Arbeidsinspectie controleert Poolse werf in Genk
Arbeidsinspectie controleert Poolse werf in Genk
Jef Lingier18 oktober 2006 – 15:28
GENK -- Een anonieme bron uit de arbeidsinspectie reageerde op het artikel in Indymedia.be over « Poolse arbeiders kloppen dagen van 12 uur op Genks stadsplein ». Volgens onze bron zijn er al verschillende controles geweest op de werf, maar werden nog geen overtredingen op de arbeidstijd vastgesteld. De aanwezigheid van maar liefst 15 onderaannemers bemoeilijkt sluitende controles.
« In principe is de maximum arbeidsduur in België niet meer dan 8 uur, » legt onze zegsman uit. « Daar kan van afgeweken worden tot een maximum van 10 uur als de werknemer ver van huis werkt en dezelfde dag terug naar huis gaat. De werkgever moet voor deze overuren een overloon betalen. Daar moeten alle werkgevers zich aan houden, dus ook de Poolse. Probleem is echter dat er op de werf in Genk veel kleine onder-onderaannemers zijn die maar voor korte periode aan de slag zijn. Zij voeren specifieke werken uit die maar van korte duur zijn. Het is voor de arbeidsinspectie moeilijk vast te stellen of persoon x van 7 uur ‘s morgens tot halfacht ‘s avonds effectief aan het werk was. We kunnen de inspecties ook niet om de haverklap houden, want dan krijgen we de werkgever tegen ons. Zo’n inspectie kost hoe dan ook een hoop tijd en rompslomp. Maar ik kan u zeggen dat er op de bewuste werf al enkele controles geweest zijn, zonder inbreuken op de arbeidstijd. Over andere inbreuken kan ik niets zeggen, want dan ga ik mijn boekje te buiten. »
Zijn de Poolse arbeiders goedkoper dan de Belgische ?
« De werkgevers moeten zich houden aan de Belgische loonberema’s. Ook dat wordt door ons gecontroleerd. Wie niet in orde is kan zich regulariseren. Wie zich niet regulariseert krijgt een fikse boete. Het angeltje onder het gras is echter de sociale zekerheid. Poolse werkgevers betalen bijdragen aan de Poolse sociale zekerheid. Die is natuurlijk goedkoper dan de Belgische. Daar zit dus een concurrentieel voordeel voor deze bedrijven. Sinds de Europese richtlijn op het vrij verkeer van diensten zien we massaal buitenlandse arbeiders op onze arbeidsmarkt. Er zijn alleen nog beperkingen voor specifieke sectoren, zoals de transportsector en de interimarbeid. Voor deze sectoren is de arbeidsmarkt nog gesloten. Voor de bouw is die wel open. »
Zie archief:
65 Poolse arbeiders kloppen werkdagen van 12 uur voor bouw Genks Stadsplein
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme