Zero tolerance
Zero tolerance
Dirk Tuypens15 oktober 2009 – 17:53
In een opiniestuk in De Standaard van 30 september spuwde Luckas Vander Taelen (Groen!) eens duchtig zijn gal over de dagdagelijkse hinder die hij ondervindt van het migrantencanaille in de Brusselse buurt waar hij woonachtig is. Het allochtone schorremorrie parkeert er dubbel, blokkeert de kruispunten voor een praatje, beschouwt de buurt als privédomein, negeert elke snelheidsbeperking, scheldt de brave burger die een opmerking durft te maken de huid vol of spuwt hem – zoals de ongelukkige Vander Taelen zelf overkwam – letterlijk in het gezicht. Vander Taelen concludeert dat het hoog tijd wordt dat we ‘onze normen en waarden’ aan het migrantenvolkje ‘opdringen’.
Eén ding heeft Vander Taelen met zijn tirade in ieder geval bereikt: hij krijgt luid applaus op de website van het Vlaams Belang. Zijn tekst wordt er verwelkomd als de ‘bekentenis van een multiculturalist’. Een naiëve linkse sukkel dus die eindelijk tot betere inzichten komt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat deze bruinomrande bijval zo direct een betrachting van Vander Taelen is. Ik mag nog altijd hopen dat die hem eerder dwars zal zitten. Hoewel, je weet het natuurlijk nooit. Ook schrijver Benno Barnard ligt er tegenwoordig niet echt meer van wakker dat zijn anti-islam teksten rijkelijk door het Vlaams Belang bejubeld en geciteerd worden.
Meer zelfs, toen alle boekhandels weigerden om het laatste boek van Philip Dewinter – uiteraard een zoveelste schotschrift tegen de islam – in de rekken te zetten, was het Barnard die de verdediging van Dewinter op zich nam door in een opinietekst te stellen dat de inhoud van het boek correct is. Het mag dan ook niet verbazen dat Barnard op 13 oktober eveneens in de Standaard een opiniestuk publiceerde om Vander Taelen meer dan volmondig bij te springen.
De tekst van Vandertaelen – en meer bepaald zijn conclusie over de noodzaak om onze normen en waarden op te dringen – is tekenend voor het uitzichtloze dwaalspoor waarop het huidige integratiedenken vastzit. Het vandaag overheersende integratiediscours is ziek, omdat het die zo fel betrachte integratie zelf meer en meer tot een onmogelijkheid maakt. Het huidige integratiediscours is bij uitstek een scheidend discours. Het versterkt in alle opzichten de categorieke tegenstelling tussen ‘Wij’ en ‘Zij’. Het grote schrikbeeld van de overmijdelijke ‘Clash of Civilizations’ wordt hierdoor een selffulfilling prophecy.
Over dat scheidend karakter van het integratiediscours schreef de Nederlandse socioloog Willem Schinkel het voortreffelijke boek ‘De Gedroomde Samenleving’ (uitgeverij Klement, 2008). Schinkel betoogt dat het huidige integratiediscours, dat zich tot doel stelt de scheiding tussen de ‘leden van de samenleving’ en de ‘niet geïntegreerden’ op te heffen, in werkelijkheid alleen bijdraagt tot de steeds definitiever wordende uitsluiting van die laatste groep.
Hij beschrijft een aantal spreekmechanismen binnen het integratiediscours die maken dat het hele discours niets anders is dan het definiëren van ‘onze samenleving’ als ideaal (de gedroomde samenleving) tegenover een duister en bedreigend gebied waar de niet geïntegreerden ronddolen. Een aantal van die mechanismen laat zich ook herkennen in de tekst van Luckas Vander Taelen.
Ten eerste wordt in het integratiediscours een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een ‘binnen de samenleving’ en een ‘buiten de samenleving’. Het is een veel gehoorde stelling : ‘De allochtoon plaatst zichzelf door zijn gebrekkige integratie buiten de samenleving.’ Volgens deze stelling maakt alles wat op het terrein van de integratie problematisch is, geen deel uit van de samenleving. Dat impliceert dat het ‘binnen de samenleving’ – wat dan de eigenlijke samenleving vormt – gedacht wordt als een gebied waar zich geen integratieproblemen voordoen, waar alles en iedereen geïntegreerd is.
