Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Werknemers Johnson Controls wachten bang af

Werknemers Johnson Controls wachten bang af

Het personeel van het toeleveringsbedrijf Johnson Controls uit Geel gaat de eindejaar in met een bang hart. De ondernemingsraad van donderdag 20 december heeft geen resultaten opgeleverd. De directie kreeg namelijk nog geen concrete gegevens van Volkswagen Vorst over wat er in de toekomst nog precies zal geproduceerd worden.

Johnson_controls_600DSC_3589.JPG

foto: han soete

Johnson Controls is een toeleveringsbedrijf van VW Vorst. Het bedrijf produceert autozetels. In de fabriek in Geel werken in totaal 580 werknemers. Eén productielijn werkt voor General Motors, de andere met 231 werknemers werkt voor Volkswagen. Ze maken zowel zetels voor de Polo als voor de Golf. Deze groep werd omwille van de schrapping van de Golfproductie in Vorst in collectieve afdanking geplaatst. « We volgen de procedure van de wet Renault, » zegt Roger Dessers, secretaris van de Algemene Centrale van het ABVV. « Nu zitten we in de fase dat de directie aan de ondernemingsraad concrete cijfers moet voorleggen van het aantal te produceren zetels voor Vorst. We hadden die cijfers normaal gezien al vandaag verwacht, maar de directie is van een kale reis naar Brussel teruggekeerd. » Kan de nieuwe Audi-lijn in de toekomst geen soelaas brengen ? « We zijn bijna zeker dat we nooit de zetels voor de Audi zullen mogen maken. Audi heeft een eigen toeleveringsbedrijf voor zetels. We hebben geen enkele aanduiding dat ze zullen kiezen voor een wissel. » Op 3 januari is er een nieuwe ondernemingsraad gepland. Tegen dan zou de directie wel over concrete gegevens beschikken.
De collectieve afdankingsprocedure houdt niet in dat iedereen afgedankt wordt. « Eerst zal gekeken worden naar alternatieve tewerkstelling, » gaat Dessers verder. « Maar zover zijn we nu nog niet. We moeten eerst zicht hebben op het concreet tewerkstellingsvolume voor VW voor de periode 2007-2008. »
Hoe reageert het personeel ? « Sedert de perikelen in Vorst is de productielijn van deVW-zetels tijdelijk economisch werkloos. De directie past bovenop het dopgeld bij tot aan het netto-loon. Die afspraak loopt nog tot 7 januari. Het personeel van de Opel-lijn heeft goede vooruitzichten. De VW-lijn reageert gelaten. De werknemers zitten thuis en wachten bang af. Niemand weet immers wie er precies gaat afgedankt worden. Ze gaan de feestdagen met een bang hart tegemoet. »