Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Europese spoorwegbonden betogen tegen liberalisering spoorwegen

Europese spoorwegbonden betogen tegen liberalisering spoorwegen

BRUSSEL -- De Europese spoorwegvakbonden betoogden vandaag in Brussel tegen de verdere liberalisering van het treinverkeer. Ze doen dat op het moment dat de Europese ministers van Transport zich buigen over een voorstel van het Europees parlement om het internationale reizigersverkeer sneller open te stellen voor concurrentie. Twee hogesnelheidstreinen werden enkele minuten tegengehouden.

tgvDSCN0237.JPG

Italië, Duitsland, Griekenland, Frankrijk, ... Vanuit tal van Europese landen kwamen maandag spoormannen en -vrouwen naar het station van Brussel-Zuid om er te protesteren tegen de verdere vrijmaking van het treinverkeer. De betoging was een initiatief van ETF, de Europese Transportfederatie.

Het Europees Parlement heeft voorgesteld om het internationale treinverkeer al in 2008 in plaats van 2010 open te stellen voor de concurrentie. De Europese ministers van Transport bogen zich maandag over dat voorstel. Zij houden vast aan de plannen om het internationale treinverkeer pas in 2010 te liberaliseren.

Een dergelijke liberalisering zou verregaande gevolgen hebben voor het reizigersverkeer in Europa, zeggen de vakbonden. “We stevenen af op het Engelse model: een paar maatschappijen die elkaar beconcurreren met verschillende tarieven en uurregelingen,” meent Dominique Dalne van ACV-Transcom. Volgens de bonden zullen de minder rendabele lijnen het slachtoffer worden van een dergelijke concurrentie. Nu wordt het verlies van die lijnen met weinig reizigers gecompenseerd door de winst die de spoorwegmaatschappijen maken met de rendabele lijnen.

“Op de internationale lijn Keulen-Oostende kan je ook reizen van Luik naar Brussel. Wie zal dat stuk nog mogen uitbaten? Komt er daar een concurrentie tussen de private en de openbare treinen?”, vraagt Dalne zich af. Volgens Dalne zal zo'n liberalisering negatieve gevolgen hebben voor zowel de werknemers als de reizigers. “Voor de reizigers betekent het minder kwaliteit en minder veiligheid. Voor de werknemers minder tewerkstelling en meer flexibiliteit.” Dalne wil nu met het ETF, de Europese Transportfederatie, een actieplan opstellen om de liberalisering tegen te houden.

Aangezien de Europese lidstaten vasthouden aan 2010 keert het voorstel nu terug naar het Europees Parlement. Dat Parlement wil tegen 2012 ook de nationale verbindingen vrijmaken. De Belgische minister van Mobiliteit Renaat Landuyt verklaarde na de vergadering van de Europese ministers dat België instemt met een liberalisering van het internationale reizigersvervoer per spoor tegen 2010.

tweecgtDSCN0249.JPG
duitsDSCN0225.JPG