Integratieproblemen zijn in deze optiek aan onze samenleving dus eigenlijk vreemd. Deze tweedeling plaatst de hele integratieproblematiek namelijk in een buitengebied. Integratie is dan geen opdracht meer voor de hele samenleving. Nee, het is iets wat in dat buitengebied opgelost moet worden. De ‘niet geïntegreerde’ wordt hierin als een stoute kleuter die door de juf aan de deur wordt gezet. Pas wanneer hij bereid is om braaf te zijn, mag hij de klas terug binnen.
Dat idee van een ‘buiten de samenleving’ krijgt een concrete vertaling door bepaalde wijken in de stad tot no-go zones te verklaren. Dat is ook wat Vander Taelen doet. Hij benoemt de probleemwijk waar hij dagelijks doorheen fietst als een getto, een benaming die vanzelf associeert met wettenloosheid, gewelddadigheid, gevaar, verval, vernieling, vuiligheid, uitzichtloosheid, enz. Het is de uitgesproken vergaarbak voor alles wat niet in de samenleving thuis hoort, alles wat met andere woorden niet geïntegreerd is. Wie tot de echte samenleving behoort, kan er maar beter wegblijven.
Ten tweede staan in het huidige integratiediscours ‘normen en waarden’ en ‘cultuur’ centraal. Dat is niet altijd zo geweest. Ooit werd bijvoorbeeld nog gesproken over een ‘gelijke kansenbeleid’, in een tijd waarin het creëren van gelijke kansen nog geaccepteerd werd als basisvoorwaarde om tot een geslaagde integratie te kunnen komen. Die tijd is al lang voorbij. Vandaag zijn ‘normen en waarden’ en ‘cultuur’ – meerbepaald ‘onze normen en waarden’ en ‘onze cultuur’ – de uitgangspunten en doelstellingen.
Volgens Schinkel is het integratiediscours onderhevig aan wat hij een ‘culturistische’ visie noemt. Daarin wordt elk integratieprobleem herleid tot een cultuurprobleem. Geheel volgens de logica van het ‘binnen de samenleving’ en het ‘buiten de samenleving’ komen in deze visie verschillende culturen in een problematische verhouding tegenover elkaar te staan. Daarbij wordt ‘onze cultuur’ als ideaal en probleemloos gedacht, de cultuur van de niet-geïntegreerden ( die in het ‘buiten de samenleving’ heerst ) is dan vanzelfsprekend inferieur en bedreigend.
‘Wij’ zijn modern, Verlicht en seculier, en daaruit vloeien als vanzelf onze verheven normen en waarden voort. Vraagtekens worden daarbij niet meer geplaatst. Geen ruimte meer voor het problematische van onze moderniteit (denken we onder meer aan de niet te overziene ellende die wereldwijd gecreëerd wordt in de strijd om de grondstoffen voor die moderniteit, aan de impact op het milieu van die moderniteit of aan de sociale gevolgen van een moderne economie in crisis).
Ook geen ruimte meer voor een nuancering van het Verlichtingsideaal (denken we aan de twee wereldoorlogen, de Holocaust, de uitzichtloze en desastreuze ongelijkheid in de wereld, Joegoslavië, Irak, Afghanistan,…, allemaal producten van onze Verlichte samenleving). En ook geen ruimte voor het relatieve van onze secularisatie (moge de hysterie rond de heiligverklaring van Pater Damiaan daar een afdoend voorbeeld van zijn). De verdiensten van onze westerse wereld moeten niet in twijfel getrokken worden, maar een en ander zou ons toch mogen aanzetten tot een zekere bescheidenheid over onze moderne, Verlichte en seculiere samenleving.
