Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Antwerpse Federaties etnisch-culturele minderheden schorten samenwerking met Lokale overlegplatforms op

Antwerpse Federaties etnisch-culturele minderheden schorten samenwerking met Lokale overlegplatforms op

“De aanpak van de hoofddoekenkwestie in het Antwerps onderwijs maakt voor de zoveelste keer duidelijk dat het LOP niet ernstig wordt genomen en dat cruciale beslissingen over het Antwerps onderwijs blijkbaar in andere fora worden genomen”, zeggen Mohamed Chakkar en Marc Laquière namens de Antwerpse federaties van etnisch-culturele minderheden.

De lokale overlegplatforms in Antwerpen (LOP) zullen het voorlopig zonder de Antwerpse federaties van etnisch-culturele minderheden moeten doen. Het Platform van de Afrikaanse gemeenschappen, de Federatie van Marokkaanse Verenigingen, het Internationaal Comité, de Unie van Turkse Verenigingen, de Federatie van Engelssprekende Afrikanen in België hebben beslist om hun medewerking aan de LOP's op te schorten.

De lokale overlegplatforms moeten afspraken maken “inzake het nastreven van de doelstellingen van het gelijke onderwijskansenbeleid, zijnde het realiseren van optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen, het vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie en het bevorderen van sociale cohesie”.

Volgens de Federaties van etnisch-culturele minderheden heeft de hoofddoekenkwestie wel degelijk verregaande gevolgen voor de realisatie van deze doelstellingen. “ De federaties zijn van oordeel dat over deze beslissing in het LOP-secundair vooraf had moeten overlegd worden en dat het LOP de bevoegdheid moet hebben om daar afspraken over te maken”, aldus Mohamed Chakkar en Marc Laquière, beiden actief bij de Federatie van Marokkaanse Verenigingen.

De federaties zijn scherp over het hoofddoekenverbod. “De Vlaamse gemeenschap biedt onderwijs aan en huldigt het ‘actief pluralisme’. Men kan moeilijk over ‘actief pluralisme’ spreken, als de gebruikers van dit onderwijs, namelijk de leerlingen de diversiteit moeten verborgen houden.”

Volgens de federaties blijven er - ook nu het stof terug gaan liggen is - nog veel vragen onbeantwoord. “Hoe is het verbod tot stand gekomen? Wie is er bij betrokken geweest? Op basis van welke problemen werd het verbod genomen? Hoe groot waren die problemen? Werden alternatieve oplossingen bestudeerd of overwogen? Wat met de echte problemen zoals achterstand, achterstelling, leerlingen – en ouderparticipatie, discriminatie, culturisme en racisme, etnische segregatie, moeilijke leerlingen of leerlingen met problemen, pestgedrag, achterliggende maatschappelijke problemen zoals kansarmoede …?”

De federaties willen ernstig genomen worden als gesprekspartner en zolang dat niet het geval is wordt de samenwerking dus opgeschort. “Dialoog heeft slechts zin als men er ook effectief rekening meehoudt”, aldus Chakkar en Laquière.

??????

En nu?

Blinddoek?

Zou JMDD dan toch gelijk hebben?