Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De Meiden van Halal schoppen Nederlands medialand een geweten

De Meiden van Halal schoppen Nederlands medialand een geweten

Allochtone jongeren voelen zich niet geroepen om een job te vinden in de media. De redacties blijven wit kleuren omdat de drempel te hoog ligt. Esmee, Jihad en Hajar zijn van Marokkaanse afkomst. Ze presenteren het Nederlandse televisieprogramma ’De Meiden Van Halal.’ De drie zusjes willen hun stem laten horen in de media en vertellen over de heersende kloof tussen moslims en niet moslims.

halal_800.jpg

De Meiden van Halal - Esmee, Jihad en Hajar (foto: Tom Clabots)

Moslima’s in de journalistiek

Ook in Nederland kampt men met de problematiek dat allochtone jongeren zich niet aangesproken voelen om te werken in de media. De drempel ligt te hoog. Esmee, Jihad en Hajar zijn van Marokkaanse afkomst en presenteren het Nederlandse programma ‘De Meiden Van Halal.’ Jihad: “Wij zijn de eerste moslima’s in Europa die jonge allochtonen stimuleren om een carrière te maken in de media.”

Normale dames

Tijdens een stage bij de lokale radio ATV in Amsterdam ontmoette Esmee regisseur Jan Kooiman. Hij bood een luisterend oor en volgde hun activiteiten mee op de voet. De meiden waren al langer bezig met het opzetten van debatten. Nu kwam daar enkel op de achtergrond een draaiende camera bij. “Wij zijn niet zelf naar de media toe gestapt, omdat we niet op zoek waren naar het maken van een programma. We wilden vooral een andere kant van de moslims laten zien. Met ons programma ‘De Meiden Van Halal’ zien kijkers dat we normale dames zijn onder onze sluier. Het doet er niet toe dat wij moslima’s zijn,” benadrukt Esmee.

Media en multiculturalisme

De Meiden Van Halal onderstrepen dat de Nederlandse mediakanalen vaak niet open staan voor jonge allochtonen. “Dat komt doordat de meerderheid van de bevolking zich wantrouwig opstelt tegenover moslims,” zegt Hajar. “De kloof tussen moslims en niet moslims is dieper geworden naar aanleiding op de moord van Theo Van Gogh, die vermoord werd door een moslim.”

Beeldvorming van allochtonen

Daarnaast is de aandacht van de media voor allochtonen gering. “Wanneer er berichtgeving in de kranten verschijnt is het doorgaans negatief. Hierdoor kampen jonge allochtone reporters met onzekerheid en vooroordelen. En omdat er te weinig allochtonen presenteren denken jongeren dat ze niet worden aangenomen,” benadrukt Jihad.

Positieve discriminatie

“Niet alleen de media draagt schuld, ook scholen moeten allochtonen meer zelfvertrouwen aanbrengen. Wij zijn tegen positieve discriminatie maar als de media geen weerspiegeling is van de samenleving dan kunnen we alleen maar concluderen dat er een probleem is met die media,” aldus Esmee.

Mediamacht

Voor De Meiden Van Halal is de tijd gekomen om vooroordelen uit te vlakken. “En moslims zelf moeten ook opstaan voor de media,” vindt Esmee. “Terwijl de witte mannen in de media die geen affiniteiten hebben met allochtonen zich meer moeten open stellen.”

Ook Hajar vindt de media te wit, “het nieuws zou anders zijn als een redactie bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en kleuren. Wie weet wordt het nieuws daardoor objectiever?”

Vooroordelen

Het programma, ’De Meiden Van Halal’ bereikt niet alleen allochtonen maar heeft ook een groot succes bij autochtonen. “We bekijken ernstige onderwerpen uit een ander perspectief,” zegt Jihad. “Daarom ontvangen we negatieve en positieve reacties van gelovigen maar ook van ongelovigen. Die lelijke doeken, wat moeten die rond het hoofd? Zijn die meiden moslims aan het rekruteren?”, Esmee: “waar we trots op zijn is dat onze vriendenkring, die te kampen heeft met vooroordelen, zo positief reageerde.”

Leerschool

De meiden hebben op voorhand geen cursus gevolgd. “Eén van onze sterke punten is dat mensen ons kunnen zien zoals we zelf zijn. Soms zien de beelden er slordig uit. We maken ruzie als het nodig is. We zijn spontaan en vooral nieuwsgierig naar diverse verhalen. Met of zonder hoofddoek, in de media leer je vanzelf wel,” zeggen de drie meiden in koor.

© 2009 – StampMedia – Nancy Verresen

Foutieve interpretatie

Verdomd nog aan toe !
In nederland zijn de omroepen slechts ten dele religieus gekleurd. Dat men in dat geval geloofsgenoten aantrekt lijkt me logisch, maar niet gebonden, commerciële omroepen zitten echt niet te wachten om moslims die prominent met hun hoofddoekje staan te zwaaien. Als zij een job in de onafhankelijke media willen dan horen ze zich zo op te stellen dat ze geen aanstoot geven door bvb. het propageren van hun godsdienstige voorkeur. Want alleen zo tonen zij respect tegenover eenieder die kijkt of leest. Het gaat dus niet over respect krijgen, dan wel om respect tonen.

kapitalisme = staatsgodsdienst?

Beste Jan,

Ik neem geen aanstoot aan mensen die uiting geven aan hun godsdienstige voorkeur. Het geeft mij de kans om met hen in gesprek te gaan, als ik dat zou willen. Ik verwacht inderdaad wederzijds respect voor mijn overtuiging.

Waar ik niet goed bij kan, is dat u en vele anderen onderscheid maken tussen godsdienst en andere levensbeschouwingen. Kapitalisme is als levensbeschouwing veel meer alomtegenwoordig en ingrijpend op het leven van mensen die er niet per se mee te maken willen hebben. Moeten mensen die het kapitalisme beleiden dan ook maar uit de media geweerd worden?

Eindelijk

Aha, nu zijn we er eindelijk! De islam is dus niet alleen een godsdienst, maar ook een ideologie zoals het kapitalisme en het communisme. Eindelijk ziet ook Links dit in!

Waar bevinden we ons?

Beste Bert,

Ik ben Jo, niet Links en zeker niet met een hoofdletter.
Inderdaad zie ik niet in welk intellectueel verschil we zouden moeten maken tussen een godsdienst en een ideologie.
Waar zijn we dan volgens jou als we dat inzien?

Er is één universeel principe waaraan elke overtuiging, of die nu links of rechts is, ongergeschikt is en dat is deze:
iedere ideologie, levensovertuiging, godsdienst, groep, moet zich houden aan de mensenrechten.

Een mening mogen hebben, die mening mogen uiten en ook kritiek mogen uiten op andere meningen zijn mensenrechten. Mensen anders behandelen, bijvoorbeeld door hen een job of een huurcontract te wijgeren, vanwege hun overtuiging, is discriminatie.

"Er is één universeel

"Er is één universeel principe waaraan elke overtuiging, of die nu links of rechts is, ongergeschikt is en dat is deze:
iedere ideologie, levensovertuiging, godsdienst, groep, moet zich houden aan de mensenrechten"

Als je deze definitie hanteert dan zal de islam toch flagrant buizen denk ik (vrijheid en gelijkwaardigheid tussen alle mensen, geen discriminatie, foltering, de wet gelijk voor iederen,bescherming door de wet...)

Iedere volwassene heeft het

Iedere volwassene heeft het recht te trouwen en een gezin te stichten als hij of zij dat wil, freedom of speech, ontmoet mensen waar je wilt...

Mensenrechten bis

Beste Jo,

Alvast de moslims houden zich officieel NIET aan de universele mensenrechten, de OIC (Organisation of the Islamic Conference) hebben jaren geleden reeds hun eigen versie opgemaakt, volledig conform de sharia.

En als er geen verschil is tussen een godsdienst en een ideologie, waarom zouden we de eerste dan subsidieren en de tweede niet?

ideaal

Met de mensenrechten bedoel ik dan ook geen papier, dat vervolgens door westerse, oosterse of eender welke regering dode letter blijft. Of zijn de oorlogen in Irak en Afghanistan géén schendingen van mensenrechten?

Over de sharia hangen de westerse media een schrikbeeld op, terwijl sharia-rechters in Europa in feite een soort vrederechters zijn die verder ook geen uitspraken doen over niet-moslims.

Spreken over 'de moslims' die zich niet aan mensenrechten houden, wat betekent dat? Dat we moslims dan ook verder niet als mensen moeten beschouwen? Ik begrijp het niet goed hoor.

Ik denk dat de mensenrechten een goede richtlijn zijn om meer gelijkwaardigheid af te dwingen, maar dan moet je ze niet misbruiken om hele bevolkingsgroepen in een kwaad daglicht te stellen.

