Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Herstructurering op komst bij Volkswagen Vorst

Herstructurering op komst bij Volkswagen Vorst

BRUSSEL -- Zaterdag titelde De Standaard op de voorpagina dat de automobielfabrikant Volkswagen 20% banen zou schrappen. In Vorst zouden er volgens De Standaard zo'n 1.000 banen sneuvelen. De vakbonden zeggen dat ze nog niet op hoogte zijn van precieze cijfers maar verwachten zich wel aan een herstructurering.

Jan Vanderpoorten Hoofd-afgevaardigde ABVV:
"Ik heb vandaag nog contact opgenomen met mijn collega's uit Duitsland. Maar over de cijfers die men vandaag in de media citeert wisten zij ook niets te vertellen. We weten ook niet goed waar die cijfers vandaan komen. Er is een interview met Nueman in Hannover Handelsblad, maar daarin vertelt hij eigenlijk niet meer dan wat wij reeds wisten."

"We verwachten al een paar maanden een herstructurering, de berichten komen dus niet volledig uit de lucht vallen. Het cijfer van 171.000 Golf's die hier gemaakt mogen worden, circuleert toch al sinds juni, en dat wil inderdaad zeggen dat we hier in Brussel een herstructurering gaan meemaken. Maar hoe groot en hoe dat er precies gaat uitzien is nog niet duidelijk. Het heeft ook weinig zin om daarover te gaan speculeren om zo onnodige onrust te zaaien."

Ik kan me voorstellen dat de mensen op de werkvloer door al die berichten toch wel wat ongerust zijn.
"Het is al de negende keer op twee jaar tijd dat dergelijke berichten via de media worden rondgestuurd. Dat is iets dat je natuurlijk nooit gewoon wordt en dat zorgt natuurlijk voor ongerustheid. Maar men reageert er toch iets afwachtender op dan de eerste keren. We hebben de afgelopen weken ook al drie pamfletten uitgedeeld. Drie weken geleden was er een Europese ondernemingsraad en twee dagen nadien hebben we daarover een pamflet uitgedeeld. Ook al beschikken we over weinig informatie, van zodra we iets weten informeren we de mensen."

Het lijkt wel een strategie om eerst zware cijfers te laten lekken om dan binnen enkele weken met een zachter scenario op de proppen te komen?
"Ja, daar lijkt het een beetje op. Wij verwachten ons hier aan een afschaffing van de weekendploeg. Dat is iets dat we ook al aan de mensen hebben gecommuniceerd. Zelfs met een productievolume van 200.000 wagens (hetzelfde van vandaag, nvdr) zal dat wellicht gebeuren zonder weekend ploeg. Als het 171.000 wagens wordt, is dat zeker het geval. Op 17 November worden de productie-investeringen voor de komende 5 jaar vastgelegd. Dan gaan we weten wat het productievolume in Vorst juist zal zijn."

Als het zover komt, gaan jullie dat dan aanvaarden?
"Wij hebben niets in de pap brokken, hé? Die productievolumes worden verdeeld in het kader van een beleid van de hele groep. Wij moeten hier met de gevolgen leven. Net zoals ze een paar jaar geleden besloten om in Brussel 285.000 auto's te bouwen, toen hebben ze er ook alles voor gedaan om dat gedaan te krijgen."