , ik niet hoor .
een chauffeur zou zelf moeten kunnen beslissen waneer hij een stop maakt om beetje uit te rusten.
en die 86 uur , dat is te weinig laat iedere chauffuer 15 uur per dag doen en 6 dagen in een week zonder beperking dat is dan 90 uur per week ,
mensen die chauffeur willen worden weten dat het geen nine to 5 job is , als chauffeur kun je nog een mooie frank verdienen maar met al die regels en wetten kan dat binnen kort ook niet meer .

mvg

zelfstandige vrachtwagenchauffeurs 86 uren per week

Chauffeur geert,

Slechte zaak wanneer zelfstandige chauffeurs onder andere statuten zouden mogen werken dan ons (de chauffeur in dienst bij een werkgever).
Het gevolg zal zijn dat er inderdaad een hoop schijnzelfstandigen(waarschijnlijk uit Oost-Europa) zullen bijkomen,die dan massaal veel uren gaan moeten werken aan een hongerloon.
86 uren werken is trouwens gekkenwerk, een normaal mens houd dit niet lang vol.
Mijn veiligheid ,gezondheid en sociaal leven gaan nog altijd voor op al de rest.
Mijn voorstel: Erken ons beroep en zorg voor een mooi uurloon.

Mvg,
geert

ik ben chauffeur geweest en

weet godverdomme goed dat niet elke chauffeur een verantwoordelijke chauffeur is, plus de werkdruk die van bazen uitgaat niet altijd op een zinnige en accurate manier wordt aangepakt door de chauffeurs zelf, m.a.w. deze regels zijn voor mijn part een nodige zaak om toch ergens een houvast te hebben op de veiligheid van het verkeer. Voor de rest, kweet niet hoe het nu staat met schijven of blackbox toestanden, alleen weet ik wel dat het juist toepassen van de regels soms niet gemakkelijk is of voor de hand ligt, goede regels met een beetje,voornamelijk gezonde zin voor tolerantie is mijn stelling