Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Kerstmis, religieus feest versus commerciële hype

Kerstmis, religieus feest versus commerciële hype

Staan mensen nog wel stil bij de religieuze betekenis van Kerstmis? Of hebben ze tegenwoordig meer oog voor de kleur van de kerstballen of voor de ogenschijnlijk aartsmoeilijke opdracht: wie krijgt welk cadeau?



Als we de straat op gaan en het een aantal voorbijgangers vragen, blijkt dat in veel gevallen Kerstmis als christelijk feest ter ere van de geboorte van Jezus aan het verdwijnen is. Volgens pastoor Dries Ghesquiere van de kerk in Termien is dat de schuld van de media. “Kerstmis is tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Er is te veel commercialisering in de media.”

© 2009 – StampMedia – Fatima Bouchelta, Anissa Ajmerrou, Amal Maataoui, Hasna Ankal

Waarom kerstmis heilig is.

Er wordt nog een derde betekenis heel stil opzij geschoven. In de reportage wordt er naar verwezen maar het verdwijnt in de strijd tussen de 2 giganten in de ring, rechts de pakjes en ook rechts de kerk/mis.
Kerstmis heeft al lang een andere betekenis en dat is een tijd van licht, delen en aandacht voor een andere.

Dat een kerk het tegen de propaganda van Coca-Cola en Winkel moet afleggen is al vele tientallen jaren een feit dat betreurt wordt. Maar wat zou het uitmaken. De kitch van Rome of de kitch van de Noordpool, is nou niet echt fundamenteel veel verschillend.
Waar het kerstfeest echt om gaat heeft met geen van beide iets te maken, wordt er een 30 jaar later gemeenschappelijk door gedood.
Of K of K nu het ergste is mag de duivel weten, het kindje zal er niet om geven. Het huilt er niet meer of minder om in welk van de 2 je ook je koude geld steekt.

Waar het echter wel om geeft en kerstmis omdraait is dat mensen om elkaar geven. En men kan na een bomaanslag, wat steekpartijeen, wat bus en water avonturen enz wel wat aan twijfelen. Zou men dan toch niet wat meer naar de Kerk moeten gaan of nog een geweer en kamera meer aankopen?

Maar wacht eens, er is nog iets anders. In die winkelgangen stonden meer jongeren met bussen dan reclamepanelen. In die kerken werd er ook iets anders gefluisterd. Zelfs de Paus werd omarmd (ok een beetje te vurig maar toch). Of het 'vroeger' nu beter of slechter was zou ik niet weten, ik ben niet zo hoogbegaafd, geleerd en zo dat ik dat zou kunnen zeggen.
Maar wat er zeker veel leeft is dat er mensen opkomen voor een baby, een vrouw en een stom schaap nog altijd mooi vinden. E, die kerstmis is zeker nog niet dood en zelfs niet beperkt tot 1 religie of zelfs eerder pas levend als religies en pakjes dood zijn.

@ emmanuel

Emmanuel :

ik ga zonder meer akkoord met het feit dat die 3e betekenis ( geven om elkaar, naastenliefde, ... ) wel eens de essentie van kerstmis zou kunnen zijn, maar vind je die dan echt terug bij de commercialisering ? Bij de kerk anders wel, in beperkte mate naast de stallen en sterren op de mensen hun schouw.

Dus religie speelt hier, denk ik, wel een grote rol naar beleving toe, enkel wordt dat wat verpakt en gecommercialiseerd in beeldjes van jezus in zijn kribbe.

groeten,
ewoud.

Het noemt toch derde omdat

Het noemt toch derde omdat het niets met nr 2 comercialisme te maken heeft. Maar het heeft ook niets met nr 1 religisme te maken.

Men maakt wel ook volop reclame (propaganda vind ik persoonlijk een beter woord) met 'goede daden'. Niet direct kerstmis maar wel hetzelfde circus was nog maar enkel weken geleden te zien als commercieel weldoeners die heel anoniem voor de camera geld gingen uitdelen. Pakjes op kerstmis doen het wel goed op de markt, van koffie aan die grauwe, miezerige werkloze tot vrachtwagens van Cola. Zet je Tv op en na 5 minuten komt er wel iets van liefde, aardig enz. Soms wel iets te frivool voor een kerk maar verder zal geen enkele pastoor er zoveel over preken.

Kortom, het heeft allemaal wel iets met liefde en zo te maken zowat evenveel zo niet meer als in een kerk daarover gepreekt wordt. Maar de vraag is eigenlijk niet of iets iets overneemt van een ander, maar wat is er verschillend en vooral waar is de waarde. Die reclame gaat natuurlijk over consumeren en geld maar waar die pastoor over klaagt is ook niet meer dan dat zijn winkel niet goed genoeg draait. Liefde is enkel een excuus, gezag, macht, aanzien en zelfs vuile seks zijn het waar het om gaat. Rommel en vuiligheid dus.

Wat echt belangrijk is is het belang dat mensen aan en in elkaar stellen. Man kan dat als pilarenbijter wel aan het kerkbezoek afwegen, als bankier aan het aantal bankverichtingen enz. Negatief of positief naargelang de wind waait dus. Maar in werkelijkheid zeggen die zaken er geen sikkepit over enkel zeggen ze iets over de antwoorder.

Ik weet alleen dat er nog altijd babys op straat worden gezet en er schaap-mensen voor rechtstaan en koningen doodsbang ervan worden. En o ja, de herbergen zitten nog altijd vol en de priesters klagen nog altijd over de duistere wereld.
Is het nu beter of slechter dan vroeger? Ik zou het niet weten, ik ben geen godspersoon die dat kan meten en heb er evenmin het kapitaal voor. Ik weet enkel dat die 2 die het wel weten niet in het stalletje staan. Toen niet en vandaag nog altijd niet.

Een parasiet blijft een parasiet.

Religie in de zin dat je hier gebruikt is commercie of juister de voorloper/concurrent ervan. Het kindje is maar de reclame, net zoals CocaCola de kerstman gebruikt, De weldoeners liggen deze weken dikker dan de sneeuw en men ziet volop elkaar graag stinken. Zelfs het mooie naakt vind je wel in een kerk al zou je het daar niet gaan zoeken.

Allemaal heel mooi natuurlijk maar de bedoeling is gewoonweg kopen, bidden en consumeren. Gebruikt je product zo snel mogelijk op en ga snel biechten. En vooral blijft de arme bankiers, de arme priesters en de arme politici verder spijzen want ze lijden meer honger dan die baby. Je denkt misschien dat dit een grap is maar het is echt zo hoor, niets is zo arm als zij en hun honger is nooit te stillen. En de Baby heeft gewoonweg alles en genoeg aan een moederborst (en hij heeft er zelfs 2 tot zijn beschikking)

En nog ernstiger je hebt gewoonweg geen grote briefjes genoeg om hun bedelnappen te vullen en waagt het niet dat niet te doen. Kopergeld mag je in de kribbe gooien, maar god en economie beveelt de arme (dus priester en bankier) te helpen.
Gekheid? Zeker maar helaas ook werkelijkheid.

Waar het echt om moet gaat is de broederschap, liefde tussen mensen of hoe men het goed en in harmonie samenleven met elkaar ook noemt. Dat is geen religie, dat is geen commercie, die twee zijn enkel parasieten die erop teren en het zelfs versmachten. Ik zou niet eens weten hoe dat te meten, enkel bankiers en priesters kunnen dat. Maar wie gelooft nu zulke armoede?