We moeten bescheiden zijn en erkennen dat wij in westen nog veraf zijn van het ideaal van de mensenrechten. Kritiek op andere culturen mag, maar probeer niet te veralgemenen en vergeet niet dat wij ook voortdurend fouten maken, denk bijvoorbeeld aan het opsluiten van minderjarigen in gesloten centra.

Over de subsidies voor godsdiensten en ideologieën: ik denk dat er voldoende voorbeelden van ideologieën zijn die als vereniging of politieke partij of beweging gesubsidieerd worden. Natuurlijk worden niet de ideologieën op zich gesubsidieerd, maar activiteiten volgens door de wet bepaalde criteria. Dat is voor godsdiensten ook zo.

De ene schending keurt de

De ene schending keurt de andere niet goed. Laat het ons daarover toch eens zijn? Dus gaan stellen dat 'Christenen' is Irak of Afghanistan ook de mensenrechten schenden is geen valabel argument.

Als sharia-rechters in Europa (huiver, ik wist niet dat deze al bestonden?) dan toch vrederechters zijn, zeg dan eens wat er verkeerd is aan onze Westerse rechtstaat en op welke manier de Sharia de universele mensenrechten beter vertegenwoordigt dan onze Westerse wetgeving/rechtspraak die er gekomen is op basis van de pluralistische democratie?

De bedoeling van kritiek op de Islam is uiteraard niet om hele bevolkingsgroepen in een slecht daglicht te stellen. Wij wonen op dezelfde grond en zullen moeten leren samenleven. Het is kritiek zoals kritiek bedoeld is, nl. de geleidelijke evolutie naar een betere samenleving voor ALLE mensen. Het is kritiek van dezelfde aard als de kritiek op de Christelijke dogma's van de voorbije decennia en eeuwen.

geforceerde meningen of ruimte voor het individu?

Aan Jotie:
Het argument dat de westerse oorlogen in Irak en Afghanistan ook mensenrechten schenden, heb ik niet bedoeld om te stellen: dus dan mogen moslims het ook. Ik heb het integendeel bedoeld om aan te tonen dat:
1) je de ene cultuur niet boven de andere cultuur kan stellen.
2) het niet zo is dat omdat een aantal leden van een cultuur misdaden tegen de menselijkheid begaan, dat iedereen van die cultuur dat daarom ook goedkeurt.

Het argument dat leden van een bepaalde cultuur of godsdienst moeten zwijgen omdat andere leden van die cultuur zich bezondigen aan schendingen van mensenrechten, is bijgevolg niet valabel.

Ik zeg niet dat jij dat argument hanteert, maar het is een val waar veel populisten in trappen, met als doel bepaalde bevolkingsgroepen de mond te snoeren, en het is dus aan ons om dit argument te ontkrachten.

Het is volgens dezelfde argumentatie dat, voorafgaandelijk en tijdens WOII, joden werden beschuldigd van het doden van Christus De Verlosser. Terwijl, hoelang geleden is dat gebeurd en hoeveel joden waren daar effectief bij betrokken? Zie je waar dat soort krankzinnige argumentatie op slaat en wat voor leed het kan veroorzaken als grote groepen mensen erin gaan geloven?

Het is volgens dezelfde argumentatie dat (jonge) moslims in Europa door bepaalde media gedwongen worden om een standpunt in te nemen, bijvoorbeeld over zaken zoals terrorisme of de oorlog tegen de taliban. Terwijl, zij leven hier, zij kennen de situatie daar ook maar van op tv. Het is hun eigen keuze of ze een standpunt willen innemen en of ze dat vervolgens willen bekend maken. Maar de media wijst hen erop dat alles wat zij zeggen of schrijven tegen hen gebruikt kan worden. Dat is niet erg uitnodigend om met een mening voor de dag te komen. Dat leidt ook niet tot gesprek en vervolgens niet tot genuanceerde meningen.

Het eerste wat we moeten doen, is aanvaarden dat elk mens een individu is, met deels verschillende en deels gemeenschappelijke wortels. Die wortels zijn slechts een deel van de persoon. Haar of zijn aspiraties, ambities, talenten, etc. zijn minstens even belangrijk. Daarom vind ik het goed als (jonge) mensen vooral daarover kunnen praten. Dat zou alvast heel wat dogma's naar hun plaats kunnen verwijzen: namelijk in stoffige boeken.

Ja, ik geloof in de creativiteit van de multiculturele samenleving, omdat ik die zelf heb mogen ervaren. Maar dat hangt niet samen met de macht of de ruimte die een cultuur inneemt, maar met de ruimte voor (de ontwikkeling van) elk individu.