Ook Vander Taelen gaat mee op het spoor van de ‘Clash of Civilizations’. Hij beschouwt het als een verdienste van links om ‘meer aandacht te vragen voor discriminatie en sociale achterstand’, maar die sociale factoren zijn ook voor hem niet meer van primair belang. ‘Het probleem ligt jammer genoeg dieper’, vervolgt hij, ‘we zijn bang geweest om onze waarden op te dringen aan allochtonen.’ Het zit hem eerst en vooral in de cultuur dus. En ook Vander Taelen acht de waarden van onze verheven cultuur ernstig bedreigd: ‘Die waarden zijn mij echter te dierbaar om ze verloren te laten gaan.’
En dan is er nog de vraag naar de verantwoordelijkheid. In het culturistische integratiediscours wordt integratie tot een individuele verantwoordelijkheid van de allochtoon gemaakt. ‘Maar nu is er in Brussel een generatie van rebels without a cause opgegroeid die zich altijd verongelijkt en tekort gedaan voelt. Nooit voor iets verantwoordelijk, het is altijd de fout van iemand anders: van de overheid, van de racistische Belgen’, schrijft Vander Taelen.
Het moet dus maar eens gedaan zijn met dat gezeur over sociale uitsluiting en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wie niet geïntegreerd is, staat immers buiten de samenleving, en dat is zijn of haar eigen cultuurprobleem. Het is dan ook zijn of haar persoonlijke verantwoordelijkheid om dat probleem op te lossen.
Sociaal-economische factoren spelen in het hele debat geen rol meer of zijn verwaarloosbare bijkomstigheden geworden. Als een allochtoon ons voor racist en onze dochters voor hoer uitmaakt, dan heeft hij een cultuurprobleem. Hoe vaak hij uitgemaakt wordt voor makkak, geitenneuker, vuile zwarte, fundamentalist of terrorist, dat is van geen tel. Als een allochtoon ons op straat in het gezicht spuwt, dan betreft het een ‘islamitische fluim’ (dixit Benno Barnard) die het teken is van de onwil om te integreren. Hoeveel deuren die allochtoon in het gezicht heeft gekregen, hoe vaak hij op de huizenmarkt of arbeidsmarkt is afgewezen omwille van wie hij is, doet niet ter zake. Sociale uitsluiting, discriminatie en racisme zijn ouwe koek, versleten argumenten van de politieke correctheid.
Dat 10 % van de Belgen zich openlijk racist noemt en een aanzienlijk ander percentage racisme in een aantal gevallen best wel gepermiteerd vindt, dat een hele generatie twintigers als gevolg van de financieel-economische crisis verloren dreigt te gaan in de werkloosheid (waaronder een groot aantal laaggeschoolde allochtonen), dat de werkloosheid onder hoogopgeleide (geïntegreerde!) allochtonen met zo’n 150% gestegen is, dat 30% van de jongeren in dit land (autochtoon en allochtoon) omwille van een totaal gebrek aan perspectieven in probleemgedrag dreigt te vervallen…dat alles is alleen maar vervelende, politiek correcte retoriek en kan geenszins aangedragen worden om het irritante gedrag van allochtone jongeren in probleemwijken te verklaren. Nee, het is hun cultuur en anders niets.
Vervolgens is het antwoord op dat cultuurprobleem heel eenvoudig. ‘Ik roep: Marokkaan, gedraag je! Leer een vak! Word een nuttig lid van de samenleving!’, schrijft Benno Barnard in zijn steunbetuiging aan Vander Taelen. De totale negatie dus van elke sociaal-economische realiteit.
De verantwoordelijkheid voor elk integratieprobleem ligt volledig bij de allochtoon. En hoe moet hij dat probleem dan oplossen? In het culturistisch discours kan daar maar één antwoord op zijn: het verzaken aan de ‘moslimcultuur’. Alleen de moslim die ophoudt moslim te zijn, kan tot onze samenleving behoren. Wie moslim blijft, zal nooit geïntegreerd kunnen zijn.
Luckas Vander Taelen pleit voor ‘zero tolerance’. Geen begrip meer voor het balorige gedrag van allochtone hangjongeren. In de context van een culturistisch integratiediscours wordt dat een pervers schijngevecht. In werkelijkheid gaat het dan om een ‘zero tolerance’ voor de islam.
Zeer aan te raden boeken:
‘De Gedroomde Samenleving’, Willem Schinkel (Klement 2008)
‘De Beschavingsmachine – wij en de islam’, Ico Maly (EPO 2009)
‘Het islamdebat’, Sami Zemni (EPO 2009)
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
eindelijk iemand die
erika , 16/10/2009 – 14:25
eindelijk iemand die begrijpt hoe de vork in de steel zit, goed geschreven!
Zoals gewoonlijk leeft de
Mich, 16/10/2009 – 17:32
Zoals gewoonlijk leeft de waarheid ergens in de grijze zone tussen de extremen van het blinde racisme en de geitewollen-sokken-slachtoffer-mentaliteit. In Vlaanderen lijkt het echter onmogelijk om een mening te formuleren die in die grijze zone ligt, zonder een spervuur van commentaar over zich heen te krijgen. Men is óf een Vlaams Blokker óf een Multi-culti hippie. Het integratieprobleem is er één met vele facetten en wie geen genuanceerd beeld kan opzetten draagt niets bij. Laat me toe twee nuances in dit discours te leggen.
Ten eerste is Vander Taelen geen Vlaams Blokker. Hij deelt enkel een standpunt met die partij en daar is niets fout aan. Men kan voorstander van een Tobintaks zijn, zonder antiglobalist te zijn, toch? Men kan een dringende staatshervorming eisen zonder Vlaams-nationalist te zijn. In het geval van het integratiedebat liggen de zaken blijkbaar moeilijker, want een deugdelijk mens heult toch niet mee met de wolven van het VB? Vele politici leggen zichzelf daarom een soort zelfcensuur op. Een cordon sanitaire rond de eigen mening. Wie een blik werpt op het marktaandeel van het Vlaams Blok weet hoe goed dat werkt. Vander Taelen en Barnard behoren tot de groep "politiek correcte linkie-winkies" die dat cordon doorbreken. En terecht.
Ten tweede is het "migrantencanaille" weldegelijk verantwoordelijk voor de benarde situatie. Niet enkel zij, niet voor de volle honderd procent, maar wel verantwoordelijk. Voor elke allochtoon die een handtas steelt is er een werkgever die geen Marokkanen meer aanneemt. Elke discriminerende werkgever voedt de moedeloosheid, de kansarmoede en de criminaliteit. Deze cirkel kan enkel doorbroken worden door de problemen te benoemen zoals ze zijn en aan te pakken. Profiterende/criminele allochtonen straffen én een actief kansenbeleid voeren in plaats van de-kip-of-het-ei-discussies te houden. Een én-én verhaal, zoals dat heet.
Ook wat betreft de normen en waarden geef ik Vander Taelen en Barnard gelijk. Met respect voor ieders overtuiging, maar niet alle uitwassen van de Koran passen in onze 21ste eeuwse maatschappij. Ieder gelooft wat hij/zij wil, maar over bepaalde waarden marchanderen we niet. Mannen en vrouwen zijn gelijk. Punt. Homo's en hetero's zijn gelijk. Punt. Ieder van ons kan trouwen met wie hij/zij wil en kan zijn/haar geloofsregels naast zich neer leggen wanneer hij/zij wenst. Punt. Ik heb als cartoonist het recht om een spotprent van Mohammed te tekenen. Punt. Op de punten waar deze waarden botsen met islamitische regels, is de Koran fout. De wetten van het Belgische volk staan boven die van eender welke god.
Vander Taelen verdedigt geen zero tolerance tegen Islam. Hij komt op voor de pluralistische maatschappij.
Ben het niet eens met uw 2de
Jotie, 16/10/2009 – 19:22
Ben het niet eens met uw 2de nuance Mich. Dit heeft niets met willekeurige discriminatie te maken. Een werkgever mag toch zelf nog oordelen of bepaalde mensen niet in zijn/haar bedrijf passen en het is zijn/haar volste recht bepaalde mensen al dan niet aan te nemen. Trouwens, zou jij als werkgeefster iemand aannemen die vindt dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn?
@Mich
han, 17/10/2009 – 16:15
Ik stel voor dat Jij en en je geestenegenoten eerst en vooral eens een kruistocht beginnen tegen het Christendom en haar invloed in Europa.
Je hebt gelijk inzake dat vrouwen-, homo-, ... rechten wezenlijk zijn. Maar onze Christelijke cultuur en dan in de eerste plaats de kerk is problematisch in dat opzicht.
Jij nuanceert niet op De Winter, je zecht hetzelfde.
Islam is achterlijk dus alle moslims zijn achterlijk => aanpassen of opkrassen.
Of vertel je iets anders?
Jotie:
Neen hoor een werkgever heeft niet het recht om mensen te wijgeren omwille van hun denkbeelden, meningen, ...
Als die persoon handelt naar de wet is er geen probleem.
Het zou hier nog al een dictatuur zijn als we mensen als Mich en Jotie hun gang laten gaan.
Jotie' pleit er zelfs voor om mensen uit te mogen sluiten om wat ze denken??
@han
Pleimion, 17/10/2009 – 18:34
Jamaar, wat is het nu: is onze cultuur geïnspireerd door de Verlichtingsidealen of door het christendom? Want dat zijn, als ik me niet vergis, twee diametraal tegengestelde visies. Verder doet het vertrouwde "jamaar en de Kerk dan"-argument hier niets ter zake en gedraag je je hier net als andere misbruikers van deze strategie bewust wereldvreemd.
Immers, de Kerk in België heeft geen enkel probleem om de gelijkheid van man en vrouw te erkennen: het katholieke onderwijsnet biedt gemengd onderwijs aan en daar heb ik de bisschoppen nooit tegen horen protesteren.
Qua ethische wetgeving behoort ons land tot de progressiefste van Europa, en al zijn kardinaal Danneels op vlak van abortus en euthanasie een radicaal verschillende mening toegedaan, verder dan een beschaafd meningsverschil gaat het nooit. Tenzij dan voor mensen die vinden dat een debat best onder gelijkgestemden plaatsvindt, en de Kerk dictatuur verwijten omdat ze een standpunt heeft.
@Pleimion
han, 17/10/2009 – 20:14
En zo is de cirkel rond en zeg je zelf wat ik wil zeggen.
Wij vervolgen of sluiten toch geen katholieken uit omdat hun leider in Rome tegen condooms is, tegen abortus, tegen Homo's, vrouwen enkel gesluierd bij hem op audientie mogen komen, mirakels verkondigd, tegen de evolutieleer is, ....
Wij verbieden het Rooms Katholieke onderwijs in België toch niet omdat hun leider in Rome er rare ideeën op na houd?
Waarom gelden dezelfde regels niet moslims?
Twee maten en twee gewichten heet die logica.
"Het zou hier nog al een
Jotie, 17/10/2009 – 23:12
"Het zou hier nog al een dictatuur zijn als we mensen als Mich en Jotie hun gang laten gaan.
Jotie' pleit er zelfs voor om mensen uit te mogen sluiten om wat ze denken??"
En waarom niet? Dat is een criteria zoals alle andere criteria die een doorslaggevende rol kunnen spelen. Moest ik een werkgever zijn zou ik vast en zeker bepaalde mensen op basis van hun overtuigingen verkiezen boven andere mensen. Tenminste als het relevant is voor het functioneren binnen het bedrijf (bvb. respect voor vrouwen). Ik denk dat ze dat een bedrijfscultuur noemen. Wordt er op Indymedia nooit een reactie verwijderd omdat die als ongepast wordt beschouwd terwijl op andere sites dezelfde reactie wel wordt aanvaard?
Om dat nu aan een dictatuur te linken is al helemaal te gek voor woorden.
han toch
ijskonijn, 18/10/2009 – 05:20
beste han,
die 'kruistocht tegen het Christendom' (blijkbaar vind je nuance voor het Christendom minder belangrijk als voor de Islam ?) is in Europa reeds gevoerd van de 16de eeuw tot op vandaag.
Het resultaat: het terugdringen van de invloed van de Kerk en het katholicisme in de samenleving: op vlak van recht al vanaf de later middeleeuwen, wetenschap vanaf de 17de eeuw, politiek vanaf de verlichtingsdenkers, etc. Vanaf de jaren '60 verloor de Kerk ook zijn greep op het gewone volk.
Vandaag de dag zit je met een influx van voornamelijk moslim-immigranten uit rurale gebieden die er uiterst conservatieve denkbeelden op na houden wat betreft mens -en wereldbeeld ondersteund door dogma's uit de Islam.
Het gaat niet enkel om de positie van de vrouw of de aanvaarding van homoseksualiteit. Maar duidelijk over veel meer.
Als Belgische samenleving moet je duidelijk maken over welke waarden er niet te onderhandelen valt. Heel wat aspecten binnen de Islam zoals ze nu in de moslimslanden bestaat vormen duidelijk een probleem, en staan lijnrecht tegen deze waarden.
Tibi Bassam, hoogleraar en zelf moslim, pleit dan ook voor een Europese Islam, die zich transformeert in een Europese context. Een interessant artikel: http://www.signandsight.com/features/1258.html
Misschien moet je Tibi Bassam wat meer vermelden op deze site. Die man heeft interessante ideeën en komt nog eens zelf uit de moslimgemeenschap.
groeten,
ijskonijn
@ijskonijn
han, 18/10/2009 – 13:51
Ik vind het intressant om te weten dat jij Antwerpen, Gent, Brussel beschouwd als Rurale gebieden waar nog een middeleeuwse metaliteit heerst. Als jet aantal stemmen voor Vlaams Belang, LDD telt (en je weet niet beter) zou je inderdaad tot dergelijk besluiten kunnen komen over Vlaanderen.
Ik wil maar zeggen: Het gaat over jongeren die hier geboren zijn, heel dikwijls zijn zelfs hun ouders ook hier geboren,...
Ze zijn met andere woorden even veen Belg als jij, even ruraal als ikzelf en jij (misschien ben je vergeten dat amper een eeuw geleden wij hier ook allemaal boerekes waren, zo zie je maar hoe snel dat gaat).
Wat is dat toch met al die Witte ridders die zich geroepen voelen om zwarte vrouwtje te bevrijden. Met de meest geëmancipeerde groep vrouwen die pleit voor het recht op het dragen van een hoofddoek.
Ik stel voor dat je eens met de meisjes van BOEH (Baas Over Eigen Hoofd) gaat praten.
Inderdaad het typische voorbeeld van "moslim-immigranten uit rurale gebieden die er uiterst conservatieve denkbeelden op na houden wat betreft mens -en wereldbeeld"
Wat moet ik nuanceren over de Katholiek kerk. Dat in België 70% van de kinderen onderwijs volgt in privé scholen waarvan de leider in Rome tegen condooms, abortus, vrowenrechten, homo's, .... is?
Leg me eens uit waarom ik dat moet nuanceren en doe dan eens dezelfde oefening met de moslims (die niet eens leider hebben).
@Han
Mich, 18/10/2009 – 15:43
Jammer genoeg was een reactie als die van jou te verwachten, Han. Kan je me even duiden waar ik stel dat "alle moslims achterlijk zijn" ? Kan je even tonen waar ik zeg dat dezelfde regels niet gelden voor de Katholieke Kerk? Dit is zo tekenend voor het integratiedebat in Vlaanderen. Kruistochten, witte ridders, dictatuur... Ik neem aan dat ik al bij al blij mag zijn dat de woorden "racist" en "Nazi" niet gevallen zijn? Het is waarschijnlijk hopeloos, maar ik ga toch een poging wagen om op een volwassen manier met jou te converseren zonder in bovenstaande scheldwoorden te vervallen.
