Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

ABVV: "Werkgevers kunnen beter doen om uit de crisis te geraken"

ABVV: "Werkgevers kunnen beter doen om uit de crisis te geraken"

Het verslag van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) erkent de budgettaire kostprijs van de massale ingrepen van de overheid ten voordele van de financiële en banksector, maar onderstreept de broosheid van de huidige situatie en wijst erop dat het zwakke economische herstel niet gepaard gaat met het creëren van werkgelegenheid.

De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) publiceerde zijn technisch verslag 2009 over de ontwikkeling van de lonen, de werkgelegenheid en het concurrentievermogen in België (www. ccecrb.fgov.be). Vermits er in 2009 geen IPA-onderhandelingen zijn, is dit een tussentijdsverslag.

Vaststellingen
Het verslag erkent de budgettaire kostprijs van de massale ingrepen van de overheid ten voordele van de financiële en banksector, maar onderstreept de broosheid van de huidige situatie en wijst erop dat het zwakke economische herstel niet gepaard gaat met het creëren van werkgelegenheid. De voor 2009 voorspelde economische groei zal uiteindelijk -3.2% bedragen en zal een licht positieve evolutie kennen (0.4% in 2010).

De werkgelegenheid daarentegen zal blijven dalen, zowel qua aantal werknemers als qua aantal gepresteerde uren: -2.6% daling van de werkgelegenheid per persoon voor de periode 2009-2010 en -4% in gepresteerde uren. In de 3 refertelanden (Duitsland, Frankrijk, Nederland) is de toestand echter nog slechter: de werkgelegenheid per persoon daalt er met -3.1% en met - 4.7% in gepresteerde uren (in dezelfde periode).

Op aandringen van het ABVV, besteedt het verslag bijzondere aandacht aan de oorzaak van de financiële crisis en de impact ervan op de evolutie van de werkgelegenheid. Er wordt in het CRB-verslag meer bepaald gewezen op de verantwoordelijkheid van de deregulering van de economie en op de verergering van de ongelijkheden bij het ontstaan van de crisis.

De vakbonden zijn er bovendien in geslaagd ook het belang van ‘kwaliteitsvol werk’ in het verslag in te lassen.

Globaal gezien wijzen de vermelde indicatoren op de zwakke punten van onze economische structuur. Dit is dus een analyse die de ABVV-eis i.v.m. een nieuw en duurzaam groeimodel bevestigt; een groeimodel dat minder afhankelijk zou zijn van de prijscompetitiviteit en dat minder energie verbruikt.

Lessen
1.Men kan niet stellen dat de loonkosten een probleem zijn in ons land, vermits de loonkloof ten opzichte van onze buurlanden in de periode 1996-2010, verminderde met ca. 1%. Dit wordt verklaard door enerzijds een sterkte toename van de fiscale loonsubsidies - die tot 1.6% van de loonmassa gaan - ten voordele van de bedrijven zo minder bedrijfsvoorheffing moeten betalen. Het CRB rapport signaleert dat een alternatieve financiering moet voorzien worden voor 2010, voor een bedrag dat gelijkstaat met het equivalent van 0.15% van de daling van de bedrijfsvoorheffing. Anderzijds moet in acht genomen worden dat een deel van de stijging van de loonkost te wijten is aan de toekenning van niet-recurrente voordelen.

2. Inzake vorming hinkt België nog steeds achterop. Terwijl vorming nu net een zeer belangrijk instrument is in tijden van crisis (denken we maar aan de initiatieven die de Scandinavische landen met succes hebben genomen om de crisis van de jaren ’80 in te dijken). In ons land blijven de vormingsinspanningen van de werkgevers echter dalen: 1.04% in 2008 tegen 1.13% in 2007 en 1.24% in…1998. Ter herinnering: het IPA 1999-2000 vermeldde als doelstelling 1.9% (te bereiken eind 2004).
Het deficit inzake vormingsinspanningen van België in vergelijking met de 3 refertelanden (Frankrijk, Duitsland, Nederland) blijft, volgens de jongste Eurostat gegevens (2005), even belangrijk als in …1993.

3. België presteert zwak inzake innovatie, bovendien is onze export onvoldoende of zelfs niet op groeimarkten gericht. Ons land kent immers een specialisatie die onvoldoende rekening houdt met de segmenten met het hoogste groeipotentieel.

België blijft meer gericht op de oude lidstaten van de EU-15 (en op de buurlanden in het bijzonder) en veel minder op groeimarkten zoals de nieuwe EU-lidstaten, de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) en de andere Aziatische markten.

Aandachtspunt
Het ABVV betreurt dat het technisch verslag van de CRB geen analyse van de sociale en fiscale fraude bevat. Maar, steunend op de tekst van het buitengewoon IPA 2009-2010 (waarin de fraude veroordeeld wordt) is de CRB toch begonnen met het organiseren van hearings over dit thema. De eerste hearing bevestigt de ABVV-analyse over de fraudemechanismen en de kostprijs ervan voor de overheidsfinanciën. Het spreekt vanzelf dat het ABVV dit van nabij zal opvolgen.

Sommigen spreken over

Sommigen spreken over crissis, terwijl anderen zonder zorgen van auto's wisselen op kredieten als van sokken.