Je hebt groot gelijk wat betreft het Katholieke onderwijsnet. Het is uitermate spijtig dat anno 2009 er nog steeds religieuze scholen zijn, van welk merk dan ook. Dat de Kerk van Rome niet hoog oploopt met vrouwen en homo's is een feit. Dat de paus zijn beleid stoelt op een boek van een paar duizend jaar geleden is ook waar. Jammer genoeg ga je dat soort dingen niet kunnen uitroeien zolang er religie bestaat. Die wereldvreemde christelijke doctrines hebben in de praktijk echter nog weinig invloed op de maatschappij in België : vrouwen domineren het onderwijsnet, de evolutietheorie is aanvaard, echtscheidingen zijn OK en mensen worden niet meer buitengesloten als ze de zondagmis overslaan. Wie christelijk wil zijn kan dat, wie dat niet wenst wordt met rust gelaten. Het katholieke geloof in België is een hobby geworden, een subcultuur, a way-of-life vergelijkbaar met vegetariers of gothic-mensen.
Ik heb lange tijd gedacht dat we dat over islamieten ook konden zeggen en hoogstwaarschijnlijk is dat ooit zo geweest. Wat kan mij het schelen dat Ali vindt dat hij geen varkensvlees mag eten? Wat kan ik er in godsnaam op tegen hebben dat Fatima graag een hoofddoek draagt? Ze doen maar. Ik heb zelf ook wel eigenschappen die zij vreemd zullen vinden. Vrijheid, blijheid. We kunnen echter niet ontkennen dat sinds de WTC aanslagen, de oorlogen in Irak en Afghanistan, de moord op Van Gogh, etc de situatie veranderd is. Moslims profileren zich over heel de wereld als beschermers van hun geloof en vaak ten koste van niet-gelovigen. Teken morgen een spotprent over Jezus en je hoeft geen reactie te verwachten. Maak een jodenmop en het ergste wat er kan gebeuren is een artikel in Joods Actueel. Beeld Mohammed af met een bom en het regent doodsbedreigingen of erger. De reden dat mijn betoog vooral tegen islam gericht is, is enkel omdat dat de meest agressieve religie van het moment is. De dag dat Intelligent Design aan de Belgische schoolpoorten staat, richt ik mijn pijlen ook op de fundamentalistische christenen. Beloofd.
Ik deel dit standpunt inderdaad met Philip Dewinter en Geert Wilders. Vijanden van mijn vijanden zijn daarom nog niet mijn vrienden. Tenzij je gaat beweren dat iedereen van Ayaan Hirsi Ali tot Salman Rushdie op het Vlaams Blok stemt natuurlijk...
Subcultuur
han, 18/10/2009 – 20:08
De Winter is een racist, heel erg dat je zelf zegt dat je dat ook bent en die racistische visie deelt met De Winter en Wilders
Ik zou dat niet zeggen, al geef je zelf aan dat het zo is, omdat het discussie gewoon niet vooruit brengt. Het gaat er ook niet over of je nu al dan niet een racist bent, het ga er mij om dat je gewoon ongelijk hebt.
Ik hoop dat mensen die jodenhaat verspreiden met meer geconfronteerd worden dan "een artikel in joods actueel". Racisme is immers strafbaar.
Racisme moet je niet bagatelliseren of weglachen maar heel serieus nemen.
We weten sinds WOII maar eigenlijk ook als sinds het uitroeien van Indianen, 10.000.000 doden in Kongo onder Leopold II, .... waartoe racisme leid.
Je zegt: "De dag dat Intelligent Design aan de Belgische schoolpoorten staat, richt ik mijn pijlen ook op de fundamentalistische christenen."
Wel trek dan maar ten oorlog, want dagelijks wordt er in nagenoeg al de Belgische scholen aan kinderen aan geleerd dat god de wereld schiep in 7 dagen, dat god de schepper is van Adam en Eva, ...
Je zegt:
"Het katholieke geloof in België is een hobby geworden, een subcultuur, a way-of-life vergelijkbaar met vegetariers of gothic-mensen."
Juist, daarom dat we zen allen massaal Sinter Klaas vieren, ministers sturen naar een heilig verklaring, Kerstmis, Pasen, ... Zoals we ook met zijn allen de verjaardag vieren van Marilyn Manson, ...
Hoe kan je zo blind zijn voor je eigen omgeving. Een deel daarvan is inderdaad 100% folklore, net zoals het dragen van sjaal (niet alle moslims doen dat, ga maar eens kijken naar landen als Senegal waar ook een meerderheid moslim is).
Maar de dominante cultuur vergelijke met Gothic,.... man man.
Mag ik je er ook op wijzen dat in Antwerpen een tentoonstelling werd met Prntjes van Louis Paul Boon verboden omwille van Katholiek geïnspireerde redenen.
etc etc...
@han
Pleimion, 18/10/2009 – 23:53
Je zegt: "Wel trek dan maar ten oorlog, want dagelijks wordt er in nagenoeg al de Belgische scholen aan kinderen aan geleerd dat god de wereld schiep in 7 dagen, dat god de schepper is van Adam en Eva, ..."
Blijkbaar ben jij niet lang naar school geweest, want na de kleuterschool is het scheppingsverhaal bij mij niet meer ter sprake gekomen. Komaan han, geloof je nu eigenlijk zelf wat je zegt? Je moet een onderscheid maken tussen eenvoudige verhaaltjes die complexe fenomenen naar het bevattingsvermogen van kinderen proberen te vertalen enerzijds, en een pseudowetenschappelijke theorie die pretendeert dat alle complexe fenomenen tot één verklaring te herleiden zijn. Wat zou jij doen, biologie en fysica geven aan kleuters?
Je zegt ook: "Mag ik je er ook op wijzen dat in Antwerpen een tentoonstelling werd met Prntjes van Louis Paul Boon verboden omwille van Katholiek geïnspireerde redenen.
etc etc..."
Mag ik je erop wijzen dat de tentoonstelling niet is verboden, maar dat gedeputeerde Helsen enkel heeft gevraagd om bepaalde afbeeldingen die in strijd waren met de wet tegen het verspreiden van kinderporno, te verwijderen. Dat is dus wel wat anders dan "katholiek geïnspireerde redenen" (wat dat ook moge zijn).
De organisatoren hebben dat geweigerd zijn dan op eigen initiatief naar Gent getrokken. Ironisch genoeg werd ook daar niet de volledige feminatheek getoond, omdat er volgens curator Anne Provoost inderdaad strafbare beelden bijzaten. Waarmee ze bewees dat Helsens verzoek helemaal niet zo onredelijk was. Zo zie je maar: de werkelijkheid is niet altijd zo simpel als Indymedia het voorstelt.
@Han
Mich, 19/10/2009 – 00:15
Dus toch hopeloos zoals gedacht...
Je hebt me ontmaskerd, Han, ik ben een Vlaams Blokker, misschien wel Philip Dewinter himself. De wereld is zwart-wit en ik ben één van de slechterikken.
Wat een geluk dat er nog mensen zoals jij rondlopen...
Uitgepraat
han, 19/10/2009 – 19:14
Ik citeer je nog even Mich: "Ik deel dit standpunt inderdaad met Philip Dewinter en Geert Wilders."
Ik denk niet dat ik veel ontmaskert heb?
@Pleimion
han, 19/10/2009 – 19:25
Wel ik heb in het hoger onderwijs les gegeven en daar moesten we met kerstmis voorlezen uit dat scheppingsverhaal. Je kent het wel van "eerst was er het woord, ...."
Uit onderzoek bleek toen dat de meerderheid van de studenten geloofden in dat scheppingsverhaal. Meerderheid stelde : "Er is een soort van scheppingskracht".
België ano 21° eeuw.
Bij mijn weten is er geen godsdienst in het kleuteronderwijs maar wel van 1° studiejaar tot het laatste jaar humaniora.
Met mensen die steeds een loopje nemen met de waarheid is zeer moeilijk om te debatteren,... het is eigenlijk zinloos.
Idem voor het verhaal over L.P.Boon. Is Helsen geen CD&Ver?
Lees nog eens wat de man daarover verklaarde in de media, ook al stak hij zich ultiem weg achter een formeel regeltje.
Maar bon,... Goed dat je de impact van geloof zo relativeert, probeer nu eens hetzelfde te doen voor de Islam en we zijn op de goede weg.